AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
906

540-frågor. Motor m.m.

Hej
Jag funderar på att köpa en 540i sedan E39.
Den skall ha aut, komfortstolar, gått under 10000 mil och vara i mint condition.
Vilka årsmodeller skall man undvika?
Vad finns det för standardproblem som jag skall se upp med?

Exempel: E39 med rak sexa (möjligt att det även gäller V8:orna men det vet jag inte) fick ABS-enheten utflyttad i motorrummet på 1999 års modell. Det har resulterat i många ABS-enhetsbyten på 99:or och framåt som inte behövdes på 98:orna. Gäller detta även 540i?

Vad är det för kamstyrning på 540? Har den VANOS? Om ja, har den då samma VANOS-problem som 3,2-sexan och M5-åttan?

Någon som läser detta och har en 540 kanske kan ge en indikation om vad service kostar. Är det brutalt mycket dyrare än för de sexcylindriga modellerna?

Tacksam för svar
/Mats
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
upp till 10/98 har den inte vanos, efter det har den enkelvanos
jag har inte hört att det varit problem med M62 Vanosen.

de allra första 96'rona har lite restprodukter från E34 dom kan man gott undvika för att underlätta sina reservdelsinköp, (tror dock inte dom ett dugg sämre för det)

Motronicen uppdaterades nånstans 97 till 5.2.1 (5.2) har inte ett spår om vad som skiljer - förutom kabelstammar mm och annat skoj.

Sökning här på forumet Länk - ger nog massa matnyttig information.
Je
68
Jerry E
540iAM-00
Jag letade E39 (528 eller bättre) i ca 6 månader och blev klar förra veckan. Flertalet av bilarna hade pixlar i instrumenteringen som fallit bort. Det verkar inte spela någon roll hur lång de rullat.
Jag nosade på en 540-99 som endast gått 4400mil (svensksåld). Även den behövde byta pixel displayen för att det skulle finnas en möjlighet att läsa vad som stod. Detta är en kostnad på ca 4500kr (arbetskost tillkommer). För övrigt gäller det nog att kolla att allt elektriskt funkar. Ta inget för givet. Kolla ALLA el-funktioner. Lycka till med ditt letande!

Lågmilaren från 99 är förresten fortfarande till salu.
Kolla på Länk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.