AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.259

Kan någon vänlig kunning BMW kille se hit, problem med klonkljud...

Hej alla

Har ägt en bmw 320i 2000 i två veckor.

Efter 3 dagar åkte jag tillbaka till handlaren och bad om en miniservice och att de ska ta bort ljudet "klonkljud"

Klonkljudet fanns där när jag köpte bilen, och eftersom man har 1 månadsgaranti på bilen, åkte jag tillbaka till bilhandlaren, där de tog emot min bil så somgarantiavtalet säger.

När jag var där menade de att kopplingen kan vara orsaken till detta klonkljud, jag blev glad eftersom de tog emot bilen och sa att de skulle fixa klonkljudet.

Idag när jag ringde till bilverkstaden där, säger de att de har "rengjort" kopplingen. Min fråga är , är det möjligt att RENGÖRA en koppling ??

Iså fall varför rengör man, varför byter man inte hela?? är det möjligt att allt fungerar som det ska efter att man BARA har rengjort kopplingen?? Detta låter för mig mycket skummt, jag är orolig att detta bara är ett kamoflage och sedan börjardet kärva igen, efter att min gaanti har gått ut.

Växelspaken är något trög, och vid växling låter det ett "klonkljud" i bakdelen av bilen.

Kan det vara växellådan som är på gång att pajja,eller vad kan det vara, vad ska jag göra, ????

Innan garantin går ut(1månad) ska jag byta denna bil medan jag kan , eller kan jag det överhuvudtaget??

Vad har jag för rättigheter hos en bilhandlare om man har 1 månads garanti (den har inte löpt ut än)

Vad göra ???

Mycket på en gång blev det, men SNÄLLA, någon därute som vet/kan hjälp !!!

Stort Tack
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Var köpte du bilen?

Är det en seriös firma så har du ofta 1 års garanti på alla jobb som deras verkstad utför.

Stå på dig! Kräv att de antingen fixar bilen eller säger upp köpet (vilket de sällan kommer gå med på). Var inte rädd för att vara lite besvärlig.

Vi hade själv lite problem med 523an som vi köpte på BMW och de lovades det att man skulle fixa bilen, vilket man gjorde, men problemet återkom snart igen, och efter en massa springanden så tog de in bilen och gjorde iordning den.

För att leta efter klonkljud hade jag börjat med att kolla på framvagnen, vilket är en svag punkt på just E46 modellerna. Nu har du inte berättat när dessa klonkljud uppstår? Är det i samband med att du växlar? när du kör över gupp och ojämnheter?

Det med att det slår från bakaxeln när du växlar och att växelspaken är trög är ngt som du bör få fixat, det ska inte vara så.

De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel.
//Mugge//

Jag köpte bilen på Carlqvists bil i Tingsryd (nära Växjö)

Jag har banne mig sagt till mig själv att jag ska kräva att se på det arbetet de har gjort med bilen.

Klonkljudet ska vara borta imorgon när jag hämtar den(170km härifrån)

Klonkljuden finns bara när man växlar, man hör det tydligt och väl(tom mekanikern sa det)

De skulle ev byta kopplingen sa de, men idag när jag ringde sa de vi har "rengjort kopplingen" ?? låter skummt för min del.

Var god säg mig, vad har jag för rättigheter om jag inte är nöjd med bilen som vi har köpt. Kan jag lämna tillbaka den och köpa en annan , eller får jag tillbaka min gamla som jag bytte in(peugeot 307 xs) ??

Köpte BMWn som är av 2000 års modell för 3 veckor sedan. börjar bli lite bråttom eftersom garantin gäller bara 1 månad.

Vad göra ??

TACK !
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det tips du kan få av mig är att du ska stå på dig och kräva att få det lagat. Det som är mest troligt är att du fortsätter och klagar tills de går med på att fixa till problemet.

Din garanti är 1månads trafiksäkerhetsgaranti, dvs innefattar egentligen inte kopplingen. Utan bara de saker som rör trafiksäkerheten.

Men har de sagt att de ska fixa det får de se till att göra det och inte förvärra skadan.

Är du inte nöjd, ska du klaga och berätta om ditt missnöje för företaget och be de komma med förslag på hur de kan lösa situationen.

Du kan kontakta din kommuns konsumentrådgivare, där har du mellan 30 - 60 minuter gratis rådgivning, så kan de hjälpa dig med det juridiska. kolla på konsumentverkets internetsida för tel nr.

Upptäckte du inte missljudet när du provkörde bilen? Om ja vad sa de om det ljudet? sa de att de skulle fixa det?

de sa till mig att jag kan ta bilen och köra den, skulle det vara någonting somjag är missnöjd med så ska jag ta kontakt med dem. klonkljudet fanns där när jag köpte bilen verkar det som, åkte tillbaka med bilen efter 3 dagar till dem.

nä banne mig, de ska fixa det, jag vill inte ha en klonkljud bil.
peugeoten de fick(jag bytte in) var det inga problem med

det gjorde jag, bilen med klonkljudet är hos dem nu.

tacksam för din all hjälp jag kan få
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Då har de gått med på att laga felet och lovat dig ett friskt bil, så du ska få det du betalar för tycker jag.

Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Jag hade också klonk på min 325 E36 ordentliga KLONK KLONK vid varje snabb växel, mycket irriterande, jag kan säga så här till dej, kopplingen är det inte för den ska inte släppa så lätt på en BMW års 00. Bakaxeln har släppt taget på din BMW, dyrt att laga eller stå ut med det tills den faller av helt o hållet, går att svetsa men risken är att den släpper igen. Förra ägaren har kört hårt med den, det är svaret. lycka till

BMW its a ride not a car
Lundqvisten
Carloss: Vad det gäller rengöring av kopplingen så har jag aldrig tidigare ej hört talas om något sådant? förmodligen är vevaxelns packbox läck, så det kommer ut motorolja på lamellen, frågan är då HUR de rengjort lamellen? har de bara sprutat in bromscleaner genom något hål, eller har de tagit bort hela kopplingen? om det är så att kopplingen fått olja på lamellen så måste ju då läckaget först åtgärdas, annars är det mkt snart återigen dags att rengöra lamellen, dessutom är väl lamellen att anse som förbrukad om det varit olja på den. (ock då byter man naturligtvis ut hela kopplingen)

Med tanke på de övriga "klonkljuden" baktill så skulle jag nog omgående kosta på en besiktning hos Motormännen, där går de igenom hela bilen samt att alla fel dokumenteras mkt noga.
Då får du reda på exakt vad som behöver åtgärdas. Precis som någon här var inne på tidigare, så kan du fått tag i ett exemplar som är extremt hårdkörd av den tidigare ägaren. Det är ett vågspel att köpa en beggad BMW. (ingen direkt pensionärsbil) snarare plattan i botten från start till mål.

Till att börja med skall du kräva att hela kopplingen byts ut samt att även vevens packbox byts ut, dessutom får de åtgärda felet i bakvagnen "klonket" de vet exakt vad det är som låter, men de tar alla chanser för att slippa lägga ut pengar i onödan. Se till att detta åtgärdas innan sista veckan av garantin passerat. Sedan blir det "kalla handen" Går de ej med på detta så låt då köpet gå tillbaka.
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Annars kan det vara riktigt dåliga bakvagnsbussningar som måste bytas, men det troliga är Bakaxeln som släppt taget.

BMW its a ride not a car
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.