|
|
|
|---|---|
|
Håller som bäst på att labborera med lådkonstruktion till min Alpine DDW-F30A. Min gammla trotjänare... ;-) Räknade ut en 5:e ordn bandpass med porten som mynnar ut genom skidluckan. Med hyffsat reultat. Får ingen riktig "smäll" i den konstruktionen oavsett hur jag stämmer av den. Kör med 1st 4" Aeroport. Förliten?? 6" kanske kan hjälpa? Problemet är att 6" Aeroport inte får plats i luckan... hehe... Annars är ljudkaraktären kalas!! Så min fundering är att prova 4:e Ordn Basreflex. Men kan inte komma på något sätt att få 12"-basen och porten att spela bra och effektivt genom luckan... Behöver ju slutas tätt etc... Vill inte kapa i bilen heller... Hur har ni andra gjort? Har ni några bilder på byggen i E34 Så maila GÄRNA!! *Sliter mig i håret* | |
| Rent spontant låter det som att integrationen mellan framsystem och sub är det som orsakar avsaknaden av "smäll", men det är svårt att veta på basis av denangivna informationen. | |
Robsarve |
1. Det finns inget som heter 5:e ordningens bandpass, oavsett vad Backe skrivit. Ordningarna har med helt andra saker att göra. Korrekt benämning är: bandpasslåda med sluten bakre kammare. 2. Har du räknat med ProBox2000 ? Den räknar ofta fel... 3. Har du kompletta värden på basen (det räcker inte med bara fs, qts och vas för att räkna ut en bandpass) tycker Erik |
|
En bandpasslåda med en sluten kammare och en portad beter sig som ett fjärde ordningens system, men tyvärr har väl detta med ordningar blivit så pass missbrukat i bilstereosammanhang att det knappast bidrar till någon ökad klarhet. |
|
|
Jag har räknat med ett program som heter "Bassbox 6 Pro" från HT-audio. Parametrarna jag har på basen är: Fs, Qms, Vas, Cms, Mms, Rms, Xmax, Xmech, Dia, Sd, Vd, Qes, Re, Z, BL, Pe, Qts, no, 1-W SPL och 2,8-V SPL. Tycker att det borde vara tillräckligt... =) Programmet kan ge två förlag på lådan man väljer. Optimal(rak freq) eller X-bass(extended Bass response) Sen får man göra nödvändiga justeringar själv. När d gäller resten av systemet så är det ännu inte utbytt utan kör på bilens org. 5.25 + disk fram och 5.25 org bak. Basen driver jag med ett bryggat Phoenix Gold som lämnar 2x100Wrms i 4ohm/1x200Wrms 4ohm. Steget har med gott resultat orkat driva basen i mina anrda bilar, varför jag utesluter steget som felkälla. Midbas, Mid och disk låter inte direkt kalas. Men acceptabelt tillsvidare iaf... Vad jag menar med "smäll" är inte att lådan spelar för djupt och inte kan skjuta på i den övre deöen av basen. Utan menar att jag får inte ut någon volym(verkningsgrad) ur basen. Basen spelar en ganska rak freq kurva upp till LPF delningen. Så ska man riva och bygga om till basreflex eller? Hemsidan för Bassbox Pro: Länk |
|
Robsarve |
Bassbox pro är helt ok. MEN det är ett program gjort för hemma-hifi. Man bör veta vad som skall anpassas för att det skall funka bra i bil. I delen nedan om baslådor i teorin hittar du en del information om bilkupéns påverkan av frekvensgången: Länk Kan du skicka mig värdena så kontrollräknar jag din låda om du vill. Naturligtvis är det inte fel på ditt PG-steg ;-) tycker Erik |
| Robsarve: Du har mail! =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.