|
|
|
|---|---|
| Från vilken årsmodell kunde man beställa shadowline till sin E34? Har för mig att det inte var ett option direkt från produktionsstart utan kom tillval i början på 90-talet. Någon som sitter inne med fakta och kan stilla min nyfikenhet? | |
|
shadowline fanns på 80-talet på e32 iaf... så jag skull tro att det fanns från start.. BMW 525i 24v -90 |
|
| Jo, både E32, E28, E30 mfl hade ju detta redan på 80-talet, men jag har aldrig sett en 80-tals E34 med original shadowline. | |
|
Jag kan inte heller påminna mig om att det fanns Shadowline vid E34:ans introduktion. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Sökte på frågan, i det Tyska E34 forumet, www.e34.de, följande var intressant, hela tråden Länk 1988: Shadowline war NUR mit Metallic-Lack kombiniert lieferbar, und zwar diamantschwarz-met., delphin-met. oder lachssilber-met. kostete 410,- DM für den 6er, war Serie beim 3er touring und kostete für die restlichen 3er zwischen 1.150,- und 1.550,- DM Aufpreis. Für die 5er E 34 und 7er E 32 war diese Ausstattung 1988 noch nicht erhältlich. 1990: Shadowlinie ist für alle Modellreihen bis auf 8er lieferbar, bei den 3ern auch für die Uni-Farben brilliantrot und alpinweiß II, ansonsten für die gleichen Metalliclacke wie schon 1988; d.h. für 5er E 34 und 7er E 32 nur in Verbindung mit den drei o.g. Metallic-Lacken, Aufpreis für 5er 1.455,- DM (gegenüber 1.250,- DM für nur-Metallic-Lack), ergo 205,- DM Aufpreis für die reine Shadowline, für 7er sogar 610,- DM extra. Tyvärr stod det inte när Shadowline blev tillval, denna M5 4/89 har enligt ägaren Shadowline på tillvalslistan, vilket alla bilder som jag hittat av M5 E34 från 1988 saknar, alla är Chromeline, tyvärr har jag svårt att hitta dom Teknikens Värld och Automobil som också innehåller M5 från 1988. Länk Mvh Stephan |
|
| Kan vi sammanfatta det så att M5 från -89 och övriga E34:or från -90 kunde erhållas med shadowline då? | |
|
Det stephan hittade översätter min dator till: ********* 1988: Shadowline was combined available ONLY with metal IC lacquer, diamantschwarz met., dolphin met. or lachssilber met. cost 410, - DM for the 6er, was series with the 3er touring and cost for the remaining 3er between 1.150, - and 1,550, - DM surcharge. For the 5er E 34 and 7er E 32 was this equipment 1988 not yet available. 1990: Shadowlinie is for all model rows up to available of eight, with the 3ern also for the university colors brilliantrot and alpine-white II, otherwise for the same Metalliclacke as already 1988; i.e. for 5er E 34 and 7er E 32 only in connection with the three o.g. Metal IC lacquers, surcharge for 5er 1,455, - DM (opposite 1.250, - DM for only metal IC lacquer), ergo 205, - DM surcharge for the pure Shadowline, for 7er even 610, - DM specially. ************** Tänkte att fler än min som kanske inte kan tyska. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Första svenska prislistan från BMW där Shadowline erbjöds som tillval var 1/90. 1.054:- kostade det och erbjöds till samtliga E34. Följaktligen erbjöds inte Shadowline till M5 i den svenska prislistan för -89. Mvh /Janne |
|
|
Har shadowline alltid kostat extra? De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Min tysksålda 525i från 02.90 har Shadowline, det kanske är bland dom första då? Vad ingick mer än svarta lister på dessa? /Per |
|
|
Förtydligande: När jag skriver 1/90 om prislistor så skall det inte jämföras med produktionsdatum eller första registreringsdatum. Det är helt enkelt BMW´s första prislista för modellåret och den kan ha kommit ut så tidigt som september -89. Det var ingen bra formulering av mig, var helt enkelt så att prislistan hette just 1/90. Mvh /Janne |
|
| Per: svarta lister runt rutorna, och svarta lister på dörrsidans ovansida, mot rutan på insidan, som på en chromeline-bil är i just krom. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.