AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.450

Gammal lyxbil i tjänsten?

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Förut vet jag att man kunde välja att köra en gammal lyxbil i tjänsten (5 år eller äldre?) till och få verkligt lågt förmånsvärde, billigare än en ny standardbil. Finns denna möjlighet fortfarande eller hur verkar det ? nån som vet/kan? Tack för svar.
Jag vet inte hur det är nu men för ett par år sedan beskattades en äldre bil efter inköpspriset, så då blev det ju lönlöst att truga efter gammal bil.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Så vit jag vet får du betala förmånsvärde som om det vore en ny bil. Dvs inte så värst kul.
Sen tror jag inte det är många företag som vill leasa gammla lyxåk, inga garantier, ingen fri service osv.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sen gäller det ju att få din arbetsgivare att acceptera att stå för reparations- och servicekostnaderna för en gammal lyxbil istället för att du kör en ny standardbil med garanti och ibland fri service...

Kommer ihåg att jag hörde/läste om denna regel men det var några år sedan och en gammal mans minne är inte vad har varit ;-)

___
//Ulf
Länk

Bara att knappa in bilmodell och årsmodell så ser du förmånsvärdet. Den gamla femårsregeln finns inte kvar så det är inte så lönsamt att åka i en gammal "dyr" bil
Länk

Bara att knappa in bilmodell och årsmodell så får du fram förmånsvärdet. Den gamla femårsregeln finns inte kvar så det är inte lönsamt att ha en gammal "dyr" bil som tjänstebil
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
så vida man inet köper en riktigt gammal raritet...
säg en porsche 356 speedster...
vad kostade en sån ny? 50 tusen kanske... de blir bra förmånsvärde :)

/Jonas
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
azkikr: Tyvär inte, enligt länken ovan så är det lägsta värde som får användas för bilar som är 6 år eller äldre 4 basbelopp, dvs 157 600.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
men de e rätt billit ändå... vad får man i nybilsväg för 157'? en skoda...

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.