AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
761

Tilläggs försäkring motor för BMW ?

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej
Jag funderar på att köpa en M5 E39 som gått närmare 12000 mil och undrar om någon på forumet känner till om det finns möjlighet att teckna en extra motor försäkring ?

Man blir ju lite skraj när man läser denna typen av inlägg...

Länk

//Sibbe
Pe
77
Peter U
M5 2000
Hej
Nej det finns inget som gäller efter 10.000 mil. Köper du bilen från BMW Tyskland så får du med Europlus försäkringen som täcker alla problem som inte är slitage. Den fungerar perfekt, jag har fått ett antal saker åtgärdade utan strul. Man måste däremot lägga ut pengar och betala BMW verkstaden här i Sverige, därefter skicka ner kvitton och vänta på ersättning. Men som sagt, det går fort och är smidigt.
Å andra sidan finns det få presetanda bilar som är driftsäkrare än en M5:a och motorras kan alla bilmodeller råka ut för. Den Norska killen var väl inte den minst gasglada heller (skulle ner till Ringen).
Spekulerar du i katastrofer så är det klart att det kan bli dyrt, men du lever bara en gång och det vore synd att komma till Sankte Per utan att ha åkt M. Eller hur??
cane
Sök på europlus, senaste budet är att det endast gäller personer bosatta i tyskland, alltså en värdelös garanti för oss.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Peter U: Ler, komiskt skrivet och helt rätt.
Objektet i fråga är en svensksåld -00:a från en privat person á 240000 :-, och han är nog inte sugen på att lämna nån garanti
:-(. Men man kanske borde titta efter antingen en bil med lägre mil eller med garanti från handlare.

Ska testa att söka på europlus med.

//Sibbe
Pe
77
Peter U
M5 2000
Cane: Varför heter en försäkring Europlus om den bara gäller i Tyskland? Min försäkring som är 6 månader gammal följer dessutom bilen, dvs säljer jag den till en annan svensk har han rätt till garanti.
Men kolla senaste läget genom försäkringsbolaget som står bakom Europlus, det heter Garant www.realgarant.de.
Men det finns väl någon anledning till att du kan köpa en bil för 240.000 som antagligen kostat ca 700' som ny. Anledningen stavas, risk. ...och som sagt den är rätt begränsad om du har detta forum som kunskapskälla.

Good luck!
cane
Tja, de kanske borde byta namn på den, men den gäller ju i europa utanför tyskland för tyskar på resa... flera personer har kontaktat både bmw sverige och bmw tyskland och europlus och fått svaret att vi svenskar ej har någon nytta av garantin längre. Läste om någon som fick pruta 300 eur på sin beg bil av den tyska handlaren, enligt handlaren var det värdet sas på försäkringen.
Pe
77
Peter U
M5 2000
Förklaringen är att det finns flera Europlus försäkringar. Den som BMW återförsäkrar hos Garant www.realgarant.de gäller fortfarande för svenskar i Sverige, även vid köp av bil i Tyskland nu. Kollat med tyskland för en tio minuter sedan!
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Peter, vet du om denna går att teckna vid privatköp precis som vilken annan försäkring som helst ?

Pe
77
Peter U
M5 2000
Nej, det går inte vid privatköp. Bara via köp hos auktoriserad BMW handlare (i Tyskland).
cane
Hm, det låter ju bra! Kanske har BMW bytt försäkrare helt och hållet, så att alla köp av en bil med europlus from nu funkar för oss igen!
bmw alpina b3
handlare o handlare du får nog ingen motorgaranti ändå sen om den är svensk såld då har du trygghansa 8år o 15000mil gäller motorgaranti det har jag på min golf gti 16v-96
bmw alpina b3
förlåt 10 år ska det vara o 15000 mil
Pe
77
Peter U
M5 2000
BMW alpina: Jomenvisst får man motorgaranti! Jag bytte båda luftmängdsmätarna i insuget för 8 lax på Europlus garantin utan knorr.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Trygg Hansa har en tilläggs försäkring för VW & Audi på 8år eller 15000 mil. Men detta finns inte för BMW vad jag vet, jag har kollat med IF och Trygg Hansa och IF har ju BMW's orginal försäkring.

//Sibbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.