|
|
|
|---|---|
|
Hello! Vad kan det vara för fel då bilen börjar knycka och bara gå på 5 cylindrar då bilen blir varm? Verkar gå helt ok då den är kall men då oljan börjar bli varm så börjar den knycka och verkar som den bara går på fem cylindrar. Tändstiftena har jag bytt. | |
| mät upp tändkablar, kolla fördelare. | |
| Nu vet vi vad problemet är. Puls generatorn är sönder. Bara att beställa ny. Men nu till frågan. Hur får jag loss tändkabeln från tändhatten? pulsgeneratorn går ju runt kabeln så man måste ju få loss den i någondera ändorna. | |
| Hmmm, inte helt övertygad om att det är puls generatorn. Är det nåt speciellt som går igång eller som slår av då motorn blir varm. Den går bra då motorn är kall men då den blir 50-60grader varm (oljetempen) så börjar den gå på 5 igen. Den tänder inte riktigt känns det som. Kan det vara tändkablarna som inte fungerar varma men kalla??? Varvar man inte för fort så kan den gå på 6 eller på vissa varvtal känns det som. Nån som har nån ide? | |
| Kan AC:n ha nåt att göra med det här??? Den har ett annat konstigt ljud som låter typ 2-3 minuter då man startar bilen, sen försvinner det ljudet och bilen börjar gå riktigt bra, tills den når 50-60grader. | |
| Du har intemotortvättat ????? Hade samma fenomen på min , när motorn hamnade på runt en 70 grader började den gå på 5cyl i ett par sekunder . Detta gjorde den ett antal gånger för att sedan permanent gå på 5 cyl. Åkte då till garaget och lyfte på kåpan och såg att jag haft små överslag mellan topp och tändhatt. Bara att blåsa ur med tryckluft och har inte haft problem sedan dess. | |
|
det som går i ca. 2 minuter är 'luftpumpen' och den kan låta en hel del - kolla 'temperaturgivar-relä' (eller vad heter den ?), den sitter på höger sidan fram av motorn ocjh skall visst vara blå - - bra gång vid kalt motor, dålig gång vid varm motor, kan vara ett tecken på just det här felet och det är ett -vanligt- fel, det bör finnas många inlägg om detta här i forumet (använd sök-funktionen) M5touring register |
|
|
Tack, men problemet är löst. Strömfördelarlocket var helt igen erjat (stavning?). Putsa ur och bilen går bra igen. Vill inte tänka riktigt på högre varv men det har säkert att göra med våra nödlösningar då det tar så jäkla länge att få delar till min bil. Hur som helst nu är jag jäkla nöjd. Vi listade ut att ljudet som kommer i början i allafall tar luft från ett filter under expansionskärlet. Är det luftpumpen då? Vad gör luftpumpen? Nåt man bör byta? |
|
|
luftpumpen blåsar luft i avgassystemet för att värma 'kattarna' snarast mögligt, den behövs inte för att bilen skall fungera - det finns 'massor ' skriven om pumpen, använd sökfunktionen |
|
| Ok, tusen tack. Den låter rätt "vild" då den är i gång ibland så blev lite orolig. Men nu vet jag. | |
|
;);) det är normalt, det KAN vara så, speciellt på bilar som har stått stilla ett tag, vissa väcker hela 'kvarteret' med sina bilar på morgnarna på det viset ;);) |
|
|
Låter som min gamla 3,6:a... Gick INTE få i ordning på vad man än bytte... :( "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.