AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
253.405

Min 325i E90 dagbok.

Sida 51 av 52
acey:
Det borde det vara men det var ett år sen jag körde roadstern så minnet kan svikta. Det som jag tycker är konstigt är att dom släpper en ny modell med den inredningen när dom på nya X3 som hade samma material har gjort om inredningen pga att kunderna klagat på den plastiga inredningen. Det kan inte kosta många kronor per bil att ha samma material som exempelvis E90. Synd på en i övrigt perfekt bil.
Frågan man ställer sig är ju om BMW anser att Z4 köparna inte bryr sig om sånt eftersom det är en livsstilsbil.

Keep Your Distance!
Mätte förbrukningen landsväg Gävle tor 34 mil.
100-110 på väg upp och 90-100 hem. 0.65 blev den verkliga förbrukningen.
Färddatorn tyckte 0.63. Bra siffror.
Blir sugen på att testa snålkörning igen och se om jag kommer ner under 0.6 igen men det är inte kul att hålla 90 på så lång sträcka man blir omkörd av allt...

Ska kolla upp om man kan få gummimattan på förarsidan utbytt på garantin. Det är noll fäste kvar..

Sidokjolarna har börjat släppa igen men inte så mycket och dom sitter som dom ska i framkant och bakkant så det stör inte överdrivet mycket.

Keep Your Distance!
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
0.65 l milen hmm jag kommer ner pa 0.8 liter vid den farten och forsiktig hogerfot.
blandat sa ligger jag nu pa ca 1.05 liter.
pa tal om annat sa tankte jag ga via en bra dackverkstad ang obalans problemet
jag har, tror att de kan dack och falg betzdligt battre
ursakta att jag ej far till vara svenska bokstaver, sitter i prag och dricker
Staropramen, men jag skzller pa tangentbordet haha .

"Always a driving machine"
Efter ca 1500 mil har jag en genomsnittsförbrukning på 1,09 l/mil. Jag kör ganska omoget så det får väl anses som rätt ok. :-)

da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

fakerlin, - har du hittat några fjädrar du vågar satsa på ?

Vet inte om detta varit upp på tråden, orkar inte läsa igenom hela... men hittade en ny lösning på blinkersproblemet i veckan. Kul att hitta nya grejer fortfarande efter 2000 mil. "lilla" problemet som jag haft är att jag inte alltid är kompis med den elektroniska blinkersspaken, vid korsingar o filbyten i "fortsättande" svängsituationer går ju inte blinkersen tillbax, inge nytt, gör den ju inte på nån annan bil heller, men i min nya är jag ibland inte tillräckligt fingerkänslig så mitt puttade på spaken resulterar ibland att jag istället blinkar åt andra hållet. Eftersom den har treblink som standard blir det minst tre felblink hur jag än puttar på spaken, inge vidare trafiksäkert.

Hursomhelst kom jag på (av ett misstag) att ett tryck på spaken åt rätt håll stänger av blinkersen, vet inte om alla redan vet/visste detta men för mig var det en nyhet så inga mer felblinkaden från min bil i alla fall.

Ps, fortfarande unken luft från ac:n, känns inge vidare på en halvår gammal bil, annars går den kanon, 275 hk,600nm, manuell låda, 4 krafs.

Har inte brytt mig om någon sänkningssats, jag har helt enkelt vant mig och tycker det ser rätt ok ut :-) Dessutom är jag rätt sugen på en 335 Coupé till nästa år då vi skall köpa en stor bil till frugan min :-) Så det blir nog inga åtgärder på denna..

dance23:
Jodå, blinkersproblematiken har avhandlats här. Lösningen med! Fråga mig inte på vilken sida dock...
Tycker att den här nya 3-blinks blinkersen är suverän. Man märker hur bra den är när man kör en bil med den gamla blinkersen.

Keep Your Distance!
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Tjenare!

Har någon hört nåt om pris på kommande 325d?
Har kört ett 100-tal mil i 325:an nu. En sak som slår mig är hur märkligt indikationsdioden för regnsenson är placerad. Nästan i alla lägen skymmer ratten yttre delen av spaken.
Man måste luta sig fram och titta över ratten för att se om regnsensorn är aktiverad.

Har vant mig vid blinkersen nu... funkar kanon!

Nu har den rullat 3100 mil och det finns inget att klaga på, den drar verkligen lite bensin på långresor och förbrukningen är låg även med blandad körning.

Har kommit såpass långt att det med största sannolikhet blir en 335 sedan.
Alternativet är fortfarande 330 coupé med 272 hk motorn.
Måste ta ett snack med min försäljare på BMW Solna. Min försäljare i Västerås säger att andrahandsvärdet/inbytespriset blir sämre om man väljer nån annan färg än grå, silver eller svart. Min Merca-säljare säger att andrahandsvärdet blir sämre på en coupé och speciellt med stor motor. Måste kolla upp dessa saker på flera håll.

Jag kan hålla med om att 330 med 258 hk är en ganska sval bil på marknaden då den säljer rätt dåligt i Sverige och när samma motor har 265 hk i 1:an och Z4. Men 272 hk känns ju attraktivare speciellt om den nu är bränslesnålare än 258 hk motorn.

Dom som inte har råd med en M3 köper en 335 och den som vill ha en bra 6:a tar en 325 tycker min säljare och jag tycker iof att det låter rimligt. När nya M3:an kommer så hamnar 330 ännu mera i skuggan. Tål att funderas på...

Keep Your Distance!
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Clubsport, har du funderat på en 335 Touring?

/Lars

Vägen är målet.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Är det så så att man skall köpa en bil som man vill ha och är anpassad efter sitt eget behov?

Det låter nästan som att man skall köpa bil efter hur andra tycker och tänker?"

Innovate, don't imitate
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är du rädd om andrahandsvärdet så bör du vänta med köp till M-paketet finns att beställa. Det kommer vara stor skillnad när det gäller andrahandsvärde med eller utan M-paket i framtiden. Att stor motor + coupé har dåligt andrahandsvärde är knappast någon nyhet, men att de skulle ha sämre andrahansvärde än en sedan låter otroligt. Se 330i sedan vs coupé så ser man att sedanen har betydligt lägre andrahandsvärde.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Eller så gör man som mig. Skaffa lite riktiga modifieringar! Det håller också andra handsvärdet uppe.

Men som vi alla vet här, så är bil inget direkt investeringsobjekt?!
Så jag tycker att man skall köpa en bil som är anpassad för en själv.

Och njut av den tiden man har med bilen! Den är mer än bara en transportmedel!!!

;-)

Innovate, don't imitate
nya 330 på 272hk drar mer än den gamla på 258hk, inte mindre. Detta då den saknar valvetronic. skillnaden är dock inte stor.
wowwe
1: 272hk motorn har velvetronic och DI, det är BT som saknar velvetronic
larsssss:
Nej, inte för tillfället.

Keep Your Distance!
Vigg0:
Det var ju meningen att den skulle dra 11-12% mindre än 258 hk då den skulle ha nån ny modifiering som jag inte kommer ihåg just nu. Men så verkar det inte ha blivit.

Heartware:
Är försäljaren så dum så att han tänker ge sämre i inbyte för min nya bil bara för att den är montegoblå så får jag väl helt enkelt ta mina affärer till BMW Solna som jag brukar göra. Men det tål att tänka på framförallt det här med motorvalet.

Keep Your Distance!
Acey:
Ja, coupén har ju sålt väldigt bra genom åren hos BMW.
Man får ju tänka på att det är en Mercedesförsäljare som jag pratat med, han har ju inte blykoll på BMW utan han pratar ju rent generellt att en coupé har sämre andrahandsvärde än en sedan.

Tanken har slagit mig att vänta in M-pkt men frågan är om jag orkar vänta tills den kommer. Iof så borde det inte dröja mer än max ett halvår.

Keep Your Distance!
wowwe
Clubsport: Med M-packetet så kommer 335si med 340hk motorn :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.