|
|
|
|---|---|
|
Hade tänkt att byta bromsskivorna Fram till en början på min 730ia-88. Datum för första reg är 1987-07-15, har sett att mekonomen säljer två olika typer av skivor till 730i, en för ca 500kr(88-) och den andra nästan 900kr(87)! Frågan e alltså: Vilken av dessa passar min bil? skulle nog behöva byta alla 4, funderar på Biltemas till e34(ca 300kr), kan de passa? mkt pengar att spara isådantfall! BMW4ever Mvh glidarn | |
|
om jag har rätt så är måtten fram 302X28 mm på bromskivorna till e32 E32:Länk |
|
|
Någon annan som vet ifall e34 skivorna passar, hade tänkt fixa skivorna i helgen & skulle behöva tips! BMW4ever glidarn |
|
|
det va nån här som hace en annons på nya skivor bak för 500 spänn sök på bmwdelar säljes E32:Länk |
|
|
Bilar tillverkade till 11/87 har de större bromsar än de tillverkade efter 11/87. Kolla på Motornord för mer info: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Du kan ju kolla om dom går att svarva också, bara att ringa BMW och höra vad minsta tjocklek är. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
"Erikw" Verkar som ja har de grövre skivorna (302x28) de andra är på (302x22), ynka 6mm! Går mina bromsok ihop med de tunnare skivorna(302X22)? eller måste ja köpa de grövre skivorna? glidarn |
|
|
rent mekaniskt tror jag att det ska funka men dem klena kanske ger efter pga av den stora viktskillnaden, det krävs ju mera kraft o stanna en bil på 1880kg än en på 1500kg. E32:Länk |
|
|
Du måste köpa rätt skivor, annars riskerar du att kolvarna hoppar ur när beläggen blir slitna. E32 730 nedgraderades med mindre bromsarna när E34 kom, och delarna är delvis ärvda från 530i/535i. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
det ska nog mycket till innaqn kolvarna hoppar ur, hade en merca 200 , hade varit i stan sätter mig i bilen backar, lägger i D för att svänga ut efter 50 cm hör jag klonk klonk, shit går ut o kollar vad tror ni ligger bakom hjulet på marken, ojsan har va ena belägget, körde med handbroms hem. fick byta skivor pga försökte bromsa lite lätt men kolven gick i skivan o det va tvärstopp på höger fram men den rullade endå, efter byte av skivor o belägg gick den hur bra som helst(gjordes på märkesverkstad). så att dem hoopar ur tror jag nog inte. men men ska aldrig säga aldrig. E32:Länk |
|
|
Tjena & tack för tipsen! Har nu köpt de rätta skivorna (302x28), så nu ska ja försöka mig på att byta dessa + beläggen. Någon som kan tipsa hur ja ska gå tillväga steg för steg, verktyg(storlek), rengöring etc.. Vart finns det en GDS hall med lyft som lyfter under karossen(i Sthlm). BMW4ever glidarn |
|
|
"k1mzo" Inom Sthlm bara! Tumba! Hur många platser har de? brukar det va kö där eller e det bara att tuta o köra. BMW4ever glidarn |
|
|
Länk Länk Du måste justera handbromsen vid bytet: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... du måste givetvis ha skivor som passar oken. Större går ju naturligtvis inte att få dit men väl mindre .... MEN då kommer padsen att gå utanför kanten på skivan varvid slitaget nog ökar avsevärt. Har du 302 x 28 måste du givetvis ha likadana eller så även byta oken till rätt skiva. MVH /// Paap R |
|
"Erikw" Ska byta främre skivorna, handbromsen tar väl på de bakre? e34 länken e den kompatibel med e32, samma verktyg mått etc BMW4ever glidarn |
|
|
"Paap Reeder" Har köpt de rätta skivorna & beläggen till bilen, orginal oken får sitta kvar, de verkar var i det skicket. BMW4ever glidarn |
|
|
Jag hade för mig att du skulle byta även bak... E32 och E34 är samma. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
"Erikw" Det stämmer! ska även byta de bakre, men det får vänta ett tag. Ja fixar de främre först de e ju ändå de som tar mest stryk. BMW4ever Mvh glidarn |
|
|
glidarn, Jag har två bromskivor till i bak, spritt nya, som du kan få alldeles gratis. Fick dom av Paap, men dom passar inte min så jag skänker dom gärna vidare. mvh Min: Länk |
|
|
hej Länk i danmark är bäst tycker jag och Länk är också bra fast jag köper allt från bmw.se själv jag skulle inte vilja ha replikor från mekonomen men det är ju en smaksak |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.