AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
904

6x9 bakom stolarna

//
12
///Mroadster
M Roadster
1998
Hej!

Finns det något utrymme för större högtalare bakom stolarna, det sitter som ni säkert vet två stycken små diskantliknande högatalare bakom vardera stol men skulle det gå att skära upp för att få plats med 6x9:or?

Hade sådana ide'er tidigare, men någon på forumet sade att det var väldigt trångt och att det var ett lagom vinterprojekt att plocka loss all plast.

Fredrik M
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Jag uppgraderade mina låtsashögtalare i vintras.
Jag ägnade 4 timmar åt att riva isär plasten bakom sätena. Istort sett allt bakom sätena måste bort, förvaringslådor, störtbågar rubbet, det inkluderar lossa på mittkonsoll och bältesfästet i golvet.
Syftet var att byta ut hela plastsjoket till andra plastbitar som var urtagna för 5,25" element. Det är precis att dessa 5,25" får plats utan att ta i den tvärgående förstärkning som finns där bakom. Djupet är OK, men höjden är klart begränsad så några större magneter ryms ej.
Monteringen av högtalarna och sätta tillbaka allting tog 2 timmar. Nu vet jag ju hur det fungerar så nästa gång så tar nog det halva tiden totalt.
Jag använde Caspars gamla plastsjok, han har rivit fler gånger än jag så han har nog bättre koll på hur mycket utrymme som finns i praktiken, men mitt resonemang är som följer:

Om jag skulle montera 6x9 där så skulle jag behöva skapligt tjocka distanser vilket inte skulle se så bra ut (om det är viktigt bakom sätena) och rent resonansmässigt vet jag inte hur resultatet skulle bli, det är istort sett bara magneten som man får in i plasten och resten av elementet måste man bygga in i en distans för att det ska fungera.

Mats
//
12
///Mroadster
M Roadster
1998
Mats Landh

Tack för bra info, känns som att jag får riva ner plasten för att få mig en bra koll på hur djupt monteringsdjupet är. Distanser är säkert att föredra. Om jag ger mig in på detta så skall jag se till att dokumentera det hela.

//
12
///Mroadster
M Roadster
1998
En annan fråga... När det gäller att få ut diskanterna i dörrarrna, måste man plocka ned hela dörrsidan då eller går det på något sätta att plocka ut dem genom att lyfta ut gallret bara?
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Om jag förstått det rätt måste man monterna av dörrsidan.

/// Viktor

Mer mos till folket
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Här finns lite bilder på Caspars ljudbygge om det kan vara till någon hjälp: Länk

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Jag tror det är ett lönnlöst försök tyvärr Mroadster, då distanserna blir mer av en "låda" för hela högtalarna, men lycka till i dina försök.

Dörrsidan måste bort för att komma åt diskanten.
Det är en barnlek faktiskt bara man vet hur man ska göra... Fick hjälp första gången av Z3Magnus här på forumet när jag skulle byta en backspegel, han visade mig hur man tar bort dörrsidan.
Han har en utförlig guide på sin websida snajdarn.se där du kan få tips.

Jag tog bort dörrsidan i veckan senast då andra spegeln skulle bytas ut. Tar 2 min att få bort dörrsidan och 6 min att få dit igen. Det enda som kan gå sönder är dom clips som fäster dörrsidan i nederkant i dörren, hos mig så klarade sig alla clips på båda dörrarna, så med lite tur så går det smidigt.

På förardörren har du en extra kontakt att pilla bort, den till spegelstyrningen, den finns ej på pass. sidan där det bara är ett täcklock.

Lycka till!
Mats
//
12
///Mroadster
M Roadster
1998
Tackar för tipsen, jag får väl börja med att byta ut frontsystemet mot något riktigt bra. Sen får man väl ge sig på de bakre.
Hann inte kolla så noga på Caspars sida, hur gick det med de bakre högtalarna? Kom de på plats?

Fredrik M
//
12
///Mroadster
M Roadster
1998
Som ni sa så ser det ganska tight ut med 6x9:or bakom stolarna.
Var ihelgen och köpte ett nytt framsystem tillsammans med en Alpinesepalre med tidskomps osv, det lutar nu mot att bygga om handsfacket för en 10" bas. Jagar just nu ett nytt hölje runt handsfacket som man kan modda om. Hoppas bara inte hela instrumentbrädan poppar sönder om man gör något sånt här :-(
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
///Mroadster: Varför inte använda utrymmet för krockkudden oxå? Bara att fixa en låda av glasfiber, samtidigt så elliminerar du risken med att den utlöses.. bara en tanken

Z MMM Coupe
//
12
///Mroadster
M Roadster
1998
Ja tanken är ju god, men kanske lite väl over kill :-)
Skall nog vara glad om man får ihop ett handsfack.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.