|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Ja...Kanske en lite konstig fundering i denna prisklass,men far min har lite funderingar åt "X3-hållet" och han funderade vilken X3.a som ger mest valuta för pengarna..Ja,jag vet inte alls, men det bara känns lite snålt med en 2-liters diesel som han nu iaf var sugen på. Några tips härifrån kanske? Mvh Janne. | |
|
Har inte kört någon av X3:orna men jag har läst på mer än ett stället att just 2-liters dieseln just ger mest för pengarna. ___ //Ulf |
|
| Har kört både 2,0d och 3,0.. klart att det är skillnad men dieseln gick helt klart mycket bra.. ekonomiskt sett lär, utan att ha räknat på det, dieseln vinna lätt... | |
|
Mitt råd är att han provkör alla modellerna! Förstår inte resonemanget "mest valuta för pengarna". Köper man en X3 3.0i för 394000 så får du betala 1705 kronor för varje hästkraft, köper du en 2.0d för 337.000 spänn så får du betala 2246 kronor per hästkraft. Du får alltså fler hästkrafter per krona om du köper en 3.0i. I detta fall 30% mer per hkr per krona. För mig är hkr viktigt, så därför blev det en 3.0i! Hoppas jag inte tänker fel nu;-) /A |
|
|
Ja...Det där med mest valuta för kronorna är väl just pga av att gubben är ekonomiskt lagd ut i fingerspetsarna,därav frågeställningen...Egentligen så skulle han väl ha en beggad Nissan Micra,men han har fastnat för BMW av någon anledning ;) och är nu sugen på en X3:a som han då skulle tycka vore "lämplig" som pensionärsbil ;))) Ps.Han har nu en 523i-97:a som ev jag måste överta ;) Ds. Mvh Janne. |
|
|
Verkar som att du måste övertala gubben, med tanke på 523:an! Alla medel är tillåtna. Berätta för honom att en BMW skall ha 6 cylindrar på rad och gå på bensin, annars är det ingen BMW! /A |
|
|
Enligt de som jag hört som kört den så är 2,0d den mest prisvärda av dem. Det enda som är lite synd är att den inte finns med steptronic än, det skulle göra den än bättre. Till Sigdarve: Du kan inte jämföra hästkrafter mellan bensin och diesel. Det är vridmomentet som gör det i dieselbilen och för den biltyp som X3 representerar är vridmoment avsevärt mkt viktigare än rena hästkrafter. |
|
|
På vilket sätt är vridmomentet avsevärt mkt. viktigare än antalet hkr? Sånt där vet jag inte så mkt om. /A |
|
|
Vridet handlar om körbarhet i låga farter, att slippa växla ned till ettan eller tvåan i gathörn i låga hastigheter utan kan runda det på 3 an och att bilen orkar utan att knorra. Ger en upplevt råstyrka i motorn och bekvämt och trevligt bilkörande. Effekt är självklart det som ger acc och toppfart, men jag vill hävda att lågvarvseffekt och segdragning i en bil såsom X3:an är minst lika viktigt då biltypen är mer åt "lastbilshållet" än "formel1-hållet" om du förstår vad jag menar. Har du testat 2,0d eller 3,0d? Tror du skulle bli förvånad över körkänslan vs. 3.0i. |
|
|
Jag provkörde 3.0d innan jag bestämde mig för bensin. Visst har den bra sug vid lågt varv, men jag föredrar sången och draget vid 5-6000 varv. Även om X3 inte är en F1 bil så vill jag ändå ha den så sportig som möjligt genom att välja bensin och manuell låda.Förresten så går det rätt bra att krypköra på 3:an med den också. /A |
|
|
Ok,Tack för infon hitintills.. Finns det några "barnsjukdomar" på denna X3 2,0d som är värt att veta... Mvh Janne. |
|
| Ja, det finns det. Den saknar ännu steptronic. | |
|
Far min var till en handlare i veckan och tittade på en X3:a mera ingående förstod jag det som...Han var bl.a.INTE imponerad av inredningens materialval,"för plastigt" tyckte han i jämförelse med hans nuvarande 523i-97. Verkar som om han svalnat betydligt i intresset för X3 nu :( Mvh Janne. |
|
|
Är det någon här som upplever att E39:an har en mer påkostad inredning än X3:an, eller är det farsan som "tappat stinget". Har själv aldrig sett en X3:a "live" inuti s.a.s. Skulle bara vara intressant att höra lite synpunkter ang. detta... Mvh Janne. |
|
|
De flesta andra BMW-modeller känns mer påkostade beträffande inredningen. Men eftersom en SUV/SAV mer är tänkt som en bruksbil, så bryr jag mig inte så mycket om det. Vill man ha en bil att glittra med så bör man köpa en annan modell! Hade X3:an haft värsta lyxinredningen så hade jag inte vågat ha mina 2 hundar (snart 3) därinne. Ser dock lite framemot vad faceliften 2006 har att erbjuda. /A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.