|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Ja just det. Varför måste dörrarna skrammla bara för att det är en lite billigare bil? Lite isolering i dörrarna kan väl inte kosta skjortan? Snål av BMW tycker jag. Vad är er åsikt? | |
|
Mina dörrar är knäpptysta. /// Gunnar E. |
|
|
Kan inte påstå att mina heller låter. Kanske kommer det fram med flera mil på mätaren? /J |
|
|
Min har gått drygt 2300 mil.... och har hittills inte skramlat vare sig från dörrar eller någon annan stans. 1:an är ett kassaskåp, betydligt 'solidare' än E46-coupen jag hade innan! /// Gunnar E. |
|
|
Hmm uttryckte mig kanske lite dumt... Vad jag menar är att när man slår igen dörraran på 1an så låter dom väldigt ihåliga och "plåtiga". Det känns liksom som att det inte är någon isolering inuti dom. Jämför själva med att stänga dörren på en etta i jämförelse med det samma på t.ex. en gammal 5serie från nittiotalet. Det är stor skillnad. Där vet jag att det finns isolering inuti. Tycker det verkar snålt av bmw att spara in på isolering. |
|
|
Frapp, jag håller inte med om att det låter 'plåtigt'. Visst låter det lite annorlunda än en E32 eller E34, men det är garanterat gjort med avsikt. BMW är väldigt konsekventa med sin 'sound engineering', vartenda ljud i/från en BMW är 'designat' för att låta på ett visst sätt. Det kan vara allt från klicket i bälteslåset, via dörr-klangen till sången av en urvarvad rak sexa. Allt är uttänkt! Att 1-seriens dörrar låter annorlunda än på en 5- eller 7-serie är alltså helt avsiktligt, och har sannolikt sin grund i att dyrare modeller ska låta just dyrare (varav följer att 'billigare' modeller ska låta billigare). Marknadspositionering kanske man kan kalla det, skrammel är det definitivt inte - och jämför du med en VW eller Ååpel eller Fårrd låter 1-serien definitivt 'exklusivare' när man stänger dörren..... Jag är ju visserligen partisk, men jag tycker min 120d har en helt OK dörrklang! /// Gunnar E. |
|
|
jag skulle aldrig jämföra bmw med ww eller ååpel. Förmodligen är det som du säger gunnar. Men personligen tycker jag att en lite mer so9lid "dörrklang" inte hade skadat...Men men är det så tyskarna vill ha de så. |
|
|
Lite trist att det skramlar såpass mycket i dörrarna på en nybil. Den har ju samma pris som gamla compacten och den skramlar inte. Synd att BMW goes Opel i detta fallet. |
|
|
Clubsport, varifrån har du fått att dörrarna skramlar? Mina är knäpptysta, har inte hört ett enda skrammel på över 4 månader och 2500 mil. Det är förvisso inte samma ljud som när man stänger dörren i en 7-serie, men jag kan försäkra att dörrarna i E46-coupen jag hade innan (325Ci -01) hade en betydligt mindre solid klang. Skrammel är det i alla fall definitivt inte i dörrarna, jag har inte hört det klagomålet från nån 1-serieägare hittills! /// Gunnar E. |
|
|
Tre demobilar och en visningsbil. Jag har då inte märkt en så skramlig klang i dörarna sen E30. Har också haft E46 coupe och den gav en mycker mer solid känsla. Betalar man 30-40.000 mer för en etta än motsvarande konkurent så ska man kräva bättre kvalitetkänsla i dörrarna 2005. Som I nya E90 så ska det låta... |
|
|
Ja den solida känslan fattas liksom. Dom låter definitivt ihåliga. Håller med clubsport att e46 har mycket skönare dörrklang. Varför ska det fresten inte låta lika solitt om dörraran i en etta som i en 745? Där förstår jag inte bmws resonemang. Det är samma sak om man jämför e36 med e34. E36 skrammlar och låter ihålig medan e34 har den sköna soliga kännslan man är ute efter i en kvallitetsbil. Nä det ska fan inte låta som en opel oavsett vilken bmw man kör...synd |
|
|
Själva poängen med att BMW gav sig in i Golf-klassen var ju att man skulle få en liten BMW med samma känsla som en stor BMW. Enda känslan av en stor BMW nu är ju priset... |
|
|
OK, då har vi konstaterat att dörrarna INTE skramlar, men att klangen inte faller alla i smaken! Det har jag inga svårigheter att acceptera. Själv har jag inte ens reagerat på att dörrklangen skulle vara 'nedgraderad', men å andra sidan prioriterar jag nog andra egenskaper hos en bil. Var och en köper ju det man gillar bäst! /// Gunnar E. |
|
Njuren |
man kan ju inte säga att det är några E39 dörrar direkt :) BMW - i nöd och lust? |
| Tycker att föregångaren E46 Compact var en mycket gedignare och tyngre bil än nya ettan. Håller med om kritiken med dörrar och även annat i bilen som känns billigare. | |
|
Kan bara upprepa vad jag tidigare sagt: 1-serien är en mycket gedigen och 'skrammelfri' bil, min har gått drygt 3500 mil vid det här laget och allt känns fortfarande som nytt. Körde en 320i E46 ett par dar medan 120d:n var på service + byte av vindruta, jag vidhåller att ettan känns lika gedigen. Designen är en annan sak, 1-serien (och för den delen även E60/E61 och E90) ger ett 'kalare' intryck interiört än en E46 eller E39 som är mer ombonade inuti. Smaksak vilket man gillar! /// Gunnar E. |
|
Njuren |
men dörrarna är fortf lätta :) BMW - i nöd och lust? |
| Skulle vara intressant och se om det finns någont ljudisolerande material som hälst inuti dörrarna på 1-serien. Låter inte som det. Och då kan man fråga sig vart 'sound engineeringen' ligger? | |
| The sound of money engineering har nog fått säga en hel del vad gäller ettans utformning. Glöm nu inte att denna bil får slåss i den stentuffa golfklassen och verkar klara sig rätt bra om man får tro biltidningarna. Att den inte är lika "gedigen" som övriga BMW-sortimentet har givetvis ekonomiska orsaker. | |
|
Knacka på instrumentpanelen eller instegslisten i e 60 så får du dig ett gott skratt, känn också på det "solida" i drive vredet LOL... -Never feel sorry for yourself.- |
|
| Daniel.F... Du har rätt, jag tycker att hela BMWs produktlinje har fått betydligt billigare och plastigare inredningsdetaljer. Typ vred och reglage samt paneler och liknande. Inte alls kul om man gillar kassaskåps-perfektionism som jag gör. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.