AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.031

Går i bilbytartankar...330i eller s60 t5?

Sida 2 av 5
Att S60 skulle vinna "modernitet" begriper jag ej. Ställ en E46 bredvid och Volvon ser betydligt äldre ut, tycker jag. Vilket år lanserades förresten S60?

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
En faceliftad 330 ser väldigt modern ut. S60 känns ju som att den funnits i evigheter, tror den kom 2000 eller 01.
Oj, jag glömde en viktig punkt som efterfrågats.
Det handlar om bilar upp till 170-180.000.

Det är en fråga mellan förnuft och känsla och när det gäller servicekostnader så har jag en släkting som arbetar på Volvo och en annan som är mekaniker så servicekostnaderna blir rätt låga vilken bil jag än tar, det handlar mer om reservdelspriser.

Framhjulsdriften och styrningen är definitivt två plumpar i s60ins protokoll.

Framvagnen är avgjort mycket känsligare och dyrare att årgärda på BMW. Tyvärr har alla bilar mer eller mindre känsliga spindelleder.

Jag tycker faktiskt att e46 börjar kännas gammal. Att den är tidigare än s60 i utvecklingen råder det inga tvivel om i mina ögon, däremot ser den sportigare ut....och är det också.
Kvalitetsintrycket är som jag skrivit högre på BMW:n men kvaliteten (map. reparationer) är förmodligen omvänd. Detta ger ett oavgjort resultat.

Sedan får jag faktiskt en årsmodell nyare Volvo eller ett steg 3 trim, något som väger in en del. Kan man inte bygga en hybrid av de båda, vilken klockren bil isf.

Jo, jag har MC:n kvar men den är till salu. Det är för farligt att åka landsväg och det är 30 mil enkel resa till närmaste bana vilket medför alldeles för få bandagar. :-(
Det här forumet är faktiskt med lätthet #1. Jag har nästan slutat skrivit i andra forum och då ligger jag inte i närheten av det postantal jag har här.

Flåklypa
Clubsport.
Jag håller med om att den faceliftade e46 ser modernare ut än den tidigare e46 men jag tycker ändå att e46 är på väg igenom samma "modernitetskris" som e39 var för några år sedan.
En faceliftad e46 (-02) utesluts pga priset.

En annan fördel med 330 är utrustningsnivån, det kan finnas massor av options på dom, Volvo går det inte ens att få xenon till förrän 03, då kom det iofs endast som bixenon.

Svårt val även om det är ganska olika bilar.

Flåklypa
Je fler E90 som kommer ut på vägarna så kommer E46 att kännas gammal.
Tycker redan att Z4 börjar kännas daterad.
Men det är ju bakom ratten du tillbringar din tid och där känns den modern. En S60 känns som nått BRIO skulle konstruerat om dom gjorde instrumentpanel.

Till sist det som borde fälla avgörandet. Sex är mer än fem cylindrar. Plus viktbalansen 50-50 i 330.
Får hålla med Flåklypa om att detta är forumet #1. Kör annat bilmärke idag, men jag är ingen stor skribent i någon av forumen som handlar om det bilmärket, de är inte tillräckligt bra...

Mvh,
/Wille
O just det...
hade valt 330 även om jag inte fick en med facelift, den raka sexan med dess underbara sång, så bra den blir utan att det står ///M eller Alpina på motorkåpan.
Volvo 5a med turbo, med öppet luftfilter och annat avgas kan låta brutalt, men inte lika vackert som R6!

Mvh,
/Wille
Jag hade valt 330 pga styrningen och bakhjulsdriften. En bakhjulsdriven bil har en helt annan balans än en bil som driver på framhjulen.

Jag gillar varken E46 Limo eller S60 till utseendet men invändigt så är BMWn mer ombonad.

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Ek
118
Ekis
320i -02
Om du inte vill ångra dig efter köpet:

Köp en BMW såklart!
Flåklypa:

Jag håller inte med dig angående kvalitet för 330, jag har inte sätt den i alla fall. Men de finns säkert många
bekymmers fria 330i också. Jag satt i samma situation för 2 år sen när jag skulle välja mellan SAAB, Volvo, BMW och Lexus.

Prov körda alla dessa bilar men valde BMW för att den var mycke roligare på vägen men idag ångrar mig varje dag att varför jag inte valde Lexusen istället. Då tyckte att lexus IS200 hade för lite HK men facit i handen så om jag kan hade valt Lexusen då hade jag garanterad fått en bekymmersfri bil och hade sparat mycke tid, energi & pengar. Men varför ska man ha så pass mycke HK när de inte går använda dem (för allt annat inte hänger me)?

Jag kan säga att Toyota/Lexus respekterar sina kunder (de är deras Policy) men de gör in BMW tyvärr.

Har du sett att Toyota gör reklam för sig själva varje dag i tidningar och i TV?

Men dem säljer jätte bra på ändå på grund av att dem villa ha nöjda kunder både när det gäller försäljning och service.

Läs artikeln i Gotlandska.se:
Länk

Toyota är det mest populära bilmärket i Norden
Resultatet av bilförsäljningen det första kvartalet 2005 visar att Toyota behåller sin ställning som Nordens mest populära bilval. Totalt registrerade Toyota 20.043 personbilar i de fyra nordiska länderna.
Toyota har i flera år toppat bilförsäljningen i våra grannländer, en trend som nu även gäller här i Sverige.

– Vårt mål är inte att inta någon speciell plats på försäljningslistan utan att ha nöjda kunder och därigenom öka vår försäljning, säger Hans-Eric Almebäck, VD för Toyota i Sverige.

– Vi arbetar nu vidare för att även fortsättningsvis ha Sveriges mest nöjda kunder både när det gäller försäljning och service. Förhoppningsvis påverkar det vår långsiktiga position på topplistan vilket vi ser som en bonus, avslutar Hans-Eric Almebäck.

I mars månad sålde Toyota 2599 bilar i Sverige vilket ger märket en marknadsandel på nära 11 procent, vilket endast överträffas av Volvo.

Du kan se själv vilka som håller på att tappa kunder idag, de är bilmärke som SAAB, MB, Audi mm. som har kört över sina nya och gamla kunder.

Lycka till!

------------------------------
Efter 7 bärgningar är förtroende för märket = 0%
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Ja du fick dej alltså en tankeställare efter provturen, jag som trodde du var helt inne på Volvo!
Du kanske vill låna nycklarna en gång till, för att bli helt såld…:-)

Mvh/ Peter
Oavsett hurdan motor och hur stor lastbilsturbo man trycker ned i en S60 så förblir den ändå bara en Volvo, med allt vad det innebär. 330i är en BIL! Helt annan liga, om du frågar mig.

S60 har bekväma stolar fram, och det är ju trevligt med fint tryck i motorn (efter trim). I övrigt så är det en tämligen meningslös bil.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Thunderbird: Även om du har haft en extrem otur med just din bil så är nog merparten av BMW ägarna välldigt nöjda med sina bilar. Varför skulle annars BMW vinna "Mest nöjda bilägare" 7år i rad annars?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
mm
28
mmonika77
BMW 523i Touring -00
Hutz1975
Jag tycker att du ska låna Flåklypa nycklarna en gång till så att
han inte går på att köpa S60t5. Du vet ju själv vilka problem du hade med att få den att gå bra i lite hägre farter.

Flåklypa
Välj 330i så kommer du att få en trevlig bil som jag tror att
du kommer att vara nöjd med. Vad gäller Volvo så har jag kört en s60 2.4t ett kortare tag, rätt skön bil men jag skulle välja 330i.
J.Dredd:

Har hört detta förut, vill gärna tillhöra denna group också om detta stämmer i verkligheten! Men med statistik kan man bevisa vad som helst. Vet du när och var statistiken är tagna? De klart att man frågar efter två eller tre veckor efter bilköpet svar man allt är grönt och de är rock & roll. Men om jag hade fått dessa papper efter halvt år eller ett år då hade jag svarat på ett helt annat sätt. Vist jag skrev ändå att jag hade problem med bilen precis efter 2 minuter när jag hämtade ut 330in (hade problem med bromsar och missljud i kupén). Men jag var väldigt stolt över min inköp ändå kan jag säga!

Du och jag vi vet att BMW ägare är fanatiker, men ärligt talat hur många nya BMW ägare erkänner att dem har problem med sina bilar efter inköpet. Vi vet även att vi betalar några hundra tussen lappar extra för våra BMW bilar men flesta av oss håller masken och tror vi har köpt världen bästa bilar.

Hur många gånger i historien har BMW korats till årets bil? Men frågar vi BMW ägare så tycker vi att vi borde få detta pris varje år, eller?

Hur som helst dem har inte lyckats att bevisa detta för mig eller ens har försökt att rätta till problemet. Den dag dem kan bevisa detta för mig jag lovar er att jag kommer att försöka att tro dem och kommer att byta sida.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Thunderbird: Årets bil utses av journalister. Vet inte om dom är dom bästa att fråga om vilken bil som är bäst. Dom har på sin höjd lånat en bil i en vecka för provkörning.

Sveriges mest nöjda bilägare 2004
"Det är personbilar som togs i bruk i slutet av 2002 och i början av 2003 som betygsatts i Motormännens stora kartläggning bland 13 341 nybilsägare. I M-enkäten som genomförts årligen sedan 1984 får bilägarna ange efter vilka kriterier de köpt bil, hur förväntningarna uppfyllts och vilka irritationsmoment som man upplever efter att ha kört bilen under ett år."

Tror knappast att någon med en illa fungerande bil skulle ge något toppbetyg i en sån undersökning. Köper man en ny BMW så har man nog ganska höga förväntningar. Tydligen så uppfylls dom förväntningarna ganska bra om man ser på Motormännens undersökning.

///Jesper
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt, du har haft extrem otur med din bil thunderbird. Även om det inte bör hända så händer det alla bilmärken. Måndagsexemplar kommer alltid att existera, hos alla bilmärken. Att du sedan blivit dåligt behandlad av bmw kan jag bara beklaga, kan inte kommentera det eftersom jag inte vet vad som sagts eller gjorts från båda håll.
Frågan här gäller S60 eller 330. Flåklypa bör ju rimligtvis utgå ifrån "normalbilen" hos respektive märke. Ingen jag pratat med eller läst om här på autopower har haft i närheten så många problem (sajten brukar dra tills sig ägare med problem, ägare utan problem behöver ju sällan någon hjälp).
Angående statistiken om mest nöjda ägare så finns en tråd om detta och vilket sätt den är gjord på. Självklart så är ägarna inte tillfrågade några veckor efter köpet.
Mest nöjda ägare gäller väl e39 eller har jag missat något?

Flåklypa
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
e46 kom på andra plats förra året.

///Jesper
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Ni skriver att BMW ägare är fanatiska, visst vi idoiter som inte har några liv och hänger här hela dagarna. Men lejonparten av alla BMW ägare, speciellt de med nyare bilar har aldrig hört talas om den här sidan eller att det ens finns Internet (nåja). Dessutom tror jag att det klientet (inte alla) som köper ny BMW inte precis sitter hemma på kamaren och surar när bilen rasarm utan ligger på. Har jag fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.