|
|
|
|---|---|
|
kommer inte åt lagret pga det lilla hjulet som svänghjulet sitter fäst i. har tagit bort svänghjulet och typ en ram bakom men kommer nu inte längre!! hur gör man?? Hur vet man att man satt hardyskivan rätt?? Mollemeck | |
|
Borde kanske tilläga att det är en e30 323 med 325 motor.... Mollemeck |
|
|
Det är vevaxeln som lagret sitter fast i, liksom svänghjulet! Lagret dras enklast ut med en glidhammare eller likande verktyg. "Ramen" som du kallar det kan du sätta tillbaks, det är en hållare för packboxen bara... Hardyskivan kan man inte sätta fel, mellan kardan o växellåda med 6 bultar...... ///Magnus |
|
|
ska alltså bara vara att dra rakt ut?? Vet att man ska sätta hardy så men har hör eller läst någonstans att man kan sätta hålen fel typ ett hack.. Mollemeck |
|
|
Ja, lager dras alltid rakt ut!.....annars nyper det fast! ///Magnus |
|
|
Pratade med en polare och han trodde man var tvungen att ta bort vevaxeln för att byta det lagret.. men jag får lägga mig under och prova... Mollemeck |
|
|
VAAA!!!!, ta bort vevaxeln för o byta stödlagret för växellådsaxeln, Nej absolut inte! Eller ska du byta ramlagren?? Verkar lite konstigt, vet ni vad ni gör igentligen?? ///Magnus |
|
| Jag fattar det som om det är ramlagret han menar, och inte pilotlagret förväxellådsaxeln? Tyvärr har jag inget tips på hur man får lös det, jag har aldrig gjort det själv. | |
|
Glidhammare är enklaste metoden! Eller fylla utrymmet bakom lagret med fett, o sen ta en axel/dorn el lik. som passar exakt i lagret o slå in, då uppstår ett övertryck, liksom hydraliken, detta gör att lagret kan krypa utåt, det kräver dock att axeln du slår in är tajt mot lagret! ///Magnus |
|
|
Magnus, har du något bra tips hur man får bort den äldre modellen av nållager där lagerbanan hamnat på sniskan i veven och kärvat fast? /Pelle |
|
|
nej inte ramlagret utan det lilla som vxl axel går in i.. och med tanke på att jag både bytt bakaxel på en 94 m3 och vxl låda på en 92 m5 senaste året utan några problem så skulle jag vilja säga att ja jag har ganska bra hum om vad jag gör.. tycker bara det är bättre att fråga två gånger än att det blir fel ok?? Mollemeck |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.