|
|
|
|---|---|
tyrell |
Konsulterade Haynes-boken och den förklarar hur man gör fylla på olja, det enda problemet är att jag är osäker på vilken plugg jag ska öppna. I boken ser man bara en närbild på den del av lådan som pluggen sitter på, givetvis är pluggen urskruvad, så hur den ser ut kan jag bara gissa mig till. Hur som helst gick jag ut och kollade i bilen, hittade en plugg som jag kunde skruva ur, till pluggen var dock två kablar anslutna, en grön och en blå, skruvade ur i alla fall med förhoppningen om att det skulle vara rätt plugg. Sen provade jag som boken sa att sticka in lillfingret för att känna av nivån.. fick knappt in lillfingret, så det var väl troligtvis fel plugg. Någon som har någon bild som kan visa vart på lådan pluggen ska sitta? - eller som kan förklara det bättre än Haynes-boken. Har sökt om i forumet om detta men inte hittat något... BMW 518i -90 med rostigt tanklock. |
|
Då ska vi se... Pluggarna ska vara relativt lätta att hitta. En sitter på sidan av lådan och en rakt under. Och om mitt minne är vad det borde så är det invändig 15mm el 17mm pluggar. Och på dem 518 e34or jag bytt olja i lådan på så har det inte varit några kablar på varken påfyllnings eller urtappningspluggarna. Påfyllningspluggen går att komma åt både underifrån bilen och ovanifrån via motorrummet. Allti någon fördel med att ha minstingmotorn. :) |
|
tyrell |
Humm... okej, vilken sida av lådan då om vi ser bilen framifrån? - praktiskt med längsmonterad motor :) BMW 518i -90 med rostigt tanklock. |
|
Ja du... kan ju ge mig på en gissning men det känns som att det blir 50/50 då ;). Det var ett tag sedan jag var där och bökade. Ska sanningen fram så minns jag inte. Men du borde hitta dem om du hissar bilen och följer lådan längst med sidan framåt mot motorn. Urtappningspluggen har du lokaliserat antar jag? Gav kanske inte så mycket, någon annan som kan fylla i? |
|
tyrell |
Nej, har inte med säkerhet lokaliserat något alls, nivåpluggen kanske jag hittade, om det nu var den med sladdarna... har inte kollat under bilen än. BMW 518i -90 med rostigt tanklock. |
|
Okey. Jag föreslår då att du tar och hissar bilen samt tar med dig en vettig lampa och börjar leta. Urtappningspluggen sitter rakt under lådan. Bör vara svår att missa tycker jag. Du vet att det är en invändig plugg va? Så att du inte letar efter något som sticker ut. :) Samma sak gäller påfyllningspluggen, invändig alltså. |
|
tyrell |
ehum, okej, det kanske förklarar saken... aja, ska leta, tack för svaren! BMW 518i -90 med rostigt tanklock. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.