|
Sida 10 av 52
|
|
|---|---|
|
Tackar jag börjar bli rätt så nöjd själv,jag har bytt bakljusen monterat spoiler på bakluckan samt stötfångare från M-Tecknik paketet |
|
|
Tycker din bil är fantastisk, synd bara att vintern kryper in nu, fin färg, fina "moddar" Nu svänger jag över...en e90 kan bli aktuell.... |
|
|
Blev lovad att få bilen i slutet på veckan, 3 timmar kvar av veckan och dom har inte ringt... Jag är något skeptiskt till verkstaden som fixar bilen just nu, nya besked varje gång man ringer eller åker dit. Har iallafall sett bilen och det är nog bara lackering som saknas.. Och nummerplåten fram som kom hemskickad till mig med räkning o allt! Så i början på nästa vecka räknar jag med. Hoppas verkligen att jag slipper anmärka på lackeringen, men dom har gjort bra jobb på min förra 320 -99 så det går nog bra. Titansilver ska dock vara en svår färg att få bra utan nyanskillnader... Nä, nu är det dax att åka och provköra lite M5 E60... Keep Your Distance! |
|
|
Clubsport, är det Widells Bilplåt som mekar? De är ju mycket duktiga. |
|
|
Då har man rastat M5 E60, alla 507... Det första intrycket är att min 325:a är stötigare! Jag lämnar bilen en timma senare med samma intryck, min är mycket stötigare. Misstänker starkt att RunFlat däcken är orsaken! M5:an har inte RunFlat. Gillade mellangasen skarpt! Riktigt roligt med paddlar fast dom borde inte följa med ratten utan vara fasta som Ferraris väl är. Rätt kul att sidostöden luftfylls när man svänger, går att koppla ur. Kan bli lite jobbigt i längden annars. I automatläget så var det som att köra vilken annan femma som helst på låga varv. Lite absurbt att lämna tillbaka nycklarna och puttra iväg i Saaben... Keep Your Distance! |
|
|
Andrè: Ja det är dom som mekar. Dom gjorde det bra förra gången med 320:n. Den står i lackboxen nu och blir klar nästa vecka. Keep Your Distance! |
|
|
En lite repetition på den här frågan om stötiga runflat. Jag tror att det sitter Michelin RFT på alla nya BMW. Beställer ni 18" eller nåt så beställ dom med Bridgestone RFT. Det är natt och dag mellan dessa i komfort. vägljud. och grepp. Fick mina vinterdäck i veckan. 225/45/17. Jag är lite skeptisk till den dimensionen som vinterdäck. Men jag erkänner min fåfänga.. |
|
|
HåkanW "Jag tror att det sitter Michelin RFT på alla nya BMW. Beställer ni 18" eller nåt så beställ dom med Bridgestone RFT." Hörde precis samma sak från några BMW ÅF faktiskt dock så kan man inte välja vilka däck man får! "Fick mina vinterdäck i veckan. 225/45/17. Jag är lite skeptisk till den dimensionen som vinterdäck. Men jag erkänner min fåfänga.." Funderar i samma banor, 205/55/16 på plåtfälgar = bilen kommer att tappa en hel del på utseendet eller 17" alu BMW orginal fälgar på 225/45/17 ( lutar starkt åt det andra alternativet ) Men det viktigaste så jag tänkte på, blir bilen mer känslig och orolig på 225/45/17 vinterdäck än 205/55/16? Märks skillnaden så mycket? Vad köpte du för märke HåkanW? Dubbade? |
|
|
HåkanW: Jag körde på 225/45/17 med en M3-02 under en vinter och det fungerade bra enda problemet är andra trafikanter som inte kan köra/håll avstånd/planera körning. De tror att man kan bromsa på samma sträcka som om det vore torr mark dvs 50cm avstånd i alla fall i STockholm. |
|
| På min sitter det Continental däck...225-45-17 RFT Funkar bra tycker jag! | |
|
Men det är ändå skumt att en M5:a är mindre stötig än min. Ska bli intressant när jag får på mina vinterdäck om bilen blir mindre stötig. Kör också på 225/45 17" på vinterdäcken. Keep Your Distance! |
|
|
André Vinterdäcken var även dom Bridgestone dubbfritt. ( Känner till att dom inte fick bra i tester ) Gällande däcks märke på nya däck så går det inte att välja märke om du köper det bilen levereras med. Men om du skall byta dimension. Då kan du påverka fabrikat. Exempelvis Borgs Bil i Vällingby lägger på Bridgestone utan att du ber om det. Jag bytte från 17 till 18 på min bil, och jag fick åka med 17" däcken ett par veckor innan dom nya kom. Jag blev lite brydd i att det var stötigt. Sen att jag upplevde bilen som lite väl understyrd med 17". När jag bytte däcken så blev bilen mjukare, tystare och framförallt mer balanserad vid "aktiv" körning. Starre: 70% av min bilkörning sker i stockholms regionen. ( Hade X5 med 18" dubbfritt tidigare) |
|
|
Clubsport: Kan det inte vara så att M5 också är en tyngre bil? |
|
|
HåkanW, ok jag ska få min lev.med 18" 162 fälgmodell, hoppas att det sitter Bridgestone på dessa! :-) Har kollat en hel del på 17" orginal BMW fälgar till E90 på nätet ( Tyskland ) Det går dock inte att köpa dubbade däck där av uppenbara skäl ( förbud mot dubbdäck i fatherland ) Såg dock att man kan få tag på dubbfria Bridgestone Blizzak LM-22 RSC i Dim 225/45 R17 91H ( det ska dock vara RunFlat däck ) Priset är dock mycket tilltalande ( c.1100€ inkl.frakt till Sverige för kompletta hjul ). Någon som känner till Bridgestone Blizzak LM-22 och kan reka det? Fick även höra idag att man måste ha samma dim.på sina vinterdäck som det står på reg.beviset ( någon ny EU lag ) Någon som har hört något om det? Vad står det för minsta dimension på däck på en BMW E90 325i? |
|
| Clubsport, blev det Nokia eller Michelin till slut? | |
|
Hittade bl.a följande i en annan tråd: "Varför leta 205'or? 540'in behöver och kräver 225/55-16 för stabiliteten, dessutom är 225 minimum (se reg.bev). Jag köpte Nokian WR 225/55-16 och de går tyst och lätt, ändå ganska rejäla mönster, kan inte tänka mig att de är dåliga på vintern. Våtegenskaperna är överlägset bäst av alla V-däck. T ex Nokian RSi och Michelin X-Ice är säkert bättre när det är riktig vinter, men hur ofta är det det?" Vad kräver nya E90 för dimension för rätt stabilitet? Kan någon kolla vad som står i reg.beviset angående dim.på däck? |
|
| Det går ju tydligen bra att satsa på 205/50/17 dimension ( kanske bäst för greppets skull och om man vill ha 17" fälgar ) | |
Berra |
Jag har 18" Michelin på min och jag måste säga att de inte är speciellt stötiga. Har jämfört med två på jobbet som har E90 320d. Den ena har 17" med 225 fram och 255 bak och den andra 16". Han som hade 16" provkörde min och han blev så positivt överraskad att han skulle ta sina 16" till vinter däck och skaffa 18" (han är lite äldre och vill ha en lugn och stötfri resa...). Däremot så upplever vi alla tre att 17" (med Continental tror jag) var stötigast av alla. |
|
André Det är just dubbfria Bridgestone Blizzak LM-22 jag fick hem i veckan. Hörde något test om dom som Vi Bilägare gjort. Var väl inte det bästa däcket. Inte heller det sämsta. |
|
| Har Pirelli Euforia på min. Enligt en annan tråd så skulle dessa vara framtagna speciellt för E90. Och fungera bäst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.