|
|
|
|---|---|
|
Hej Skall lacka om diverse detaljer på min cabbe. (Baklucka samt "list" strax ovanför kofångare i bak,samt lacka ner den. Jag undrar som följer....skall jag lägga på klarlacken i flera tunna lager eller måste man verkligen få till sista pålägget så klarlacken flyter ut och får en grymt slät å fin finish? För lägger man på ett tunnt lager så blir det mer som en liten dimma som ligger på eller jämnar det ut porigheterna ju fler lager man lägger på och fyller ut porigheterna/apelsinlacken ? Och sen så rubbar jag den så den blir blank slät och fin.. Sen tänkte jag på själva lackeringen..........är risken stor att om jag inte lägger på färgen jämt att lacken blir flammig när jag sen lägger på klarlacken ?? Tacksam för tips | |
|
Ja, du kan polera bort apelsinskal-lack och få ytan kanon, men det krävs ganska mycke arbete , se tråd i forumet ang det. Lägg inte för tunt bara, se till att det finns så pass mycket klarlack att det finns att slipa på iallafall, annars åker du igenom rätt fort när du börjar våtslipa. Färgen kan du oftast med fördel lägga tunt beroende på fabrikat, då minskar risken med flammigt utseende, |
|
|
Tänkte göra som följer : Först matta ner bakluckan....blästra lite rost....lägga på rostskyddsfärg.... Sedan blir det att lägga på en slipgrund när det är gjort så ska jag slipa ner slipgrunden så den är helt slät med 600 våtslippapper det sista ? ..... Sedan lägga på färgen ....... Sedan klarlackar jag 5-6 ggr och därefter ska jag slipa med 2000 papper... Sen undrar jag ifall det kvittar ifall jag är lite osäker och ojämn på handen då jag lägger på klarlacken alltså att apelsinskalslacken kommer troligtvis att variera då man inte får på exakt lika mkt överallt men det kan jag jämna ut med våtslippapper efteråt ?? M.v.h Matte |
|
|
Kör 320 korn torrslip innan du grundar, sen 500 korn torr. Använd inte våtslip, använd 500 korn torrslip istället ,du kan köpa ett par papper 800 korn torrslip och köra en sista vända efter du kört 500 korn klart. Våtslip är helt onödigt i det läget, det tar bara en massa onödig tid. Du kommer att bli less våtslip sen när du ska våtslipa all apelsinlack....tro mig.... Lägg inte 5-6 lager klarlack , försök lägga 2 varv först med avluftning 8-10 min mellan varven. är du inte nöjd med ytan kan du lägga 2 varv till men låt det gå 10-15 min innan du lägger 3:e varvet, detta för att lösningsmedlen ska hinna gå ur lite innan du åker på igen med klarlack. detta för att förhindra kokstick eller kokblåsor i klarlacken sen. Lägg inte mer än 4 varv, det bör räcka. lägger du mer kan det ta en jäkla tid att få genomhärdning så du kan börja våtslipa. Prova först tekniken med att lägga klarlack på en gammal skärm eller nåt du har liggandes. Låt den stå i 2 dygn innandu börjar våtslipa med 2000 korn, mycket vatten och tänk på att inte trycka med fingertopparna, då kan det bli ränder som blir svåra att få bort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.