|
|
|
|---|---|
|
för att förtydliga så är det inte min bil utan min fars så några eventuella "grattis" behövs inte. hur som helst, vilken bil! det mest rätta ordet jag kommer på är fulländad, allt känns helt enkelt klockrent. Motorljudet låter verkligen härligt dovt och mörkt på tomgång/parkeringsgasande, i mina öron är det hörbart kraftfullare än den gamla sexan, lite som om den skulle ökat i volym. vid 4000 varv nån gång kommer det råa och lite metalliska ljudet som ju klart skiljer sig från V och H6ors ljud (iaf de jag kört). väl inne på ljud så msåte jag säga att jag blev positivt överaskad av ljudet i bmw professional, (är väl ingen skillnad mot helt standard vad jag vet dock), men jämfört med saab 9-3ss som min far hade tidigare låter detta som en hemmabioanläggning och den som en klockradio. ljudet när man stänger dörrarna andas också kvalité. När det gäller interiören så kändes den lite väl liten (hade inte sett den i verkligheten innan), ja faktiskt lite märkligt hur en 182cm bred bil kan verka så smal innuti. men efter ett tag vande man sig och med passagerarstolen längst bak kändes det ok. Aluminiumlister är klart snyggare än titanplasten även om det kanske inte är helt värt pengarna, gillar dock inte den silvriga ratten som följer med titanlisterna. skön gedigen känsla iaf som plast har svårt o konkurrera med. Ingen elstyrning på stolarna men jag vet inte riktigt vad man ska med det till (om man inte behvöer minnesfunktionen för förarstolen vid flera förare). inställningsmöjligheterna är enkla och förmodligen lika många som med el, mkt trevligt fö med utdragbara dynan i stolarna. skinklädseln tyckte jag kanske var lite för "hård" och tjock men antagligen bra i längden. sportstolarna är kanske lite för fasta för min smak, recaro-stolarna i mondeo st220 är nog fortfarande de skönaste jag suttit i (i normala bilar). Därefter vare dags att känna på väghållningen lite och vad kan man annat säga än fenomenal. 18" och sportfjädring är kanske lite i det stötigaste laget om man vill åka komfortabelt och i 110-140 bullrar det faktiskt en hel del med de tunga punkteringssäkra däcken. o andra sidan är köregenskaperna som sagt snudd på oslagbart vassa, går att köra nära obehagligt fort med bibehållen kontroll. det känns dvs mer som föraren begränsar än bilen. Så till det nästan bästa med hela bilen, den aktiva styrningen. Till en början på motorvägen och snabba partier tänkte man inte riktigt på den, inte så konstigt heller. men i farter upp till 60-65 och under är det faktiskt otroligt vad denna finess gör för styrningen och körglädjen! En hård inbromsning till en nästan 90graders kurva där man med en vanlig bil skulle tvingas veva runt hela ratten behövs här (subjektivt) ett kvarts varv, det känns som om man körde en F1-bil eller något.. hur denna skulle kunna påverka körglädjen negativt (bmw m5) förstår jag inte. Tycker inte man ska köpa en bmw utan detta om det finns som val. Några negativa punkter finns dock också: adaptive light, kurvljusen är kanske inte riktigt värt pengarna. enligt mig reagerar de för sakta, inte svänger för sakta.. vore de för snabba skulle det bli ryckigt men det tar liksom ett litet tag innan de börjar svänga. man får känslan av att det sitter en full gubbe och vrider ljusen.. den röda larmlampan, kan inte förstå hur bmw har tänkt? Hänger ner under backspegeln som en stor saftblandare. verkligen inte premium. styrningen är i mitt tycke inte helt perfekt för snabb motorvägsfart. På krokiga vägar är det bra med lätt styrning men på motorvägen känns t.ex. nya audi a4 med sin lite tyngre styrning enligt mig betydligt skönare. lite för bullrigt och tillviss del stötigt med 18" och sportchassi som jag skrev ovan men jag antar man får ta det. ingen registreringsskyltshållare fram, skruvad rakt i plasten. ser billigt och taffligt ut. sist men inte minst, stor oljefläck på insidan av vänstra a-stolpen.. mindre skoj på en bil som rullat 17km! (får se hur det löser sig) får hoppas någon finner detta läsvärt. i annat fall har man i alla fall fått skriva av sig lite :-) | |
|
Igår var jag och provkörde först en 325i E90 och direkt därpå en 330i E90. När det gäller däckbullret är jag benägen att hålla med. 325:an var skodd med dubbfria vinterdäck i dimensionen 225/45-17 runt om och den rullade mycket tyst. 330:in var försedd med 225/40-18 fram och 255/35-18 bak, Michelin sommardäck, och den bullrade påtagligt mer. Den aktiva styrningen tänkte jag inte på som "aktiv", den kändes bara oerhört bra. Även standardstyrnignen på E90 är väldigt bra, men den aktiva skulle jag också föredra. Till denna utmärkta styrning kommer ett klockrent chassi, mycket imponerande. Motorljudet i 330 upplevde jag som avgjort läckrare än i 325. Precis som du skriver blev det en extra "vackert rå" ton över 4000 r/min. |
|
|
Alltid trevligt att läsa nått från folk som verkligen har köpt en E90. Larmlampan har funnits ett bra tag i innerbackspegeln hos BMW. Tycker själv att det är bra då man ser på håll att bilen är låst. Aluminiumlisterna är jäkligt svåra att hålla rent har det på min gamla och det är jäkligt svårt att få dom rena utan att det blir flammigt. Ajax fönsterputs går väl an utan att bli perfekt. Har ni ägt nån 3-serie innan? Den är klart större än E46 invändigt på bredden. Jag gillar inte den breda kanten på instrumentpanelen den hade dom kunnat göra smalare så att man hade fått ett förvaringsfack som E46 har. Antar att det har att göra med att Idrive huset inte ska sticka upp för mycket. Håll oss uppdaterade om ev. problem som dyker upp, det är dom som det är intressant att läsa om... |
|
|
Jag förbannar varje dag att jag inte beställde aktiv styrning. Gillar den tröga styrningen när man kör lite inspirerat. Tycker att 325 motorn låter som gamla 330. Kanske att 325 låter lite mer metalliskt, och det gillar jag. |
|
|
nockenwelle, kände du märkbar skillnad motormässigt mellan 325 och 330an? menar du att 325an inte lät på det sättet vid högre varv? tror också aktiv styrning är bra för begagnatvärdet, bmw har ju ensamrätt på detta i två år från att det lanserades men sen är det öppet för andra tillverkare och jag kan tänka mig att det snabbt lär bli en såndär "måste ha"-pryl för folk. clubsport, det är hans första bmw, är medveten om att den är större än e46. tänkte mer att den ju är 182cm bred jämfört med t.ex. 9-3ss som är 176 men endå känns smalare, mkt möjligt det bara är en illusion pga det stora utrymmet växellåda/kardan tar upp. inget att klaga på egentligen. Oljefläcken trodde säljaren hade uppstått någonstanns i ledet från tyskland till återförsäljare, han mena att någon kanske rullat bilen för hand och lyckats sätta ett märke där, ser dock itne ut som från fingrar. en teori vi hade var att aluminiumlisterna kanske monterats i efterhand och att fläcken uppkommit då. är nämligen en del vertikala repor på några ställen och ett jack i lädret på gaveln till ena dörren precis framför en list som om någon använt ett verktyg. Dessutom "fastnade" bilen i halmstad en halv vecka extra och missade den leverans till återförsäljaren som var planerad. |
|
| Min jämförelse mellan 325 och 330 motorerna haltar delvis på grund av att den 325 jag körde hade automatlåda, så den valde varv på ett annat sätt än jag gjorde med 330. Trots det är mitt intryck att 3-litersmotorn hade en trevligt ilsknare ton på höga varv, medan 2,5-litersmotorn lät mer ansträngd. Bägge bilarna var tämligen nya och det är möjligt att inkörning kan förändra saker och ting. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.