AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
987

Prisskillnader i försäkringar.

Är det slut på den tiden när man kunde tjäna grova pengar på att ringa runt och jämföra försäkringspremier?
Ringde runt till 5 bolag och 4 av dom låg inom 100 kr ifrån varandra. Trygg-Hansa var 500 kr billigare.
Eller beror det på att jag har en nybil och att det är med begagnade bilar som man tjänar på att jämföra?

Man tycker ju att BMWs egen försäkring borde vara billigast men icke då...
Jag lyckades med Originalförsäkringar sänka min premie med nästan 2kkr efter att ha haft TH. På min 328 varierade prisbilden för helförsäkring mellan 8-13kkr, dvs en skillnad på 5kkr! När jag läste premierna lite mer nogrannt såg jag att det var på vagnskadeförsäkringen som skillnaden var störst.

Denna ingår ju iofs på de flesta nyare bilar de första 3 åren så därför upplever du kanske att skillnaderna blir mindre mellan bolagen.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dom dagarn är inte slut...Var bara någon vecka sedan jag ringde runt på en bil. Fick priser mellan 13.700 och 18.500.

Kristoffer_L: Så du menar att BMW-org. var billigare än IF. På de 4-5 BMW jag kollat så har alltid IF varit billigare (någon tusenlapp i regel).

___
//Ulf
th
105
thepe
520iM -10
Största problemet är att konkurrensen är satt ur spel p g a att det egentligen inte finns så många aktörer, då dom äger varandra. Får man fråga vad du fick betala?

Thepe
Ma
39
Martin_Jarl
BMW 320iT 1990
slå en signal till insplanet, har lyckat sänka försäkringen med 40% i många fall.

bara ett tips

MvH Martin
Programmer: Det stämmer faktiskt, blev själv förvånad då dessa generellt varit dyrare för många här på autopower. Det är väl Dial som ligger bakom Original försäkringen har jag för mig.

Jag fick intrycket att Originalförsäkringar vill slå in sig lite på marknaden med att erbjuda relativt prisvärda försäkringar för BMW. Om det bara är ett trick att locka över kunder för att sedan höja premien så kan ju man alltid byta tillbaka till något billigare alternativ när den billiga premien löper ut :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

BMW originalförsäkring 4372 helår då ingår bilextra för 395.
Länsförsäkringar 4110. Helförsäkring 8000.
Folksam 3994
Trygg-Hansa 3479

Max 1500 mil per år
Inget garage.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Originalförsäkring är det inte Dial som ligger bakom utan IF.
När jag kollade runt på min M5:a fick jag priser på uppåt 16-18000kr i helförsäkring hos de flesta, men hos originalförs. blev det under 10000kr/år
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Har vi en sida med länkar till de olika bolagen? Jag har lite problem att hitta Orginal försäkringar...
parolof
Länk Google rulez
Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
Ringde igår runt lite till olika bolag för att höra vad en helförsäkring för en 740i -01 skulle kosta.
Den högsta var 29000:- och den lägsta än så länge c:a 16000:-
Billigast än så länge är Originalförsäkringar och absolut dyrast är Tennant. Mot bakgrund av att jag har många skadefria år, är 40 år, med egen villa och låst garage så låter det verkligen dyrt med Tennant minst sagt.

/L
För min del får jag helt bisarra premier av Tennant, de är alltid överlägset dyrast oavsett bilmärke. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att de inte vill veta av mig som kund :)

Som ex hade jag på en nyare V70 fått betala 14700kr/helår, en bil som annars är relativt billig i försäkring (TH ville ha 5000kr). Dvs nästan 3ggr mer!!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Kanske kan vara värt att betala några hundringar extra, originalfösräkringar lagar ju bilen med originaldelar ifall man råkar ut för nån skada.
Clubsport: Vad jag vet har alla av de större försäkringsbolagen avtal med auktoriserade märkesverkstäder för varje bilmärke. Jag har alltid lämnat in min bil till BMW i Lund när det gäller försäkringsärenden, de sammarbetar med alla större bolag. Borde vara liknande system i andra städer där en auktoriserad BMW verkstad finns representerad. Du skall alltså inte behöva reparera din bil hos "Kalle-på-hörnet som lackar i eget garage" om olyckan skulle vara framme :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

vad är en försäkring på en bmw 740 88-90 ans då på ett ungefär om nån vet mvh tompa

tompa
Gå in på bytbil, leta upp en 740 (kom först 93/94!). Gå in på "Försäkringskostnad" och slå in ditt p-nummer och vips får du fram offertförslag från flera olika bolag som är individuellt för just dig!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.