|
|
|
|---|---|
|
Efter ca 5 år med min senaste 528 Touring med härlig steptronic är det nu dags för en Diesel. Hade tänkt mig en 525d eller 530d av modell 2002 eller nyare. Det skiljer fö rejält i pris mellan en svensk eller importerad. Jag ar räknat lite på kostnaden för skatt och bränsle och kommit fram till att "break even ligger på ca 1800 mil om året jämfört med min nuvarande bil. Jag har två frågetecken dock; 1) Skiljer servicekostnaderna från en bensinare och en diesel, interval, omfattning et c? 2) Vad är det politikerna håller på att koka ihop om skatterabatten för diesel, partikelfilter endast, och from vilket år? Idag på P1 talar "dieselforskare" om att en väl servad modern dieselmotor har så fin förbränning att ett partikelfilter inte ens gör ngn nytta och behövs ej? Finns den andra dieselvänliga skatteinitiative i pipen? Tacksam för alla fakta. Han med rostig baklucka :-( | |
|
det är frågan om att man ska få rabatt dom första tre åren man har en ny diesel med partikelfilter men det är ju meningslöst sen när man senare ska sälja bilen om tre år men jag tror att dieseln nu kommer att öka explosionsartat pga sin effekt se på nya 535d eller mercas slk320cdi prestanda som ligger under 6sek till hundra, sen från 100km/h och uppåt så har man mer nytta av vridet än hk så skaffa diesel om du vill ha något att åka med oavsett växel o varvtal |
|
|
Avvakta med dieselbilar med partikelfilter,inte färdigutvecklat helt o hållet enligt vad jag hört iaf..Dem "kläggar ihop" fortare än vad som sägs.. Tyvärr kan jag inte bekräfta detta påstående men det är något jag hört från en källa,ingenting som jag kan bevisa dock.. Mvh Janne. |
|
|
Diesel rockar! Vi har altid kört bensin innan, men efter en provtur på 60 mil på autobahn i en E60 530dA var valet enkelt. Visst 530i låter bra i motorn, men den har för lite vrid. Vi kör ca 4000 mil om året och när man kan ha nästan dubbelt så mkt vrid, lägre förbrukning, och när bilarna kostade det samma vid inköp - var valet enkelt.... Lycka till... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Det skiljer inte mycket på service o delar, men det är klart dieselpumpen kostar ju några kronor om den skulle rasa. Både min far o jag åker 530d och motorn är ju underbar, däremot så har vi båda byt pump och luftmängdmätare, men rekomenderar 3,0d motorn. MVH Greven |
|
Champ |
Kör 530D -99 med KCR box. Genomsnittförbrukning 2004 0,64 :) Köper BMW delar och servar bilen själv. Byt till KN sportluftsfileter med mycket gott resultat. Mycket nöjd med bilen! |
|
Champ: Jag är lite sugen själv på att köpa en box till min 530DT 5vxl. Hur har KCR-boxen påverkat gången? Har motorn samma karaktär fast starkare, eller drar den längre upp i varv? Har du manuell eller automatisk låda? Hur länge har du haft boxen? Vet du eller någon annan huruvida 530D funkar bra med finndiesel? Verkmästarn hos min verkstad rekommenderade mig till att i n t e använda det, har hört både ja och nej till MB CDi gällande samma fråga... /M |
|
| Någon som vet vad 9000 mila servicen kostar för en 530D -05a ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.