|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Äntligen komme igång med mitt och broderns bmw turbo bygge. Var och in handlade bli för några dagar sedan. En 320 -89 11tusen mil, två gammla gubbar som ägare före oss, fullstämplad servicebok, nyskattad och ny besiktigad 6000kr....Tror det är ett bra pris, den var skit fin förutom rost i skärmar. Har iaf köpt turbo T03, grenrör av Svennis, intercooler. Och nu letar jag efter resten av grejerna som behövs. Har tänkt lite på det här med soppan, om jag inte rör något på motor (spridare,lmm,Bränsletryck) Hur fungerar det då?? Orginal förutom att man sätter på extra spridare/kallstartare? Jag har läst och läst men hitter tyvärr inte. Vet inte riktigt hur mycket turbon håller för men 200hk har jag tänkt att ta ut till att börja med. Älska ofta men gift dig aldrig! | |
|
200hk lär väl turbon orka med. Ja fattar inget med det där om kallstarts spridare hit o dit, men skaffa spridare och luftmängdmätare från en 535a... Billigt och funkar bra. Du ska väl kunna ladda 0,5bar utan att behöva backa tändningen. Vet inte om du kanske behöver öka soppatryck oxå"! En som ja känner slog på ett fult grenrör, gammal saab turbo o nån knepig liten intercooler, 535 lmm o spridare, ladda ca 1bar, spikade som tusan men det höll hela sommaren :) Gick betydligt bättre än standard |
|
|
Christian L: Den spikade som tusan men höll hela sommaren? Det är ju helt galet, vf hade han för prylar importerade i banankarton i motorn? =) - Polaren hade en isbil, sugmotor som spikade på rakan några gånger. Den var inte vackrast sen. Men det var en Volvo och BMW är bäst. "blao is the name of the game!" |
|
| Haha, ja för mig är det helt osanolikt oxå... Det ska ju pajja då... Likadant en kompis som åkte turbo laddad 323 84, va till salu här för ett par månader sen, mörkblå med rieger gts kitt. Det satt ett t16, standard spridare, nån lastbilsintercooler. Sen höjdes bara soppatryck lite på känn. Ladda 0,7bar, standard kam, ngt portad topp. Det knastra o lätt som tusan ibland, men skiten höll :D | |
| Hur märker ni att de spikar? | |
|
det liksom klingar till i maskin beemwee |
|
|
Jaha okej, i vilka fall bruka de spika? Vad är en trolig orsak till det? mvh PEter |
|
|
de spikar för att bensinblandningen antänds vid fel tidpunkt eftersom den är varm...Lösining är att köra med högta oktantal på bränsle åch kyla insugsluften med intercooler ///JOhan |
|
|
hög komp kan också va en anledning. beemwee |
|
| Om man har sugmotor då? Å kör utan turbo?=) | |
|
En polare till mig gjorde samma recept som du men han laddade bara 0.5 kg men den spikade utterst lite. Men då pressade han ihop Btr-en någon mm sen gick den klockrent... Han rörde inte tändningen överhuvudtaget.. |
|
|
Ok använder man spridare och lmm ifrån en tex 535 behöver man inte hålla på och krångla med extra spridare?? Var sitter orginal BTR? Älska ofta men gift dig aldrig! |
|
| Tändningen backas väl för att det inte ska spika, men det behövdes inte för 0,5bar i ladd- bara mera soppa. | |
| ihlberg: Japp, då kan du skippa extra spridare. Jag körde med 0,5bar, 340cc spridare, proggressiv bränsletrycks regulator. och en 535 lmm- frågan är väl kanske bara hur långt 535ans spridare räcker?? | |
| sätt dit 535ll och spridare, öka bräsnltetrycket till cirka 3,8 bar då ska de funka. Originaltryck ligger på 3. | |
|
Switte: Fan va seg du är :) Har du inte skickat mätarhållaren ännu, hehe :D Mvh |
|
|
Ok stack för svaren. Men jag undrar fortfarande var orginal BTR sitter?? Älska ofta men gift dig aldrig! |
|
| svart liten grej som sitter alldeles framför insuget. | |
|
ingen som har en bild? Älska ofta men gift dig aldrig! |
|
| har bild. men ingenstans å lägga upp den:/ har du mail eller så? din mail verka inte finnas. | |
|
ihlberg86@hotmail...tack så mycket för hjälpen. Hur justerar man trycket på den då? Älska ofta men gift dig aldrig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.