AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
447

M5 3,6 316hk

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Vad ska man tänka på när man ska köpa en M5 3,6? Årmodell spelar egentligen ingen roll för mig, de finns från 89-92 så det är skapligt nytt. Jag har sett flera stycken M5:or som har gått 20.000 mil och mer. Är det någon som vet om långmilare på M5 brukar krångla mycket. Jag vet att 7-serien funkar mycket bra när de har gått långt, men har tyvärr inte så stor erfarenhet av M5:or. Skulle helst vilja ha en som har gått mellan 15.000-19.000 mil. Har sett andra som har gått väldigt mycket mindre, men de kan ju också stämma för M5:orna är mycket speciella. Många sparar på dem i garagen och kör väldigt lite på sommaren. Aldrig på vintern, men det är självklart.

Vet någon hur 3,6:an blir när man har chippat den? Är det värt mycket, känns det någon klar skillnad? Kan den gå som en 3,8 efter chippning eller krävs det mer?

//Schnitzer
Hej Schnitzer!
Köpte min M5 -89 för ca 3 månader sen. Hade då gått 18000 ca. Hade den i en vecka så rasade vattenpumpen. Inget dyrt ( 1600:- ), men tråkigt när man precis köpt den. Och nu är det dags för bromsarna fram. Den har nu gått ca 18500 mil och går som en dröm! Slitdelar måste man ju alltid räkna med. Känner en som hade en M5 touring som hade gått 26000 och den var nästintill problemfri! Ger man en sån här bil service regelbundet så ska det hålla. Även om den har gått långt. Men är du osäker på miltalet, så kan du ju koppla upp den hos BMW. Angående trimning. M motorena är redan trimade ju, så det kan vara riskabelt att chippa dom om det är många mil på mätaren. Visst luftfilter och avgass. ger ett fett ljud, men inte så mycket effekt. Har själv sportsystem och filter på min. Skön sång! Min erfarenhet av 3.8 är att den är snabbare över 150m/h och kanske lite bränslesnålare. Men det skiljer inte så mycket att det stör. ( inte mig i allafall ). Oavsett vilken man köper, så får man en bil med 200% körglädje! Lycka till!
Håller med Gutte att det är mycket körglädje..
Men jag vet inte hur dom beter sig när dom hamnar över 20k mil då min har en bra bit kvar dit,men jag tror inte att det blir några större problem många slitdelar är ju förmodligen bytt redan då.. Men kolla efter t,e,x olje läckage i bröstet på motorn,man lär tydligen lyfta toppen för att åtgärda det. Känn efter så att växellådan känns fin och inte skorrar när du ska i med växlarna,är det någon som missväxlat ofta så är det risk med att synkringarna är slut, har läst om folk som fått laga lådan för 40k, är det edc på bilen så får det inte vara ngt läckage på stötdämparna för dom är svindyra. Lyssna efter oljud från kamkedja och sån´t.. Men får du tag på en ärlig och välskött bil ska det inte vara några problem förutom slitdelar förstås.
Kolla att Ac:n funkar oxå.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, om det blir någon så har jag bestämt mig för att köpa en som inte har EDC-dämparna. Den ska nog vara ganska så bra skött också då och gå bra i motor och växellåda.
Om jag har fattat detta rätt så är det nästan ingen ide att chippa M5:an. Man kanske skulle satsa på sportsystem och sportluftfilter då istället.

Vad tar en M5 3,6 i blandad körning, när den är original?

//Schnitzer
Du gör nog rätt i att leta reda på ett exemplar som känns fräscht. Jag hann titta på ett antal skrämmande bilar innan jag bestämde mig för den jag har nu.

Min drog nånstans runt 1,2 liter/mil i snitt under hela sommaren. Som mins 0,81 enligt färddatorn och som mest 3,95...
Min bil har inte originalchip, men om det ger nåt extra vet jag inte. Toppfartsspärren är bortplockad har jag kunnat konstatera.
Det enda som talar emot en 3,6 till 3,8:ans fördel är kopplingen. De flesta 3,6:or har väldigt tungtrampad pedal.
Det är ingen bra idé att chippa en M5, speciellt inte en 3.8. Däremot kan jag varmt rekommendera en ommappning. Min 3.8:a är ommappad av turbocenter och jag blev mycket nöjd med resultatet.Nu har bilen mycket jämnare effekt register med mera punch på de lägre varvtalen.
-> Ivar Findin

Såg din bil på Tullinge i somras och den verkade ju gå bra.

Vad har du gjort åt den? Vad jag tror mig veta utöver mappning och avgassystem är att du har bytt kammar. Vilken sort? Vad har du för duration och lyft? Vad har du mer gjort åt den? Nyfiken...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Om man ska göra en ommappning, måste det då vara mer hk än original för att det ska ge någon skillnad. Blir det mera punch på de lägre varven efter en ommappning? Ska man låta bilen vara så original i motorn som möjligt för att man inte ska få några problem?

Ivar Findin M5, har du en touring modell som du har kört med på Tullinge, en violett möjligtvis, ser i alla fall ut så en som var där? Om du har den som jag har sett så måste jag säga att de fälgarna som sitter på är mycket feta. MK Motorsport om inte jag har sett fel, åtminstone fram på bilen. Tyckte att det satt 3,8-fälgarna bak.

//Schnitzer
->Matte

Jag köpte bilen sommaren -00. Jag har inte gjort något åt motorn förutom denna ommappning. När detta gjordes satt ett orginalchip i, vad jag vet sitter det även orginalkammar(har inte kollat). Sedan är det endast fimpade kattar och ett ITG luftfilter.

->Schnitzer

Jag tror inte att min bil har så mycket mer än 340 orginalhästar. Däremot har bilen fler hästar än orginal på de lägre varvtalen(under 4000 rpm). Bilen går jämnt med 3.2:an från stillastående, motorn svarar klart bättre än orginal från stillastående.

Vad jag vet kan man plocka strax över 400 hk ur denna motor med andra kolvar och kammar. Däremot är 3.8:an mer känslig än tex. 3.6:an vad gäller överladdning.
BMW har själva tagit fram en 3.8:a version på 408hk som aldrig sattes i produktion. De släppte v8:an istället. Om man gör en seriös trimmning tror jag nog att det skulle hålla bra med 400 påsar.

Jag har en avusblå M5:a med orginalutseende, förutom vita blinkers.
Ivar!! har du sportavgas på din bil och i så fall vilket fabrikat?
Jag har orginalsystemet utan kattar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.