AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.339

Klonkade ljud under motorn

bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
Hejsan jag har ett väldigt jobbigt problem. Jag var i Sundsvall i förra helgen som var och lät en kille göra ett svartjobb åt mig han svetsade nya bakskärmar på min 750ial -88 så nu är den 100% rostfri. Men nu till saken , när jag kom hem så hörde jag något konstigt ljud under motorn typ ett klonkade ljud låter som en helikopter vinge i högfart. Kan det vara vattenpumpen som låter ??? klonk,klonk Hur är det på byte av vattenpump av en v12a är det svårt???
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Låter det hela tiden eller kommer det bara ibland? Her du kollar krängningshämmar-bussningarna om ljudet bara kommer ibland.
Byta vattenpump ar inte så jättekul!

Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Hej har samma oljud på min e30. Det kommer o går. Men bara när jag kör rakt fram . Så fort jag svänger med ratten åt vä eller hö så slutar det. precis som en helikpter ja.

Iko
www.e30cabrio.se
www.e30.de
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Låter det när du står still/på tomgång kan det ju vara vattenpumpen, men den sitter ju inte under, utan vid framkant... bakom propellern för att vara exakt! Kan låta riktigt illa!
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Jag har samma sympton på min, låter som en helikoptervinge rakt fram och ändrar sig ibland när man svänger. När man bromsar så blir den tyst så jag får väl riva ifram nån dag och kolla.

//Per
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Lösa ok? (det hade jag o det lät fördjävligt, rakt fram, men ej när man styrde...Detta var iofs. mitt eget fel..) Mittre styrstag? Casterstagsbussningar? Separerade bromsbelägg? Vinda bromsskivor? BTW, låter det KLONK o blir tyst, när Du bromsar?(i så fall casterstagsbussningar) Tokslut hjullager, kanske? Har Du kollat hjulbultarna? Efterdragit dem? 750 äter framvagn o kardan, i vilket fall som helst...det är en stor o tung "tackjärnsgalt" ;-)
...men rolig o fin :-)

/Anders

Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Aj aj aj mitt problem löste sig när bultarna på alu fälgarna spändes åt. Hade bråttom med att ta en sväng. Kolla hjulbultarna killar o tjejer hehehe.

Iko
www.e30cabrio.se
www.e30.de
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hohoho illa!

Tänk att bli omkörd av sina egna hjul.. haha =)
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Nu ikväll har jag lyssnat och känt på bilen noggrant tom så att polisen stanna mig för nykterhetskontroll=)
När man kör rakt fram så låter det, när man svänger höger så låter det men svänger man vänster så är det tyst. Det kan säkert ha att göra med att jag monterade sommardäcken för ett tag sen och att jag måste efterdra hjulbultarna. Sen hörde jag ett svagt knäpprande ljud från vänster sida så jag chansade och vek undan bromskölden nån mm i nederkant så försvann det. Den har varnat att bromsbeläggen är dåliga men jag har känt med fingret att den finns slityta kvar, men dom och skivorna ska bytas snarast.
På Lördag ska det felsökas vad det är återkommer då nu åker jag firmabil istället.

//Per
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, då är man "söt", o kanske inte helt korrekt... ;-) Men det är ju så lätt att glömma...Jag har själv glömt det, o skall kolla mina i morgon :-) Tack för att jag påminde mig...hehe ;-)

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.