|
|
|
|---|---|
|
Skulle sätta på sommardäcken idag men när jag synade mönserdjupet så började jag fundera på om det inte var dax att köpa nya. Mönsterdjupet var 3,1 3,2 4,5 och 5,0mm, så de två sista är väl ok medans de andra börjar närma sig gränsen men är ju forfarande lagliga. Frågan är då om de sämsta däcken klarar en sommar till eller om man måste byta efter några månader? Om så är fallet så är det ju lika bra att byta dom nu när de inte sitter på. Och då kommer nästa fråga. Om man byter 2 däck måste de vara av samma märke och modell som de gamla? Eller bör man byta alla 4 när man ändå byter? För att röra till det ytterligare så är de 2 sämsta däcken placerade på samma sida dvs. VF och VB (glömde att kolla om de har en speciell rotationsriktning, men om så är fallet) och om jag ska ha kvar de 2 bästa däcken så måste jag ju kränga om det ena så att det blir ett hjulpar typ VB och HB. Eller är jag ute och cycklar? Som sagt jag har väldigt svårt att bestämma hur jag ska göra och tar gärna emot råd och tips. | |
|
Humm, du verkar ha en soppa att reda ut. :-) Likvärdigt mönster KRÄVS på samma axel. Alltid bästa däcken bak. I ditt fall skulle jag lägga dem sämsta fram och dem bästa bak OM som du säger, rotationsriktningen funkar. I annat fall, sorry, fyra nya. Samtidigt så bör du nog kolla upp VARFÖR däcken blivit slitna på detta viset, det är inte alls normalt. Normalt så slits däcken lika axelvis. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Jag köpte bilen för mindre än ett år sedan, en -01 så jag har ju liksom inte följt utvecklingen av slitaget så att säga. Om det inte är rotationsanvisning på däcken (är på jobbet och kan inte kolla) så hoppas jag bara att att förra ägaren varit lite virrig vid uppmärkningen och sedan skiftat plats på däcken, det skulle ju kunna förklara att slitaget inte är lika på samma axel. | |
|
Skulle möjligen köpa två nya däck och placera dom bak. Dina är ju lagliga men den extra halvcentimetern i mönsterdjup kan vara viktiga i ösregn eller en vanlig svensk sommar... |
|
| 4,5 och 5,0 mm är helt OK. Nya däck har inte mer än 7 - 8 mm mönsterdjup. Dina är inte ens halvslitna. | |
| är inte minsta däckdjup 1.6 mm?? | |
|
Jo minsta mönsterdjup är 1.6mm... Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Jo det är ju sant med 1,6 och det är väl också på den nivån slitagevarnarna sitter. Men jag har läst flera gånger i däcktester o dyl. att sommardäck bör bytas vid 3mm mönsterdjup, pga greppet vi våt körbana försämras avsevärt när man nått denna nivå. Så det är därför jag är ute i god tid. Men efter att synat däcken mera så tror jag nog de får gå en sässong till och sen byter jag alla 4 till nästa sommar. Däcken har ej körriktningsanvisning så då borde jag väl kunna flytta däcken så de bästa sitter bak trots att jag då blir tvungen att skifta sida på 2 av däcken? |
|
|
det måste ju funka. dock kan bilen börja dra om du har olika nötning på framdäcken:=) Är en skylt bara en anvisning av vad man bör göra?! |
|
|
"Är en skylt bara en anvisning av vad man bör göra?! " Öhh. Vad menar du nu? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.