AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.032

Går i bilbytartankar...330i eller s60 t5?

Sida 1 av 5
Nu känner jag att min 9-5 Aero bör bytas ut men jag har valsvårigheter om vilken bilmodell jag ska välja. Efter sorterande där en balans mellan förnuft och känsla fått styra har jag kommit fram till två huvudkandidater, 330i och s60 t5.
Mina värderingspunkter har utan rangordning nedanstående och jag lägger in vinnaren i mitt tycke i varje gren:

Prestanda: Lika
Ekonomi: s60 t5
Modernitet: s60 t5
Körglädje: 330i
Komfort: s60 t5
Ålder för inköpspris: s60 t5
Kvalitet: Lika
Design: 330i

I min test vinner s60 men jag provade en kompis 330i förra veckan och den är verkligen rolig att köra, sexan har dessutom en underbar gångkultur och ett mustigt ljud. Den enda som förtar körglädjen är prestandakänslan, motorn känns verkligen klen jämfört med en jämnstark turbomotor. Turbomotorns klenhet på låga varv är dock riktigt störande, jag är splittrad över vilken typ jag gillar bäst. Komforten i 330:in är tillräckligt bra även om s60:in har bättre stolar och upplevs gå tystare. Styrningen är bra på 330 i de flesta farter, men i höga farter är den för känslig. S60:ins styrning är tvärtom men måste man välja en styrning blir det 330:ins. Ekonomi går klart till s60. Lägre premie, servicekostnader, inköp, bättre andrahandsvärde men förmodligen något högre bränsleförbrukning.
S60 tycker jag känns klart modernare, e46 är nu avlöst och den känns inte alls up to date, även om den fortfarande är snyggare än s60.
Kvalitet är jämnt. 330 har bättre känsla i inredningsdetaljer men chassiet har visat vissa brister. Volvon är i stort sätt felfri men har haft lite problem med elektroniken i tidiga modeller.

Vad tycker ni och hur resonerar jag?

Flåklypa
e3
274
e36328i
328i limo -96
hur kan man ens fundera mellan en bmw och en volvo? visst nog har volvo fina bilar men de är ju lite traktor i dem fortfarande. kan också tala om att volvo visst lider av diverse kvalitétsproblem, jag vet för jag jobbar me dessa bilar. men men du har ju turboperformanceclub att gå över till :) ställ samma fråga där.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Volvos senare bilar är riktigt trevliga (S60, V70N, S80). Snygg design om än inte i BMW klass. De är bra att köra, komfortmässigt rikigt bra. Vad gäller känsla och körglädje och ASWD - då har Volvo en bit kvar. Avseende ekonomi är det väl bara försäkringspremien som kan bli lägre än BMW, möjligtvis bättre värdebeständighet i volvolandet. Bakhjulsdriften i BMW är ju ett jätte +. En bil med felhjulsdrift kan aldrig bli lika go´.

Ett inte helt lätt val. Personligen hade jag åkt hem i en E46 330i och njutit av perfektionen, samspelet mellan man och maskin, den närmast sensuella växellådan, ljudet från en urvarvande M54 och att bakhjulen pressar mig genom kurvan...

Ställer man frågan på ett BMW-forum borde svaret vara självklart men det vet du väl om :)))

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Självklart 330:n! Körglädje lär ju inte volvon ens kunna tävla i mot en BMW 330i och det är det viktigaste. :)

Förövrigt är ju volvon felhjulsdriven.

Iofs inte helt oväntat svar på ett BMW - forum. Jag skulle aldrig någonsin lägga pengar på en volvo.

e3
274
e36328i
328i limo -96
måste bara tillägga att jag piskade en s80 t5 idag och då kör jag en "trött" 328:a, men den är ju tyngre än s60
Be
202
Benn
525iA M 2003
Jag har en bmw med hur mycket problem på som helst, fått ett så kallat måndags exemplar...........men att köpa en S60 eller volvo överhuvudtaget finns inte..........fast det jag värdesätter är känsla och där slår en 316 en t5 t.o.m och sen det faktum att jag körde en S 60 R i oktober på volvo i solna och bromsarna tog eld........bilen klarar inte av "hård körnin" som säljaren uttryckte det...........och S60 R motsvarighet är en M3:a och jag har inte varit med om att en M3:a börjat brinna för att man gasar! :)

Och BMW håller mycket bättre på sina priser och en sexa tål mer än en uppskrämd femma.......håller bättre men slutligen så handlar det väl om vilken som får dig att le mest....för vad du än betalar.......så ska du ju ha kul och må bra av att åka i det...även om det skiljer nån hundring per månad!
Fr
72
Fraggen
330 coupe e46 -01
e36328i , S80 finns bara som t6 har jag för mig, och då med 272 hk... tvivlar på att du skulle haft nå vidare chans mot den även fast den väger några kg mer... 0-100 7.2 sek men 100-200 på drygt 22-23... En 328 gör 100-200 på kring 28 sek...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
S80t5 såldes aldrig i sverige men på vissa andra marknader. En hel del har dock privatimporterats till vårt land. Motorn är det samma som i V70/s60 t5. Finns säkert en 2-liters version också, avsedd för italien. ca 200-240 hk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Flåklypa: Gjorde ungefär samma uppställning när jag för knappt ett år sedan valde mellan 3 bilar, 9-5 Aero, V70 T5 och 530i alla som kombi och med automat. Saaben föll bort först eftersom jag helt enkelt inte trivdes med förarmiljön.

Jag hade några fler punkter som t ex utrymme (nybliven pappa) och utrustning. Jag håller i stort med dig i din betygsättning men när det gäller ekonomi skulle jag inte säga att det är självklar Volvoseger. Den är dyr att serva och intervallerna ligger på 2000 mil mot BMWs 2500 mil. Kan vara så att värdeminskningen på BMWn trots allt ger Volvon segern.

Hur som helst så valde jag Volvon och det blev faktiskt en 2,4T istället för en T5. Betydligt piggare från botten och det är trots allt där man ligger och snurra för det mesta. Stoppade sedan in BSR-programvara och nu går den riktigt bra (för att vara en Volvo).

Vad hade jag valt? Om jag inte hade behövt ta hänsyn till utrymmet (S60 är ju trots allt aningen större) så hade jag valt 330'n.

Har nu kört snart 2000 mil och är egentligen nöjd. En praktiskt, komfortabel och trygg bil men det som saknas är den där lilla charmen som BMW har. I de BMW jag har haft så har jag alltid blivit på gott humör när man satt sig i bilen och vridit om nyckeln.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

De två sista styckena ska byta plats...

___
//Ulf
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Man bli på gott humör av att vrida igång en turboladdad volvofemma när man har modifierat avgassystemet lite.. :)

Jag hade valt volvon, där finns ju alltid möjligheten att (ekonomi)trimma om man nu vill det. Stolarna i volvon är guds gåva till mänskligheten! :)

Btw, är det en fabriksny bil vi talar om?

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
KÖP 330:n du blir nöjd med den, Volvon blir du missnöjd med. Volvo kommer aldrig att komma nära sportheten som BMW:n har chassi m.m m.m m.m m.m. m.m

BMW its a ride not a car
dum fråga här :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Heinz_Keller: Det är nog sant att motorljudet kan bli lite trevligare för med standardsystemet låter det inget kul. Bättre var det på gamla 850:n.

Både BMW och Volvo har bra stolar men Volvos är ett snäpp bättre och då jämför jag ändå med de aktiva komfortstolar jag hade i min 540.

Ja, billiga hästkafter finns att köpa...;-)

___
//Ulf
Jag instämmer inte i att s60t5 känns fräschare i designen och interiört bara för att den fortfarande ligger i produktion.
s60 är ju inte direkt fräsch av ritbordet den heller.

För övrigt ligger E46 Ci/cab i produktion ett år till.

S60 har samma spindelleds problem som e36/e46 har.

Att kvalitetsintrycket är lika får mig och fundera på om du verkligen kännt och klämt på båda bilarna ifråga.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Be
202
Benn
525iA M 2003
Det är ju dyrare att serva en volvo.......en turbo sliter ju mer på grejerna, men hur kan nån tycka att volvos stolar är sköna?? som att sitta i skumgummi, har en mamma som har diskbråck och hon åker bara merca och bmw frö de stolarna gör inte ont i ryggen säger hon!!

Volvon är så opersonlig...och om jag får tycka till ful........men i ärlighetens namn så är det skönt med lite turbo snurr men inte med felhjulsdrift.....men vill mn ha turbo så tycker jag du ska titta på en 330 D som drar t5:an som en prutt i motvind!!

Och med tanke på bensinpriser som enligt experter ska upp till 15kr/l till hösten så är en 330 d alternativet....den enda sportiga diseln som jag har haft rolig med......vilket sjuk vrid den har..........tycker ni inte att det är en mer rättvis jämförelse?? en turbo mot en turbo?
Det är konstig sladdrig styrning i Volvo S60, på dom jag kört, men det kanske är åtgärdat. Sköna stolar, och riktigt bra ljud i stereon. Hade valt 330 utan att tveka, om det är en prisfråga.

Provkör en S40 T5 i stället ... mycket, mycket roligare att köra än S60 och riktigt pigg motor. Jag har haft en 330i och kör nu en S40 T5, tycker att Volvon är minst lika rolig att köra. Här uppe i norr är framhjulsdriften överlägsen, att halka runt med bakhjulsdrift 6 månader per år blir man snabbt less på. Inga mer BMW för mig så länge det handlar om bakhjulsdrivet.

Ni som inte har provkört nya S40 bör göra det, om ni klarar av att ta av er BMW-ögonen kommer ni att bli förvånade.
Självklart så ska du välja 330. Framhjulsdrift och så mycket effekt är ingen rolig kombination även om Volvo lyckats bättre än Saab att minska på jordfräsegenskaparna när man drar på.

Och en 330 tappar du aldrig bort på en stormarknadsparkering.

Det enda pluset på Volvon jämfört med BMWn är stolarna och stereon.
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
S40 T4 skojar du eller, klippte en sån med en 328 E36 utan problem i alla lägen.

BMW its a ride not a car
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kör du fortfarande MC flåklypa, annars vore väl en lite billigare bil, för praktiskt bruk, samt en hoj för körglädjen det ultimata.
Ett argument för 330 jämfört med S60 är att detta eminenta forum i än högre grad skulle kännas som hemmaplan för dig flåklypa. Vi andra kanske skulle kunna hoppas på ännu fler inlägg från din sida i så fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.