|
|
|
|---|---|
|
Min bil hoppar fram som faan vet inte om det är vatten i tanken går skit ojämt har bytt tändstift o olja mm o hält i två flaskor k-sprit men hjälper inte ändå va kan det va???? /Johan | |
|
Mer beskrivning behövs. Är den lättstartad? Är tomgången bra? Hur i kökörning? Hur på halvgas? Hur på fullgas? Hur började felet? Vilken av bilarna gäller det? Nisse |
|
|
Ja den är lättstartad tomgången är perfekt kökörning bra halvgas hoppar samma på fullgas började lite först sen bara blev det mer o mer=( Ja tror ja har ett lite hål i tanken på ovansidan lite osäker 320ik -87 är det |
|
Lundqvisten |
Smörj upp LMM klaff, den kärvar, då hugger motorn okontrollerat vid olika hastigheter..spraya vid lederna med 5:56 |
|
Hål i tankens översida säger du, det låter inte bra. Där kan ju välla in både saltvatten och sand som förstör bränslepumpen och sätter igen bränslefiltret. Nisse |
|
|
Ja är inte säker eller så är det röret upp till tanklocket för fyller ja den helt så luktar det bensin om bilen men det är bara om det är max i tanken! /Johan |
|
|
Om inte Lundqvistens tips om LMM-klaffen hjälper, kan det vara bra att veta att hårda ryckningar fås av tändningsproblem. Svaga eller klena ryckningar blir det av bränsleproblem. Den magrare bränsleblandningen tänder långsamare och brinner ut i grenröret ungefär som för sen tändning. Detta gäller tydligast vid halv till fullgas. Nisse |
|
|
Låter lite som att du har dåligt bränsletryck. Följ NFd's tips och byt bränslefilter. Kan också va problem med bränsletrycksregulatorn: Länk Du kanske har möjlighet att mäta trycket? Hoppas iaf att inte bränslepumpen gett sig. Svekke |
|
parolof |
Nisse, min bil har börjat "misstända/rycka" mellan 4100-4400 varv ungefär, sedan går den fint igen, men bara om man gasar på ordentligt, med lite gas på låg växel så passeras det kritiska varvtalet utan problem. Några ideer?? |
|
Kanske att tändstiften inte har hunnit självrensa sig efter att du kört i stan eller mycket på tomgång. Antar att dom inte har gått alltför många tusentals mil. Nisse |
|
parolof |
Nej, dom är relativt nya, högst ett år och inte över 1000 mil gångna, men jag ska prova att byta, fattar inte vad det är för fel... |
|
Nej då skulle jag inte kosta på att byta stiften. Jag gissar på något tändningsproblem. Har inte du en tändspole per tändstift. Jag har läst här i forum att det är vanligt med något fel där. Sök. Nisse |
|
parolof |
Jo, jag har en spole per cylinder, jag har läst men inte hittat nåt som stämmer exakt på min bils symptom, det konstiga är att den går bra med lite gas |
|
Du har väl max. effekt vid ca. 5500varv/min och max. vrid vid ca. 4000varv/min, så vid max. vrid har väl bränsleblandningen som skall tändas sitt högsta tryck. Där får ju gnistan i tändstiftet svårast att göra sitt överslag och det var ju vid det varvtalet du hade problem. När du hade lite gas förbi det varvtalet gick det bra. Därför lockas man tro att det är något tändningsproblem. Skulle den rycka vid fullgas vid max effekt skulle det luta mer över åt bränsleproblem. Om bilen drar mycket olja får tändstiftet svårare att självrensa sig. Nisse |
|
parolof |
Ok, ska prova att byta stift, nu sitter det Beru Ultrax i, ska följa instruktionsboken och sätta i NGK bkr6 ek istället. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.