AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
370

Dämparburk bak 518i E34

tyrell
Har noterat att min bakre dämparburk har ett litet hål, det sitter dock inte under själva burken utan in insidan, mot bilen så att säga.

Hur tätar man detta lämpligast? - verkar inte vara ett stort hål och jag vet inte om jag orkar (har råd?) att byta hela burken.

Förvisso kan man konsultera närmsta skrot.

Funderar på såntdär "bandage" som det finns att köpa till dämparburkar, men är de inte avsedda för hål på ovan/undersidan av burken?

BMW 518i -90 med rostigt tanklock.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ett nytt system efter kat kostar under 2000:- på BMW och håller hög kvalitet - mitt orignalsystem höll i 9,5 år!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
tyrell
ajajaj, jag som knappt har råd att betala för ny kamrem (2k)... :(

byter nog hellre burken :)

Om inte rören är alltför dåliga så går det bra att bara byta själva dämparen. Jag köpte mig en simonsdämp, modell större, på micro och smetade dit då min bakre burk gav sig. Funkat fint, möjligen något mer oljud jämfört med orginaldämparen (när den var hel såklart =) ) men isof marginellt.

Men om du har en ruskigt tight budget så kan du ju alltid ge dig på att lappa å laga med bandage och dyl. Men min erfarenhet av sådant är att det brukar bara hålla ett kort tag om det ens blev bra från början.

Bäst är ju givetvis att byta hela systemet, men finns inte pengarna så finns dem inte.
tyrell
Okej. Nej, det blir nog att först laga, sen ge sig på att byta burk.

En fråga till angående just detta, kan systemets nuvarande tillstånd påverka bilens "prestanda" negativt? - drar man den längre än 4500 varv oavsett växel och lägger i följande så börjar den vibrera och dra mycket långsammt under ca 20 sek, sen återgår det till normala igen.

Funderade ett tag på om det var bränslefilter tills nån polare nämnde att det kunde ha med avgassystemet att göra.

Tack för svaren i alla fall :)

Har extremt svårt att tro att ett litet hål i ditt avgassytem ger upphov till dem symptom som du beskriver. Alla bilar jag kört/ägt som haft trasigt avgassystem har bara haft ett tydligt symptom, oljud.

Vad ditt problem kommer sig vet jag inte, är ingen expert på det, men det finns nog många här som kan ge dig bra svar. Finns många tänkbara saker som kan ge upphov till det du beskriver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.