|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Här är något jag har funderat på ett tag. Varför verkar alla vara så skinntokiga? finns det någon fördel som jag inte förstår? Jag köpte medvetet min bil utan skinn, eftersom jag inte gillar skinn. Man glider runt för mycket, dessutom så klistrar man fast om man har shorts på sig på sommaren. Det känns inte så fräscht heller tycker jag. Finns det någon fördel som jag inte har fattat, eller gillar man det av rent estetiska skäl? (Det skall tilläggas att jag inte har några barn som kladdar i sätena. Att det är enklare att rengöra skinn om man har barn som kladdar kan jag förstå.) | |
|
Länk De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
| För mig är skinn nästintill ett måste. Visserligen har jag barn, men det skulle vara lika viktigt ändå. Orsaken är helt och hållet estetisk. Jag tycker inte heller att det är obehagligt att sitta på, ett lagom insmort skinn är inte särdeles halt. Lite kallt innan stolsvärmen fått upp temperaturen, men annars är nackdelen främst prispåslaget vid nybilsköp. | |
yttryck |
skinn eller inte ?, jag skulle istället satsa på en ordentlig sportstol från tillbehörslistan i halvskinn/tyg, då får man en bra kombination mellan skinnets hållbarhet + utseende samt tygets fördelar beträffande klimatkänslan, /Igor |
|
Jag har bara haft tyg i en av mina bilar, annars så har det alltid varit skinn. Att man glider runt eller att det skulle klibba har i alla fall aldrig jag märkt. Men visst, ställer man bilen i solen 5 timmar och har nyligen smörjt in skinnet så lär det klibba och gliiiiida :-p Fördelen med skinn är som sagt, lättare att göra rent, och det håller sig framförallt renare eftersom skiten fastnar i tyget. Skinn blir ju bara snyggare med tiden, förutsatt att man sköter det, medans tyg bara blir dammigt och slitet, ser ut som ett par slitna manchester-jeans från 72 typ :) Nåja, smaken är ju som baken. Länk |
|
|
Personligen skulle jag inte vilja ha en Bmw utan skinn. Visst, E28 är det inte så vanligt på så där får man ju självklart bortse ifrån principen. Känns lite fattigt utan skinn... kollade själv på en E34 540 utan skinn, invändigt kunde det varit vilken tidig E34 518/520 som helst. Med vänlig hälsning Magnus Lindberg Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
En fördel med skinn = bättre billljud Annars tycker jag skinn är snyggt och lättskött. Gillar inte de nya skinntyperna med mkt mjukt skinn som också verkar slitas snabbare. Ska vara tjockt och stramt gärna sportstol. Inga pösiga USA soffor i min bil! I den gamla 525an har jag sportstolar i tyg det går väl. Har haft två bilar med tyg nu på sistone 525tds också. Kan ju inte säga att det är ngt fel med tyg men det känns bättre med skinn. Nyare BMW har ju typ ganska stram tygklädsel som är lite glansigare i vissa modeller, det skulle jag kunna tänka mig. -Phil |
|
|
1 Estetiska skäl 2 Praktiska skäl lättskött Tror inte alla är skinntokiga men när man köper beg gammal bli så finns det ju ett stort utbud, så varför inte välja en med skinn. Prisskillnanden är ju marginell om den ens finns. -Phil |
|
|
Enkel uppdelning: Skinn i entusiastbilar för att det är snyggt. Textil i bruksbilar för att det är behagligt. Ytterligar en faktor vad gäller äldre bilar är ju att bästa skick vinner- Mao jag tar hellre en bil med textilinredning i toppskick än en sådär med skinn. (Och givetvis vice versa). Bilens skick och mil är klart överordnat utrustning. Det var min syn på saken Mvh Salesman |
|
| Alcantra tycker jag bäst om. | |
|
När jag sålde min fd 528i 97:a för tre år sedan på söndag fick jag 100talet samtal innan någon slog till. Minst 90 av dessa frågade om det var SCHiin i bilen trots att jag hade bild på inredningen som visade att inte var det, samt att jag aldrig hävdade att det var det. Jag insåg då hur sjukt viktigt det är med SCHiin för det stora flertalet BMWspekulanter. Måste vara trist för dem då antalet som har SCHiin inte rimligen är lika stort som de som vill ha det. Personligen föredrar jag tyg då det inte är så varmt på sommaren och inte så kallt på vintern. Dock ser det trist ut när det blir gammlt, något en dåligt skött SCHiininredning också gör fö. Kan man tänka sig en BMW utan SCHiin och ska ha den relativt länge kan man helt klart göra klipp. /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.