|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag letar efter ett kopplingsschema till en M3 -03. Någon som har eller vet någon länk till ett sådant? | |
|
Något speciellt du letar du efter? /RS2 |
|
|
Behöver komplett schema för felsökning av hela bussystemet. Får konstiga felkoder hit och dit... |
|
|
Ett komplett kopplingsschema till E46 M3 är på nästan 1000 sidor så det är inte så lätt att få tag. :-) Vad är det för felkoder som sparas och vad är det för fel på bilen? /RS2 |
|
|
Ojdå, ja det kanske är lite att ta i... Jag får höra med min mek och återkomma. Kan du ordna scheman? |
|
|
Börja med att kolla vad det är för felkoder. De är ganska entydiga och ger bra info om vad som är som kan vara fel. Om det är P-koder ifrån MSS54 motorstyrningen så kan jag ta reda på vad de står för. Några programversioner verkar dock ge falska felkoder. Men vad har du för fel på bilen då? /RS2 |
|
|
Det verkar som att vi inte kommer in på alla felsökningsområden. Kan man hitta ett schema där man ser vilka som är + och - in i boxarna? Måste börja någonstans... Bilen är importerad från usa och har haft vatten i sig. |
|
|
OK, då förstår jag. Snacka om att ta sig vatten över huvudet. :-) Kanske en dum fråga men har ni tillgång till någon DISplus eller GT1? Tillgång till dessa är ett måste även för att få ut ett korrekt kopplings schema. /RS2 |
|
|
Nu har jag lite mer info. Vi kommer inte in i låda eller motor. Följande felkoder får vi: 5E3C Rotation rate signal 5E43 Steering angle sensor 5E14 CAN connector to DME/DDE 5E15 CAN connector to EGS 5E19 CAN data fault from DME/DDE 240 Internal control unit fault 80 Power supply 112 Seat occupancy detector 03 Belt tensioner 96 Seat belt lock 02 Belt tensioner Jag inbillar mig att det är felaktig spänning till någon del i systemet, varför vi får denna mängd felkoder. Om det finns ett schema eller motsvarande där man kan se vilken spänning boxarna ska ha vore det bra. Vatten över huvudet har man tagit sig många gånger, känslan när man får luft igen är helt underbar.... Länk |
|
|
Jag hoppas att du förstod att det där med "vatten över huvudet" var ett skämt. :-) Men jag vet inte om jag är till så mycket hjälp mer. För att kunna göra en riktig felsökning så behövs tillgång till DISplus/GT1 samt funktions beskrivningar över de olika elektriska komponenterna samt testplaner och felssökningsschema som finns i BMWs tekniska dokumentation och servicesystem. Så bara tillgång till kopplingsschema kommer inte att hjälpa er eftersom det inte finns någon beskrivning av de olika signalerna där. Vad har ni för instrument eller programvara att läsa ut felkoderna? Brukar man inte byta ut hela elsystemet vid större vattenskador? Lycka till i alla fall! /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.