AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.954

Hjälp! Dunk från bakvagnen (och BMW:s förklaring)...

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jag har problem med att det dunkar från bakvagnen, speciellt när man trycker in/släpper ut kopplingen vid acceleration på lägre växlar. Det dunkar även på ettan om man släpper gasen och sedan går på den igen.

Bilen har precis varit inne på BMW för service och jag bad dem även kika på bakvagnen efter dunkandet. Det enda glapp som mekanikern hittade var från kardanen. Han sa att detta inte gick att fixa och om jag ville bli av med det så var det bara att köpa en ny kardan.

Jag tycker att det hela låter lite underligt. Det borde finnas 100 saker som ger sig innan kardanen. Har ni hört talas om att folk måste byta hela kardanen för att det dunkar när man trycker in kopplingen?

Hej låter väl saftigt byta kardanen det är en av det starkaste delen av drivlinan. Kolla bussningen i mitten av kardanen vet inte vad den heter men jaag skulle tippa på den.
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Ja, jag tycker som sagt också att det låter konstigt att det skulle vara kardanen. Har i alla fall inte hört talas om det innan.

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Låter ju onekligen som silentblocken ändå. Det borde ju verksta´n upptäckt men det kanske inte är att ge sig f*n på....
det finns mycket som många verkstäder borde....låter ju som silenterna, ang stödlagret så borde väl detta ge vibrationer om det är kasst? kanske hardyskivan ?

MVH
Johan K
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Har haft detta problem på en bil som jag reparerat , bytte silent-
blocken men det försvann inte förrän jag bytte drivaxelknuten
som sitter skruvad på medbringaren på ingående pinjongaxel
på bakaxeln , alltså mellan kardanen o bakaxeln ,har för mig att den kostade Ca 1500:- på bmw , bilen var en M3 3,2 -96 .
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Okej, då är det förmodligen silentblocken eller medbringaren som Holken föreslog. Och Holken, bilen som du reparerade hade alltså samma symptom som min och blev helt återställd efter ny drivknut?

Ni håller väl i alla fall med om att det låter långsökt att det skulle vara kardanen?
Jag hade med gissat på silentblocken, jag hade samma roliga fenomen i min E34 !
försvann helt och håller efter ett byte !
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Förresten, vad är egentligen silentblocken? Vad är deras funktion och var sitter dem? Vad kostar dem?
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
En sak till: Hur kontrollerar man om silentblocken eller den där drivknuten (som Holken pratade om) är dåliga? Kan man känna glappet om man hissar upp bilen och rycker eller bankar, eller måste man ta bort silentblocken eller drivknuten för att se om de behöver bytas?
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Silentblocken sitter längst ut mot trösklarna , länkarmarna är skruvade i dessa , prova att bryta i länkarmarna med ett spett eller brytjärn ( när bilen är upphissad ) de skall röra sig något men absolut inte glappa . Angående drivknuten så får man nog demontera bakre delen på avgassystemet o ta bort värmeskölden som sitter mellan avgassystem o kardan , därefter så får man känna om det finns något spel i rörelseriktningen för kardanen , vet inte hur stort "dunk" du har men på denna bilen jag pratar om så var det rätt så minimalt men ändå väldigt irriterande för att vara en bmw .
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Tackar för svaret Holken. Jag ska kolla dessa saker i helgen (förhoppningsvis).
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Förresten, hur uttalas "silentblock". Är det med engelskt uttal på "silent" eller är det någon sorts försvenskning? Bara så att man vet hur man ska säga när man beställer dem :-)

En sak till: finns dessa saker (silentblocken och drivknuten) bara hos BMW eller kan man gå till någon annan tillbehörsbutik?
Robert V
de finns på andra butiker också.

För övrigt så är BMW service/verkstäder i Sverige ett enda stort horkollektiv med BMW Solna i spetsen.
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Rätta mig om jag har fel....
Silentblocken är de som förbinder bakvagnen med karossen, det är fyra stycken gummibussningar som sitter med bultar rakt upp, ganska nära slutväxeln.
Det som sitter längst ut mot trösklarna som bäraramen sitter i är ju främre bärarmsbussningar!

/// Fredrik
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Håller med dig Fredrik men på "min" bmw verkstad så kallar de bärarmsbussningarna silentblock men vad som är rätt o fel vet
jag inte , slutkörda kan de i varje fall bli .
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Om man inte vill köpa kardan drivknuten på BMW så passar en inre drivaxelknut från 325 E36 med en mindre modifiering.

_______
//Niklas
Ra
21
Racetec
320i Touring -01
jag har nog samma problem, det "jobbiga" är att det bara är så ibland? kan det vara samma ändå då? jag menar, det borde ju klonka alltid? igår märkte jag det första gången, och idag funkar det hur bra som helst? har precis samma fenomen men ett klonkande och vibrationer från bakvagnen, låter som om man skulle tappa bakaxeln typ.. :P

Mvh Stoffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.