|
Sida 47 av 52
|
|
|---|---|
| Nockenwelle: Har du sportchassi och 18" på din. | |
|
Nockenwelle: Intressant, det är ungefär samma tankar jag hade efter provkörning. Fast jag tyckte att sportstolarna var lika bra som de jag hade i min E46. BMW har verkligen lyckats med den nya 3 liters-sexan. Jag tycker att min 330 kändes slö i jämföresle. Speciellt i toppen. Tyckte att gamla 330 saknade lite ork på toppen, nya känns betydligt kvickare. Vad har du för spec på din? |
|
|
Jag har följande utrustning: Komfortpaket Dynamikpaket Klimatkomfortvindruta Elställbart svankstöd Ytterspegelpaket Velourmattor Interiörlist finslipad alu Navigation Professional M-sportratt och växelspaksknopp Läderklädsel, beige Svart II Fälgarna är de 161 som ingår i dynamikpaketet, 225/45-17 fram och 255/40-17 bak. Sportchassi ingår i dynamikpaketet. Motorn känns kraftfull i mellanregistret. Toppvarven har jag ännu inte utforskat, men när jag provkörde en 330i förra året kunde jag varva ur ordentligt och den kändes tveklöst piggare på toppen än 330i E46. Hur stolarna upplevs är naturligtvis väldigt individuellt, och säkert en justeringsfråga och vanesak. Jag kan mycket väl komma att uppfatta dem som bekvämare framgent. I vilket fall gillar jag att man kan ställa bredden mellan putorna på ryggstödet. Det ger goda möjligheter att anpassa stolen för endera hårdkörning eller mer avspänd körning. |
|
| Jo, det finns en invändning till, och det är run-flat däcken. Bilen går tyst och fint så länge asfaltens ytstruktur är någorlunda slät, men på grovkornig asfalt verkar det som om däcken skickar upp mer buller och vibrationer än vad jag minns från den 325i E90 jag kört som inte haft run-flat (men som hade sportchassi och sportstolar). | |
|
En kollega bytte sina 17" runflat till 18" vanliga däck och bilen blev tydligen mycket tystare!? Jag har 162:orna med run-flat (18") och jag längtar tills dessa däck är slut, jag jobbar hårt på det :-) |
|
|
Grandy: Som sagt, den funktionen fanns inte när jag startade den här tråden. Keep Your Distance! |
|
| Runflatskiten är faktiskt en av anledningarna till att det inte blev BMW den här gången. Att ett märke som lever på "körglädje" kan montera skiten är för mig ett mysterium. | |
|
Jag har precis gått och köpt en 325i E91 -06. :-) Fråga: Kan jag använda takräcket (BMW orginal) från E46:an till E91:an? |
|
|
Kalas bra kärra Bones !! "Z4 love it" |
|
|
Fakerlin, Våra kärror går ca 2,5 cm högre än icke x-drive bilarna. Har du nån aning om varför de satt chassisättningen så. Om det bara har med framkomlighet att göra, eller ngt annat. Min har sportpkt och är därmed sänkt lite, dock fortfarande 2,5 cm högre än en utan x-drive med samma sportpakt ? Jag vill ha ner den lite... Sedan vill jag berätta om det här med bromsarna. Om ni kommer ihåg påstod jag att bromsar/motorväg/regn kombination var fullständigt livsfarligt på min bil. Tar min 10-15 meter innan de tar, pga vatten på skivorna....vid regnväder. Fick ingen respons alls från er på tråden, varför jag började fundera på anledningen. Har nu kört med sommarfägarna ett par veckor, original 164 tror jag de heter, 17 tum samma som vinterfälgarna. Inga problem alls, trots kraftigt regnande !! Som vinterdäcksfälgar kör jag med mina gamla 17 tummare från min gamla BMW 320d-00. Dessa är ett par kopior på AC Snitzer, femekrade o snygga enligt mig. Passade oxå att montera på trots att jag läst om lite diff med offseten. Men nu begriper jag vad viktigt det kan vara med utproavde grejor. Dessa vinterfälgar måste duscha mina bromsskivor ordentligt i regn, och jag kommer inte att sätta på dessa på E91 igen, medans på min gamla BMW funka de helt ok. |
|
|
Tack kenta! :-) Testkörde noga innan jag bestämde mig. En av anledningarna var de negativa kommentarerna om run-flat-däcken. Jag har 225/50 16" ContiSportContact2 på E46:an och på E91:an sitter det 245/? 17" Conti. Upplevde E91:an som väldigt stabil i alla farter jag testade, inte alls svajig eller överdrivet bullrig - iallafall inte bullrigare än E46:an. Blev kort sakt positivt överraskad. De enda jag har att anmärka på hittils är den udda placeringen av farthållaren och blinkersspakfunktionen. Blinkade än höger och än vänster när jag körde omkring då jag försökte "putta tillbaka spaken". Måste ha sett väldigt virrigt ut. :-) Ingen som vet något om takräcket? |
|
|
Dance23, Man har valt att differentiera x-drive med lite "mank-höjd" enligt min säljare. Dock har H&R tagit fram ett sänkningskit till X-drive E90/E91 som sänker bilen 35 mm fram och 25 mm bak om jag inte missminner mig. Ett exempel på återförsäljare av detta kit är Need for speed i skåne, www.nfs.nu tror jag adressen var. Är osäker på om jag skall göra det, men då får det bli en ÅF i Sthlm. jag har också sportpaket och har vant mig vid komforten. När det gäller bromsar så är dessa de bästa jag haft :-) |
|
|
Edit av tidigare inlägg: Min säljare sade förresten att det kan bli slitage på "vad-det-nu-var" om man sänker en bil med x-drive, låt mig undersöka det närmare. |
|
|
Bones, jag känner igen det du skriver om farthållarspaken. Förhoppningsvis är det en ren vanesak. Det var spak för för farthållaren på E36 och det funkade bra tyckte jag då, så det borde bara vara en tidsfråga innan det blir en vana. Bullret från run-flat däcken är absolut inte extremt, men jag har kört E90 med vanliga däck och det bullrade mindre. Även om E90 rullar acceptabelt tyst med run-flat (och riktigt tyst på "rätt" asfalt) känns bulret onödigt högt. |
|
| 225/45 17" skall det vara... | |
|
Bones: Har du rails på din touring? Fästena är likadana, det skiljer ju i bredd men om man kan justera bredden på takräcket så borde den passa. Keep Your Distance! |
|
| Japp, det är rails både på gamla och nya bilen. Jag har för mig att fästena till tackräcket är fixa men kan ha fel. Nåväl får fråga säljaren imorgon annars får ni se en annons på PowerBörsen snart :-) | |
|
Jag har skrivit detta en gång tidigare! Läser nu att det kanske är dags igen. RFT däcken! BMW monterar Michelin på alla fabriksnya bilar om jag inte är helt felunderättad. När min bil levererades satt just en uppsättning 225/45-17 på. Jag blev som många andra lite brydd över vägljudet. Nån vecka senare så fick jag mina "162" (18") med Bridgestone RFT. Bilen bytte karaktär helt och hållet. Tyst, mjukare, stabilare. Då jag monterade vinterdäcken på originalfälgen så inbillade jag mig att vinterdäcken som även dom är RFT skulle vara ännu mjukare, men icke! Visst får du ett hårdare däck med RFT, Men med rätt däck!! så gör det knappt någon skillnad. Sen om jag tittar på Michelin däcken ( Som fgör övrigt ligger till salu i mitt garage ) så har dom ett symetriskt däcksmönster till skillnad mot Bridgestone som har ett asymetriskt mönster. Där i ligger säker 50% av "tystnaden i däcket" då det asymetriska däcket inte ger en "luftbubbla" runt sig när det snurrar fort. Jag vet inte om det går att beställa n ny bil med ett specifikt däcksmärke, Men jag gissar att det kan vara värt ett försök. Beställer du annan fälg som tillägg kan du absolut göra det. |
|
|
Jag har Bridgestone RFT och håller delvis med dig. Bilen går tyst och fint i de flesta lägen, men på viss asfalt (grovkornig) blir det ganska mycket buller, mer än vad jag minns från en E90 med icke RFT. Det märks särskilt på en E4 mellan Uppsala och Stockholm, där det finns gott om asfalt som slitits till en sådan struktur att den får en väldigt grov yta. Visst finner man liknande tendens hos vanliga däck också, men jag upplever det som mer påtagligt hos dessa RFT. |
|
|
HåkanW: BMW monterar inte Michelin på alla fabriksnya bilar. Dom monterar alla stora märken. Ett däcksmärke i taget dock. Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.