|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Om det kan vara nån tröst så lät dörren på den X5:a jag körde i fredags för jäkligt illa, kan iof ha varit nått fel på den.. Keep your distance! |
|
|
PowerMac: E90 har bättre kvalitet på inredningsdetaljer än E60 så förhoppningsvis så har dom insett vad dom har hållit på med och höjjer kvaliteten ett par snäpp. Mittkonsolen mellan stolarna på ettan känns verkligen som Golfklass kvalitet, dvs inte bra. Keep your distance! |
|
|
På vintern, när det är kallare än -10 låter dörrarna i min 318 plåtiga och ihåliga. På sommaren däremot slår dom igen med en solid duns. Svårt "sound engineera" över ett brett temperaturintervall kanske? |
|
| Håller definitivt inte med om att det skulle vara sämre kvallitetskännsla innuti en E60 än en äldre bil. I-drive spaken kan man ju iofs. undra vad dom tänkte på när dom gjorde, men i övrigt kan jag deffinitivt inte klaga på något. Gymmt solid. T.ex. handskfacket. Jämför det med den skrammliga låda som hänger på E34an. Och när det gäller kännslan i alla reglage så finns det heller inget att anmärka på. | |
|
Högst intressant detta, med 'upplevd kvalitet' som begrepp. KÄNSLAN av kvalitet är definitionsmässigt högst subjektiv, och påverkas mycket av personliga referensramar, synintryck och förutfattade meningar. Jag är inne på min 30:e BMW, och det är verkligen inte lätt att avgöra om det var 'bättre' eller 'sämre' förr. Kvalitetskänslan i min 120d är dock ljusår bättre än i gamla 02:or, och jag kan utan att blinka hävda att E28 'känns' solidare än t ex E36 eller för den delen E39. Nuvarande modeller är jag lite kluven till, det 'ser plastigt ut' på många håll, men 1-serien är tamejtusan det skrammelfriaste jag någonsin ägt (inkluderat E32 och E34). Och den objektiva kvaliteten - som är något helt annat än 'känslan' av kvalitet - är tveklöst oerhört mycket bättre i dagens BMW än för 10-15 år sedan. Mina två E46:or gick 18.000 resp 12.000 mil utan annat än i stort sett ren rutinservice (dit räknar jag bromsbelägg, däck, glödlampor och sådant), och min 120d har passerat 3.600 mil utan egentligt mankemang (jo, den 'falsklarmade' för felaktiga fönsterhissar bak, det avhjälptes med en uppdatering av programvara). Så visst, känslan i inredningsmaterial, utseende och 'dörrklang' är annorlunda nu än i tidigare modellserier. Och självklart är de dyrare modellserierna mer påkostade än de billligare, annars vore det svårt att få kunderna att betala merpriset! Ska bli intressant att se hur 1:an håller måttet, jag räknar med att köra den 12.000 mil sammanlagt under 18-20 månader så nog kommer den få bekänna färg. Tidig bil också, tillverkad i oktober -04. Hittills har den skött sig med den äran! /// Gunnar E. |
|
|
Frapp: Vrid lite på värmereglagen och sen gör du samma sak i en E46 så märker du skillnaden direkt. Keep your distance! |
|
|
Just värmereglage och diverse knappar håller rena rama budget korea standard. Inte tysk ingeniörskonst i Leica-klassen. Plast, plast, plast. :) Fast 1-serien har en i mitt tycke relativt lyckad inredningsdesign jämfört med dagens övriga modellserier. |
|
|
Clibsport: Menar du de små gummibeklädda rattarna som man skruvar på i E60? Till värmereglage mm.? Dessa tycker jag att det är ypperligt fin kännsla i. Små små klicksteg som gör att man får en exakt kännsla för hur mycket man vrider. På E34 satt det ju större plastvregen som var helt steglösa. Dessa kan man väl ändå inte tycka var bättre? Och e39 hade bara knappar vilka var plastiga men hade ett juste tryckmotstånd. Nä kännslan på interiören blir verkligen bara bättre och bättre. Det som dock suger rejält på nya bilar är när man öppnar motorhuven och allt man ser är en plaskåpa. Slår vad om att många tycker motorrummet är mycket vackrare på en m5 e34 än en e60 m5! Lite slangar och insug för pengarna tack! |
|
|
Jag har haft 2 modeller av e46 o dessa var så hemska i dörrarna . Jag klagade men det hände ingenting , sen bytte jag till opel vectra turbo och den har faktist vart en bil utan problem. Går bra , snål är den inte . Men jag älskar Bmw som jag tycker har en känsla som alla andra bilar saknar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.