AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
704

Elfel E34 535

Hejsan

Bilen ifråga är en 535 -88, jag kör den bara på sommarn o förvarar i kallgarage över vintern, tog ut den i söndags (3/4) alltid lika spännande o se om allt funkar efter vintervilan :) o det gjorde det, allt var frid o fröjd tills igår (5/4) märkte att nått var galet första gången när jag kom till jobbet o skulle låsa... låser med larmet o hör att det inte låter riktigt rätt, tittar in i bilen o ser att bara förardörren är låst... hmm tänker jag, låser upp o låser igen med larn dosan... nu funka det.. alla dörrar låsta. Märklisch tänkte jag o vinkade bort det med "jaja, säkert bara nån data box tjosan som inte vaknat upp än riktigt".

Senare på eftermiddan på väg hem från jobbet la plötsligt stereon av... va faan nu då tänkte jag.. vid en närmare titt såg jag att även färddatorn (stora) var hel-död. Va i hela friden är nu detta blev första tanken... men ett par sekunder senare så hoppa allt igång igen... hmm säkert fler myskiska saker som inte vaknat riktigt tänkte jag då. Men jag hann inte ens tänka klart den tanken förens stereon o datorn slockna igen.... Nu börja jag bli riktigt säker på att nått verkligen var galet, misstänkte glapp/dålig kontakt i nån kabel/relä... Tur att man inte hunnit ställa av vinterbilen än tänkte jag o satte kurs mot garaget.

När jag en stund senare svänger av vägen in till garaget så hoppar allt igång igen *stön* jaja, det är för sent att sätta igång o riva i nu iaf tänker jag, skiter i det nu o tar vinterbilen till jobbet imorrn o kollar upp detta senare under veckan... givetvis har ju då polarn vart o lånat batteriet ur vinterbilen o det i beemern är på tok för stort att sätta i istället... jaja, jag styr hemmåt o tänker att det får väll gå ett par dar till ändå, bilen går ju normalt.

Idag har det fortsatt på smma sätt stereon o datorn hoppar igång lite när dom känner för det under färd o centrallåset fungerar inte, lyckligt vis var det lungt på jobbet så ja fick gå hem på lunchen, perfekt tänkte jag, nu ska här felsökas... När jag väll börjar gräva i det upptäcker jag att en hel del annan el inte heller funkar. Börjar med det mest simpla, lossar en batteri pol o sätter tillbaks ett par sekunder senare... *poff* nu funkar allt helt plötsligt..... ok, bara nått som fått "spelet" då tänkte jag, glad i hågen att allt nu var löst sätter jag igång o pillar med lite andra projekt i garaget mens bilen får stå med tändningen på o allt igång för att se att det verkligen håller nu... o det gjorde det, ända tills ja blev klar o backade ut ur garaget en timme senare...

*stön*

Det som inte funkar är : Centrallås, Färddator, Fönstar hissar, Taklucka, Stereo

Nån som vet vad allt detta "har gemensamt" kanske nån huvudsäkring, relä eller liknande??

Tacksam för teorier o idèer

//Kenneth

Länk min pärla
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Pröva med det betrodda knepet att kolla kabelhärvan i bakluckans gångsjärn. Brukar nötas en hel del där och kan ge kortis på både det ena och det andra.

*BAWORAK*
an
643
anlima
735iA -87
Under baksätet vänstersittplats, finns en box, i boxen har du en svart modul ,tror det är en grön och en vit kontakt i modulboxen.
Ta upp modulboxen och tryck tillbaka den ett par gånger, den styr både c-lås och fönsterhissar, kanske även taklucka.
Har du tur är det glappkontakt där, hade det felet på min bil.

/Mats
hmm, nu får ja skäms.. problemet var huvudsäkringen vid batteriet, den hade gått rakt av, låg väll o glappa emot ibland...

Besök hos lokala BMW handlarn o 10kr senare är pärlan som ny igen :)

Länk min pärla
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.