|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Ja, antalet BMW som har lika låg försäkringskostnad som närmast motsvarande Volvo är nog lätt räknade. | |
|
Jag måste ge BMW en eloge för deras goodwillagerande. När det gäller rost verkar dom vara bra att prata med, oavsett sv-sålt eller import. Problemet är väl när goodwillen går ut, det skulle vara intressant att se felprocenten efter 5 år / 8000 mil. :-/ Flåklypa |
|
|
Hehe, en Lupo är nog det du jagar Flåklypa :) Jag instämmer i att 13-15% underkända bilar är under all kritik, men Bmw tar ju sitt ansvar och byter ut dom kostnadsfritt. Länkarmarna är E46 stora svaghet, jag ser det dock som att alla fördelarna väger upp den nackdelen. Galvsläpps problemen är ju även det under all kritik, men även där tar Bmw sitt ansvar o fixar det kostnadsfritt. Bmws tolkning av galvsläppen är minst sagt frikostiga i jämförelse med andra premiummärken kan jag lova. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag skriver för sakta märker jag :O) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ärligt talat kan jag leva med högre försäkringspremie och dåliga länkarmar. Jag tyckte bara att jag fick en färskt bekräftelse för min kvalitetsvärdering mellan s60 och e46 (som var lika) eftersom det nyligen var på tapeten. Därför lyfte jag tråden. Flåklypa |
|
| Jo, visst går det att leva med dåliga länkarmar och dyra försäkringar, det finns det ju en och annan som gör (även om jag för egen del hittills sluppit länkarmsproblem på E46, kanske tur eller något sådant). Jag delar nog i huvudsak din bedömning av egenskaperna hos de två alternativen. Det handlar mer om vilken vikt man lägger vid de olika egenskaperna. För min del är körglädjen den klart tyngsta faktorn, därnäst kvalitetskänslan och då blir valet därefter, men andra prioriteringar är ju lika rimliga. Jag kan förstå din vånda. | |
|
Köp Volvon: Överlägset krocksäkrare. Bättre stolar med riktiga nackskydd. Bättre rostskydd. Bättre statistik hos bilprovningen. Motor med trimpotential. Bättre totalekonomi. Enda som talar till 330 enligt mig: Känsligare styrning. Yttre design. |
|
| Samt bakhjulsdrift | |
| Hur går det med dina bilköpsplaner, flåklypa? | |
|
Håller med Belker! Flåklypa, du verkar ha fått ett större säkerhetstänkande om du ska sälja MCn, volvon klarar nog en krock bättre än BMWn. Välj Volvon! Mina föräldrar har en s60t5, kanske inte den roligaste bilen att köra men draget i turbosnurran är fint, stolarna guld och stereon kanon! |
|
|
Om jag ska jämföra en Bmw med något annat märke så MÅSTE det vara ett märke med BAKHJULSDRIFT för det är ju det som är "adelsmärket" bl a tycker jag. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Bara ett litet inlägg angående prestanda. För 7500kr har du 82,7 hästar till i s60 t5 men de kanske inte va intressant =) 335hk/425nm ( inte riktit hundra på vridet men där i närheten iaf) me bara lite ändring i elektroniken. D klarar ingen bmw för dom slantarna. Tyvärr... - Smakar det så kostar det, tyvärr! - |
|
|
Jag sålde hojen i helgen och nu har jag Saaben på annons. När den är såld blir man köpare igen....skönt. :-) Vad det blir lär visa sig men s60 t5 och BMW 330 är fortfarande de två hetaste kandidaterna....är du sugen att sälja din 330 till underpris för att få vågskålen att tippa över till BMW:s fördel? ;-) Emellanåt har 330d smugit sig in i tankarna också....jag kör hyffsat mycket och i dieselvärlden finns inget alternativ alls till 330d men jag värderar prestanda ganska högt och då kommer den lite till korta. Flåklypa |
|
| Om du kan hålla dig ett år så kan du få köpa min 330, men just nu vill jag nog allt behålla den. 330d har jag inte kört, men väl 530d (E60) och den gick faktiskt ganska bra måste jag säga. Det är inte svårt att leta upp bensinmotorer som både har sämre prestanda och sämre ljudkomfort. | |
|
Ska förnuftet styra så lägger jag min röst på S60T5. Köp helst en 02:a för då får du en med den nya etm:n. ETM=elektroniskt spjällhus. Köper du en 02:a tillverkad efter V.35 så får du den med den nya tätningen mellan motor och låda. |
|
|
Flåklypa. Det är sorgligt om du köper en S60T5 ;-) Försöker att inte vara Bmw fanatiker, och inser också att det finns många komptenta bilar på marknaden, bla SAAB Audi m.m . Har personligen svårt för Volvos design, har dock inte ägt någon på ett tag förutom en ungdomsynd för en 15 år sedan..... Att du tycker att S60:in är modernare än E46 är en gåta för mig, samt att de är lika på kvalitetssidan hmm...... Angående inredning så är ju tycker du ju att E46an har bättre kvalite, Bättre? Jag skulle vilja säga Mycket bättre och dessutom snyggare men det sistnämda ur ju som bekant en smaksak.. Tur att du tycker att 330in är sportigare och snyggare "phew" Du har nog fått dig en mindre förvirring misstänker jag... Du verkar ju prioritera prestanda och kan tänka dig en chippad T5 på närmare 300hk. 330i med en fin ESS kompressor för dryga 40tkr kr på de 170tkr som du kan få en hyfsad ung 330i och vips så har du M3 prestanda eller snarare en M3 med anabolasteorider, för den blir faktiskt snabbare... mvh |
|
|
Nu har jag införskaffat nytt fordon. Det slutade med att jag själv åkte ner till Tyskland och köpte en......S60 T5(!) Hittade en -03:a (f.d tjänstebil, en ägare) som gått 8800 mil och med mer utrustning än 99,9% av de svensksålda bilarna. Efter att ha kollat bilen noggrant här i Sverige bestämde jag mig för att åka ner och slå till. Flåklypa |
|
|
Kan tillägga att jag är mycket nöjd efter nästan 200 mil på 1 dygn, men det var riktigt nära att det blev en 330iM dessförinnan. Flåklypa |
|
|
Grattis! Alltid lika skön känsla att ha en ny bil ;) |
|
| Var det verkligen billigare att importera Volvon? Du kanske fick mera utrustning på köpet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.