|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Varför inte en 540 E39? M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
ville bara säga du kanske inte vill se en volvo s60 så frt du tittar upp el bänder nacken, det finns många bmw men inte så¨många som s60 ja g tycker att s60 'är rätt klumpig och stor bil. o väldigt tråkig förar miljö som att sitta i en japps bara plast och grått :( varje gång jag tänker på saab el volvo så går de bort pga av fula inredningen med billig plast gillar e46 inredning så det inte är sant |
|
|
540 e39 är för stor och för gammal för min smak, fördelen är att dom brukar vara rejält utrustade. Flåklypa |
|
|
ALLT med framhjuls drift går bort för min del, såå skönt att kunna lattja då och då med bakhjulsdriften. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Med risk för påhopp,,, Men s60´n är faktiskt väldigt trevlig, bra prestanda och utmärkt komfort. Kanske inte så rapp ibörjan, men med lite fart på hjulen så sticker den iväg fort utan att du igentligen inte märker farten tills du har tittat på mätaren. Har inte rattat en 330 så jag kanske ska vara tyst =) |
|
|
Kizmo: Du tror att torque steer:en är mindre påtaglig på S60R eller? :) Jag har läst en artikel en gång i samband med lanseringen av s60, där stog det att den främst var framtagen för den mogna medelålders karriärskvinnan eller något i den stilen. Jag har kört mycket s60 o tycker de är en komfortabel vagn, men föga sportig. T5an är iof lite hårdare satt men styrningen o chassit känns ändå ganska sunkigt tycker jag. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| S60R är väl fyrhjulsdriven så den borde kunna hantera kraften bättre än framhjulsdrivna T5, men jag har aldrig kört någon (frågan är om jag ens sett en S60R annat än på bild). | |
Gemini__ |
Hur pass bra prestanda har en S60R? Någon som har provkört den ordentligt här? Är det någon Volvo som är intressant är det just S60R, tycker jag. |
|
Torquesteer var iaf betydligt mindre på den gamla V70 AWD-R än på den samtida S70 T5. Haldexsystemet på S60R är ju överlägset bättre än den gamla viskokopplingen. Det tragiska är ju att Haldexen på R:en är programmerad för säkerhet istället för bus och att bilen är helt fel prissatt. Flåklypa |
|
|
Mina föräldrar var i sammma sits för ett år sedan. Eller snarare 330Ci, s60/s40 T5 och Mercedes CLK (nya) stod på menyn. Prestandan var ju sämre i mercedesen (dyr så alt var en mindre motor) så den föll bort. Nu tycker jag att coupen är ganska mycket snyggare än 4-dörrarsversionen men den är väl inte ett alt för dig av praktiska orsaker (lr ekonomiska?!). Så utseendet är väl lite vassare för BMWn än volvon, framför allt slipper du ju möta en likadan i varannan korsning om du väljer BMWn! Annars tycker jag det står mellan komfortalternativet volvo eller sportigare/snyggare alternativet BMW (lite mer "premium"). Så föredrar du att åka tyst eller sportigt! Förstod inte riktigt ditt argument för kvaliten, upplevd kvalite bättre i BMWn men verklig kvalite sämre? Vad baserar du det på? Tycker inredningen är tråkig i volvon (o klart bättre i BMWn) men med rätt färgsättning (tvåfärgat läder mm) så kan man få upp utseendet i volvon också. |
|
|
Upplevd kvalitet: Känsla i reglage, klang i dörrar, materialval, kassaskåpskänsla i kupé och kaross. Audi är föredömet här. Verklig kvalitet: I stort sätt hur bilens driftsäkerhet är, hur länge bilen går innan något måste åtgärdas. Toyota är föredömet här. Det finns massor av aspekter som anspelar på kvalitet, men det är de ovan nämnda som jag väger in. I mina ögon är BMW bättre på upplevd kvalitet medan Volvo är bättre på verklig kvalitet. Bägge drar sitt strå till stacken och ronden blir därför oavgjord. Flåklypa |
|
|
Ok, uttryckte mig kanske lite oklart. Jag förstår skillnaden mellan upplevd och verklig kvalite jag undrade bara vad du baserade påståendet att volvon skulle ha bättre verklig kvalite på? Alltså varför tycker du att BMWs grejor håller sämre? Du kanske har haft otur tidigare (måndagsex) annars har jag då aldrig läst någonstans att volvon ska hålla bättre. Läst förresten senaste (eller kanske är nästsenaste nu) numret av "Vi bilägare", där klagas det friskt på dåliga volvokomponenter. Så kanske läge att ändra till + på BMW-sidan :-). Håller med om att Audi leder upplevelseligan dessvärre tycker jag BMW tagit ett kliv bakåt på senare modeller (inkl E90:an)... |
|
|
Kluckande bakvagnar, glappande länkarmar (som dessutom är svindyra) och galvsläpp med rost som följd är mer förekommande på BMW än på Volvo. Ett annat skönhetsfel är klonket i slutväxeln när man växlar, det har funnits i alla BMW-bilar utom en i min närhet (2 st 328, 1 st 330 och 1 st M3 e46). En M5 e39 hade inte klonket. Jag upplever att Volvo inte har några direkta "standardfel", å andra sidan är jag mer påläst på BMW. BMW använder mer raffinerad mekanik än Volvo och då är det ganska naturligt att den också är känsligare. Dock har alla jag känner (inkl mig själv) varit väldigt nöjda med våra BMW bilar förutom han med M3:an. Jag tycker också att BMW tog ett stort steg bakåt i detaljkvalitet med e60, däremot tycker jag den är jäkligt snygg med lite större fälgar på. Flåklypa |
|
|
Här kommer färsk statistik som bekräftar min syn på bilarnas kvalitet....jag trodde dock inte att e46 hade SÅ många nedslag på sina länkarmar. Dessutom kostar dom en smärre förmögenhet att reparera. :-( Länk Flåklypa |
|
|
13-15% är väl inte så enormt mycket. Köper du material själv så byter du på båda sidor för 3500 kr. Smärre förmögenhet är kanske är att ta i. S60 har som jag påpekat innan även den spindelledsproblem, men felfrekvensen verkar mindre eftersom den ligger på 6% Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
13-15% på bilar som gått 6000 mil tycker jag är riktigt mycket och vad kostar det om man lämnar in bilen på BMW? Flåklypa |
|
|
Det skulle vara intressant att se hur många mil E46:orna i snitt rullar mellan spindelledsbytena. Även om det är dyrt att byta dem borde ändå kostnaden utslaget per mil mätas i ören och inte kronor. Som jämförelse betyder en deciliter högre bränsleförbrukning per mil antagligen klart mer, men av någon anledning verkar man hänga upp sig mer på reparationer än bensinförbrukning. I vilket fall är det ju ingen tvekan om att spindelledsproblematiken är en klar konstruktionsmiss hos E46, som borde ha eliminerats redan på ritbordsstadiet med tanke på motsvarande problem hos E36. |
|
|
På bilar som gått 6000 mil så kostar det inget alls då de går på goodwill. De brukar sätta 5 år eller 8000 mil om ja inte minns fel. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| 13-15 % var väl den totala felfrekvensen, varav spindelleder var den enskilt största posten. Men 13-15 % underkända är ju i vilket fall ett tveklöst dåligt betyg. | |
|
För att inte tala om försäkringskostnaderna, där kan man tjäna pengar. Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.