AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
253.412

Min 325i E90 dagbok.

Sida 19 av 52
ma
38
madseja
E90 330i -05
André
Mina är inte RF. Tittar jag på Valla Däcks hemsida finns dessa:
225/45-17 H Dubbfritt Vinterdäck
Continental CO TS810 BMW * SS
Kanske de är RF däck. Kolla med dom!

madseja
Länk
Vinterdäcken åkte på igår, och vilken njutning det är att åka på vanliga däck jämfört med runflat. Runflat är en flopp modell större!

Men självklart så ska det strulas. En 4 cm lång repa på ena fälgen!
Ska det vara så svårt att lägga på däck utan att repa fälgen?
Och hur tänker man när man åstadkommer en ordentlig repa och inte försöker fixa till det, utan hoppas att kunden inte ska märka repan!

Efter telefonkontakt så skulle dom köpa ny fälg åt mig, men det var innan dom hörde att det var en BMW Originalfälg, dom trodde först att jag köpt fälgen av dom. Ska bli intressant att se hur dom löser det hela.

Keep Your Distance!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport, VILKEN OTUR! Helt otroligt, är det så svårt att få på däcket på fälgen? Jag fick mina 159 fälgar levererade från Tyskland igår! Funkade hur fint som helst. Det tog bara 4dagar att få hem satsen inkl.helg emellan

Pallen vägde 150kg :-)

Helt sprillans med ny gummi ( Michelin Eufori@ ) ;-)

Får fixa v-däck till helgen.
Andrè:
Tror mer att dom är slarviga. Visste att jag skulle ha valt Vianor istället...
Nu är det två däckfirmor på min svarta lista...

Tror mer att det är runflat däcken som är svåra att få av...
Fråga din däckkille när han har fixat dina däck.

Det är rätt trevligt när man får på nya fälgarna för första gången...

Hur långt kvar har du tills bilen kommer?

Keep Your Distance!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport, har pratat med min ÅF förra veckan, produktion v.45

Sedan vet jag inte hur länge till det brukar dröja innan bilen finns i Sverige?

Enligt min säljare beräknad lev.v.48-49

Hoppas på v.48! :-)

Andrè, det brukar ta 4 veckor från det att bilen tillverkats till att den finns i sverige.
Dom betalar en ny fälg, känns helt ok. Hade en liknande repa på min förra BMW efter en däcklagning och då polerade dom bara upp fälgen.
Ma
11
Mackzz
635 csi-85
Clubsport: I ett ganska tidigt inlägg i denna tråd, skriver du om när du precis passerat 200mil:s sträcket, och att växellådan änkligen har släppt! (Nu har växellådan släppt, så nu är den perfekt.) Vad menar du med det? Sitter det någon spärr som släpper först efter 200mil eller dylikt i växellådan?

MvH/Markus

Mackzz:
Nä, ingen spärr men man känner att växellådan går lättare.
I början så är växellådan lite trög och man märker lite motstånd i vissa växellägen. När alla växlar går i lätt o fint då har den släppt.

Keep Your Distance!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport :

"det brukar ta 4 veckor från det att bilen tillverkats till att den finns i sverige."

Ja och det är väl inget jag eller säljaren kan påverkar heller tyvärr antar jag?
Hoppas att det blir v.48 dock!
Andrè:
När den kommer till Halmstad så tar det några dar innan dom hittar en biltransport som har plats så där kan man förlora 3-4 dagar om man har otur.

Keep Your Distance!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport, tror du att jag kan sätta lite press på min säljare så att han kan hålla reda på när bilen anländer till Halmstad? Vore riktigt skönt att slippa en extra vecka i onödan. Undrar om E90 produceras numera mestadels i Leipzig? Brukar den angivna produktionsveckan ( i mitt fall v.45 ) stämma?
Det kan du göra. Dom får reda på när den finns i sverige. Med bilens VIN-nummer så kan du se vilken fabrik som tillverkat den.
E9
34
E90+E91
320D-06E90
320D Touring-06E91
Hej på Er alla.

Såg och har följt denna tråd ett tag nu.

Jag har 2 E91 som skall tillverkas V45 samt V46. Kul att se konversationen. Har köpt bilarna upppe i Umeå. TÄnkte själv försöka påverka leveransen när bilarna väl kommit till Halmstad för omlastning. Nån som har något tips? Är frakt killarna kanske "mutbara" <:) Nån som vet?

LÄNGTAR som sjutton!!!!!!

E9
34
E90+E91
320D-06E90
320D Touring-06E91
En sak till, är Runflät verkligen helt värdelöst. Har det på 161-fälgarna....skulle man skippat det eller?

//

E9
34
E90+E91
320D-06E90
320D Touring-06E91
Får dom reda på VIN-numret redan när bilen tillverks eller när? FÖr om de får reda på det tidigt, så bör man kunna "smöra" eller "smörja" fraktbolaget redan från Tyskland, eller? Troligen samma firma......eller?

//

Det är inte samma firma som kör från tyskland till halmstad som från halmstad till din ÅF. Jag tror det är nästan lönlöst att smöra för fraktbolaget så dom kör upp din bil tidigare, dom kör när transporten är ledig och ska åt det hållet. När min far fick sin E60 hade dom problem med att inte hinna köra ut bilarna som stod på lager i halmstad så han fick vänta ett par veckor, ganska konstigt att dom inte kunde planera med transport till ÅF lite smidigare än så, det kan ju knappast ha kommit som en chock att det var flera bilar beställda
Fraktkillarna går inte att påverka. Skippa runflat om du kan. Tror inte dom har vin numret förns bilen kommer till Halmstad. Det bör gå att få reda på det när bilen är tillverkad, vet ej hur pigga dom är på att luska fram det.
E9
34
E90+E91
320D-06E90
320D Touring-06E91
Okej!

Många långa supersvar! Tack!

Okej, Jag ska ta det där med runflat med ÅF BUMS så får dom ta något annat. Värdelöst som det verkar..synd på en god idé.

Så enda sättet är att "ta" upp dom själv via egenbeställd transport. Går det ens? Jag är en jävla tjurskalle när det är sådant här. 390.000 per bil och sen ska de stå och skrota i Halmstad. Knappast!

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Tror inte heller att man kan påverka fraktkillarna.
Ev.om Din säljare kan hålla koll när bilarna anländer till Halmstad och fixa så att dessa lev.omgående vidare till Din ÅF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.