AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
253.441

Min 325i E90 dagbok.

Sida 34 av 52
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Tjena Nockenwelle:

Navi enheten sitter inne i kupèn Se bilden på min E90 ( inredning )

Delsida 2 ( den stora bilden )

Länk

Det bästa vore om TV-modulen satt placerad under/runt instrumentpanelen.

"Så du köpte din bil på Novation André. Är du nöjd med hur det har fungerat? "

Ja, bra bemötande i kombination med mycket bra rabatt! ;-)

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tanklöst av mig. Jag har ju sett flera bilder av navi-enhet på E90, samt även i bilar på riktigt. Har ju till och med inkluderat det i min egen E90.

Roligt att du blivit väl bemött. Det har jag också alltid blivit på Novation. Jag skall dit och be dem inkludera en sak som jag glömde kryssa för, men det blir säkert inga problem.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
"Roligt att du blivit väl bemött. Det har jag också alltid blivit på Novation. Jag skall dit och be dem inkludera en sak som jag glömde kryssa för, men det blir säkert inga problem."

Det kan dock påverkar lev.tiden! Gjorde det för mig när jag tog bort den aktiva styrningen i sista sekunden.
No
5.161
Nockenwelle
Jo, men i det här fallet är det ingen stor pryl, det jag tänkte på var Blackline-baklysen. Det glömde jag att säga till om innan jag skrev på kontraktet för fyra dagar sedan.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Nockenwelle, OK. Får man fråga vem du gjorde affär med? Kanske Per?
Vad hamnade priset på? Utrustning?
No
5.161
Nockenwelle
Jag gjorde affär med Owe. Fick 8% rabatt på hela bilen, som är ett rent privatköp. Utrustningen är:

Golvmattor i velour
Klimatkomfortvindruta med grön överkant
Ställbart svankstöd i framstolarna
Interiörlister i finslipad aluminium
Navigationssystem Professional
M Lädersportratt med kortare växelspaksknopp
Läderklädsel Dakota, beige
Automatiskt avbländande ytterspeglar, inkl. ytterspegelpaket

Komfortpaket, som för 330i E90 innehåller:
- Automatiskt avbl. innerspegel
- Fällbart/delbart ryggstöd
- Armstöd fram med förvaringsfack och kyld dryckeshållare
- Parkeringsdistansvarnare (PDC)
- Regnsensor
- Klimatautomatik
- Farthållare med bromsfunktion
- Larm
- Radio BMW Professional

Dynamicpaket, som för 330i E90 innehåller:
- Sportchassi
- Sportstolar
- Lädersportratt
- Belysningspaket (läslampor fram och bak, belysning av sminkspegel, urstegsbelysning, belysning av fotutrymmen fram)
- Aluminiumfälg dubbeleker 161 8x17” fram, 8,5x17” bak (225/45-17 fram, 255/40-17 bak)
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Låter bra! Jag gjorde affär med Per. Fick också 8% rabatt på hela bilen, alltså pris inkl.alla paket. Rent privatköp här med.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, handlarna säger att de egentligen inte får ge rabatt på de komponerade utrustningspaketen, eftersom de redan är rabatterade. Trots det stötte jag inte på någon som ens mumlade surt om att ge rabatt även på paketen.
Då var bilen inne för femte gången... Planerat besök inget nytt problem!
Sitter och kör en 318i E90 under tiden, inte så tokigt som man kan tro.
Något spartansk kanske. Den har den enklare formen av Klima, men värmen är bättre än i min... Klenare bromsar har den, en stor skillnad.
Kombiinstrumentet är inte förberett för varvtalsbegränsning som hos sexorna.
Motorn är bättre isolerad i 318 jämfört med 118 där motorn hörs väl mycket.

Keep Your Distance!
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Clubsport:
Vad menar du med "..inte förberett för varvtalsbegränsning.." ?
BeemA:
Sexorna är ju förberedda för varvtalsbegränsningen som M3 har. Alltså där dioder lyser för hur mycket man får varva när motorn är kall.
Det finns ju ett fält runt hastighetsmätaren som inte finns på dom 4-cyl.
Antar att dom kör med samma kombiinstrument för nya M3 eller så har dom tänkt ha det på framtida potenta E90 modeller, 335 exempelvis.

Keep Your Distance!
Fick nya uppdateringar för kliman och farthållaren förhoppningsvis så blir det bättre nu. Började så där, när jag startade bilen så blinkade ac-lampan och farthållaren minskade med 5 km/h intervaller istället för 10 km/h som den ska. Sen visade även oljemätaren på fullt, där den tidigare har visat på halvfullt. Men allt det där rättade till sig efter ett par mil.

Förövrigt så hade den 318i som var sprillans ny även den problem med fukt innanför lyktglaset.

Keep Your Distance!
De är fel o kalla det en varvtalsbegräsning då de inte är det utan snarare en indikation på vad som är lämpligt att varva. Jag vet dock precis vad du menar. Med tanke på att e90 saknar temp mätare hade det varit lämpligt med det systemet standard om du frågar mig.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan:
Jag kom inte på nått bättre namn. Tycker också att det borde vara standard.

Keep Your Distance!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport:
"Fick nya uppdateringar för kliman och farthållaren förhoppningsvis så blir det bättre nu."

Vilken S/W har du ombord efter uppgraderingen då?
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport: När du bytte till dina vita bakljus, upptäckte du då att det sitter några elektroniska komponenter installerade i skuffen? Fick för mig att du skrev att du var tvungen att demontera en del av inredningen i skuffen.

Tänker på följande men det kanske gäller enbart E60?

"There seem to be several issues. The TV control module is located in the left rear luggage compartment. If you remove the trim you will see where it is bolted, fixing the unit will require a new trim. The unit has two sockets, one for the two aerials located in rear windscreen. The second is for the power and feeds to the CCC, note information is relayed to the CCC by fibre optics. Unless these cables and sockets are already there it will be quite a bit of work, both laying the cables and getting access to the CCC."

Länk
Andrè:
Vet ej vad den heter, den senaste iaf. Såpass ny att dom inte ser exakt vad det är för uppdateringar som görs, då deras databas inte har blivit uppdaterad.

Tänkte inte på det när jag monterade baklysena. Men det är lätt att få bort klädseln. Peta in en mejsel mellan brickan och skallen på plast nitarna så lossnar dom.

Keep Your Distance!
Det är helt otroligt!
Uppdateringen har gjort att jag nu har fel på farthållaren... Den minskar med 5-6 km/h istället för 10 km/h som den ska.
Hur kan det vara fel på en uppdatering? Man undrar ju vad dom håller på med egentligen!

Keep Your Distance!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport: Har du varit i kontakt med BMW Sverige?

Var iväg till Uppsala idag ( Novation ) för att lämna in bilen. Ångrar mig så här i efterhand. Skulle ha lämnat in den på M-bilar i Västerås istället.

Anledningen till det är att när jag skulle åka iväg så fick jag nycklarna till en lånebil ( en BMW 318i Touring 2003 ) och blev upplyst om att bilen förmodligen måste tankas eftersom den nyligen hade lämnats tillbaka.
På det svarade jag att det är väl ingen som betalade min bensin för att jag skulle kunna ta mig till BMW i Uppsala för att lämna in bilen för garantiåtgärder! Då har jag inte ens tagit upp att jag måste ta 1,5timme ledigt från jobbet för att vara där i tid ( 16.30 )

Gick ut till bilen, mycket riktigt, bilen måste tankas. Åkte fram till ingången, in igen, gick fram till servicekillen där jag förklarade att jag inte tänkte lämna min bil där utan skulle fixa alltid i Västerås istället! Allt verkade så krånligt och efter någon minut så beordrade servicekillen en annan verkstadskille att gå ut och fylla på soppan. Han måste ha märkt att jag blev ganska förbannad vid det laget. Såg samtidigt att han tyckte att det var ganska pinsamt. Själv så var jag på vippen att skita i allt och dra hem! Fan, vad är det för djävla service! Får du också tjafsa om sådana saker när du lämnar in bilen i Västerås?!

Hur som helst så tog jag nycklarna till lånebilen och drog hem. Tänkte tala om för de ett och annat när jag hämtar bilen senare i veckan.

Är det jag som överreagerar när jag förväntar mig och kräver bra service efter att ha köpt en bil för över 400`?!
Andrè:
Tycker inte att du överreagerar, som du säger har man betalt dom pengarna så kan man ställa lite krav när bilen krånglar.

Jag har aldrig haft problem med M-Bilar. Men jag känner dom rätt bra.

Det är iof praxis att man står för bensinen själv om lånebilen är gratis.

Har inte hunnit kontakta BMW Sverige, det får bli imorgon.

Keep Your Distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.