AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
253.434

Min 325i E90 dagbok.

Sida 39 av 52
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport: Tråkigt när sånt skit händer! Hota med polisanmälan så får du kanske någon tusenlapp till sidospegeln.

Gick glaset sönder?
Andrè:
Spegelglaset antar jag att det gick sönder. Tänkte inte på att plocka upp det då senare på kvällen hade ju plogbilen varit där så dom delarna lär jag inte se förns i april när snön är borta!

Pratade med IF idag och en polisanmälan är meningslös men man kan ju hota med det. Hade jag varit fräck och sagt att den andra bilen inte stannade så hade Trafiksäkerhetsföreningen tror jag dom heter, gått in och betalat spegeln. Kostar på att vara ärlig...

Keep Your Distance!
Testade en E91 325 för att jämföra min farthållare. Min försäljare har samma problem som jag med sin farthållare och menar att det ska vara så.
Han har också en E91. Det visar sig att BMW programmerat om farthållaren att vara känsligare nu måste man dutta till snabbt för att 10 km/h sänkningar o ökningar ska funka. Idiotiskt! Gör man som jag gjorde innan uppdatering dvs med normal dutthastighet så blir det ojämna ökningar.
Den provade E91 var en av dom första på marknaden och hade inte uppdateringen och den funkade som den ska.
Hur fn kan göra en uppdatering av farthållaren och göra den sämre.
Nöjer mig inte med detta och ska maila BMW Sverige.

Keep Your Distance!
Har hämtat ut nya ytterbackspegeln. Tänkte först montera dit den själv, men frågan om det är värt besväret att tjäna ca 800 kr.
Man måste montera ner hela insidan av dörrsidan plus fönsterlisten.
Och det sitter massor av plastclips som lätt går sönder. Har fått en beskrivning och ska ivarjefall göra ett försök imorrnkväll.

Keep Your Distance!
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Det finns fler försämringar i den senaste programvaran.

Jag ställer in i iDrive att dörrarna ska låsas automatiskt när jag kör iväg då jag tycker att det är betydligt säkrare. När man drar ur nyckeln ur hållaren ska alla dörrar låsas upp igen. Det gör de så länge man inte har öppnat en dörr innan man drar ur nyckel. Då öppnas inga dörrar. Ställer man sig framför garageporten på tomgång för att springa ur och låsa upp garageporten för att sedan köra in bilen så är alltid bakluckan låst när man ska plocka ur datorväskan. Då måste man leta efter nyckeln i fickan och låsa upp bilen. Väldigt irriterande och så betedde sig inte bilen inna senaste uppdateringen.

Förövrigt verkar det som om mina problem med farthållaren beror på kopplingen. Vi får se i nästa vecka när de har fått upp delarna... Bilen har varit inne 4 ggr för samma fel så jag är inte så hoppfull.

Problemet med att radion byter kanal 1000 ggr varje dag har de ännu ingen lösning på. Då jag har stora nav går det inte att stänga av RDS.

Problemet med att dörrhandtagen fastnar i utdraget läger är löst. De monterade isär handtagen och rengjorde. Verkar vara ett standardfel.

0,8 liter olja är ifylld. BMWs nya 6or verkar dra olja de också precis som de gamla.

Jag har kört 2350 mil i min bil och ca 800 mil i lånebilar. Sedan i mitten av juli då jag fick bilen har den stått på verkstad 4 ggr och totalt i ca 2 månader. Lite för mycket för att vara helt ok även om jag har fått lånebil.

/Fredrik Swärd
Sward:
Har också fått problem med att dörrhandtaget fastnar i utdraget läge.
Min har gått 1800 mil och ska snart ha 1 liter olja, han drar inte lika mycket olja som min förra 320 2.2.

Det här med farthållaren är så dåligt så det finns inte! Inte på ett premium märke som BMW iaf. Funderar på att kontakta Teknikens V. om saken.

Min har varit inne 9 ggr men felen har kunnat fixas över dagen så där har du haft mer otur än mig,

Keep Your Distance!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport / Sward

" Min har gått 1800 mil och ska snart ha 1 liter olja, "

Säger bilen till själv när det är dags att fylla på oljan och i så fall mängden eller får man kolla det själv vart efter ( oljestickan ) ?
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Det finns ingen oljesticka. Det tänds en gul varningslampa när det är dags. Det börjar alltid med att den tänds när man stänger av motorn. Någon vecka senare börjar den även lysa under gång ibland. Jag har iDrive så jag ser oljenivån i den och där säger den hur mycket som ska fyllas på. Jag antar att man kan se samma sak i färddatorn.

Min förra 320 -02 drog mer olja än denna så de har väl blivit bättre. På slutet fick jag hälla på olja 2 ggr mellan varje service.

Har du bara problem med att farthållaren beter sig konstigt när du ska ändra hastighet (Det har inte jag) eller har du som jag att den rätt ofta överhuvudtaget inte går att aktivera. Det tänds bara en stor gul varningslampa och sedan händer ingenting när man rycker i spaken. Startar man om motorn går det helt plötsligt att aktivera den. Kopplingscylinderfel ?!? Vi får väll se...

/Fredrik Swärd
Sward:
Det har bara hänt två ggr för mig att farthållaren inte går att aktivera.
Har problem med att den inte sänker med 10 km/h utan den sänker eller höjer lite som den själv känner för.

Annars så är ju bilen en superb långfärdsvagn. Och sportchassiet som jag tyckte var för stötigt i början, nu kommer jag aldrig mer beställa en BMW utan sportchassiet.

Keep Your Distance!
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Hej , hoppas det är ok att fråga här och inte i ny topic då här finns många e91/91 ägare.
Har kört 200 mil nu med min diesel och är nöjd, fast lite större skillnad hade inte gjort nått mot min gamla 320d -00 som gått 13.000 mil när jag bytte.
Fast det kanske är ett bra betyg för gamla 3 serien, hoppas den nya blir lika bra ?
Nu till mitt problem. Radiomottagningen ?? Har BMW proffesional radio, men en radiomottagning som är piss. Verkar nästan som om antennkontakten åkt ur där bak. någon av er som upplevt samma ?

dance23:
Denna tråden är till för E90 och E91 ägare så fråga på bara!
Har inte hört nån annan som haft problem med dålig mottagning, kan vara som du säger att antennen lossnat.

Vad har du för färg och utrustning?

Keep Your Distance!
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Svart metallic med svart läderklädsel + M sportpaket så det är svart i taket. (Farsan frågade om jag köpt den svart oxå)
Komfortpkt + Xenon + pdc + hifi högt + krok, (mkt bra att man kan sparka in den helt) + lite annat smått o gott.

( +Det är en 330xd Touring utan automat)

dance23:
Snyggt, min 330 blir också svartmet, svart läder, svart innertak och kanske M-pkt.

Har dom nya skattereglerna börjat gälla än?

Keep Your Distance!
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Ok, samma smak då...

det blev en mycket snabb affär för mig. Jag bor så till att jag behöver en fyrhjulsdriven bil för att komma hemifrån, (brant backe). Och när BMW Gbg annonserade vid Nyår att de bjöd på X-drive, + att sedvanliga rabatter gällde åkte jag ner. Då hade de en svart 330xdT så det var bara och gilla läget.
Fick den på en vecka och med nästan den konfiguration jag ville. Jag saknar förvaringspaketet + de extra 12 viltsuttagen i baksida mittkonsollen. Kanske det går att fixa själv. Men 67500:- i rabatt på listprisetr var helt ok.

När det gäller dieselskatten är inget klart än, kan bli beslut i April, men man är luttrad nu. Ingen idé att hoppas för mycket...

Jag är ändå fast dieselåkare efter att ha provat lite av varje:

523 iA Sedan -98 2år, Ny
540 iA Touring -00 2 år, beg
530dA Touring -02 2 år, beg (nästan ny) (köpte sommarbil oxå)
320dT Touring -00 2 år, beg

och nu 330xd T -06

67500:- i rabatt, ahooooo.. inte illa! Där ser man, BMW har nästan börjat skänka bort sina nya bilar!
67500:- i rabatt, ahooooo.. inte illa! Där ser man, BMW har nästan börjat skänka bort sina nya bilar!
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Jo, det blev mycke. Men först var det 24.000:- med "X-drive på köpet", sen 9% rabatt med vårt fötetags ramavtal, och vips 506 tusen blev 437, dyrt nog ändå....jävligt dyrt. För första gången i ett BMW köp började jag fundera vad man kan få för annat med de pengarna... Nu gick det hela så fort så det stannade vid en snabb tanke, men fortsätter priserna upp lika friskt till nästa byte vet allt katten om jag är me ?
Sjysst att Ni fick X-drive på köpet :-)
Själv fick man snällt pynta och se glad ut (fast med 11% rabatt dock)

dance23:
Ingen dålig rabatt du fick.
Måste se till att prova X-drive på en E90 har bara kört en X3:a med X-drive.

Keep Your Distance!
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Måste säga att jag tycker nya X-driven känns riktigt bra. Vi har en XC90 i familjen oxå och BMW är så mycket bättre på att ta sig upp för vår backe.
När Volvon kämpar med fart att överhuvudtaget komma upp, kan jag stanna med BMW´n mitt i backen och sedan fortsätta upp ! Var skeptisk till X-drive av tidigare erfarenhet, (ingen egen bil dock), men nu tycker jag det funkar mkt bra. Konstant drivning 40% fram + 60% bak i normalfallet känns som en perfekt setup. (Sedan gör det ju inget att även TV + AMS hyllar senaste X-drive generationen i sina senaste nummer. 330xd som t.om.lämnade Subaru Impreza WRX samt Evo 9´an efter sig på isbanan, fan vet om man kan tro på det dock...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.