|
|
|
|---|---|
|
Hur mycke sänker man avgasvärdena med etanol i tanken? Ska besikta bilen som de nu vart körförbud på i 3 år pga av höga avgasvärden rätt över =( snabbt svar snälla nån som vet lr testat MVH Tommy | |
|
vad har du för avgasvärden? Har du för höga HC värden? hur höga? Etanol kan hjälpa dig på traven, men det löser sällan problemet. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
Paap Reeder |
HC sänker du ytterst mariginellt med olika "häxbryggder" ty i regel beror HC på att olja förbränns och det kommer det att göra även vid exvis Etanol (E85) eller karburatorsprit. CO kommer däremot att gå ner på 50% / 50% bensin -karburatorsprit. Kör du på ren E85 kommer den att bli hur svag som helst och gå knackigt. Min eldade ju olja i 10:ans cyl och E 85 gjorde noll verkan. Hur ser stiften ut? Har du kört kompprov? Har du kört leak-down-test på den? Har du fått tag i eller sett "den förre ägaren". Skall snart starta upp KFM i ärendet. MVH /// Paap R |
|
KFM? De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
paap du kan få adress telnummer å person nr om du vill..inte gjort nå alls med bilen än ska te besiktning imorgon. ska väl försöka sälja så fort som möjligt. kfm=fogden? har redan skickat ärendet dit! =) indrivning och utmätning.. de trista e att han redan har 32000:- ligger där redan varav 29 är till trafikförs.föreningen. mvh Tommy |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Hmm, är det som du blivit blåst med biolen eller varför drar du in fogderna i det? |
| Hjälpte en kompis med hans 750. Hc:et låg på 600 och resten av värdena var ok. ryckte 10 spridare då sjönk det med 80. pluggade vevhusventilationen sjök det till 300. tankade 70 % etanol gick HC:n ner till 20-30. dock så gick Co:n upp marginellt lite. | |
| Blev ganska blåst på hela affären. Ett under att de ens va rätt personnummer han uppgav! Så han e bla skyldig pengar för skatten nu. | |
Paap Reeder |
maverick! Jo ..... han blåste mig på två beg lambda á 250:-. Jag överlever väl det men ... Stackars sate ... så ung och redan så mycket i ränseln ... hur skall han orka ända fram?? MVH /// Paap R |
|
Om motorn drar in mycket olja i förbränningen så kanske man kan testa med riktigt högviskös olja så den inte läcker lika lätt? Annars verkar ju att avleda vevhusvventilationen funka (enl. Marcus M3), är det så att massa vevhusgaser med olja i kommer in via vevhusventen och in i insuget och sedan in i förbränningsrummet? Liknar lite Saabs problem med vevhusventen... Kanske bättre att köra med catchtank istället för original lösningen. /Mats J |
|
|
hade en merca 200e som hade 180-190 i HC fick omb. så 1 timme innan körde jag nästan soppatorsk sen tankade jag 10 liter 98 okt. hällde i 3 flaskor K-sprit körde 20 min motorväg. in på besiktn. hade 0 i HC och jag skojar inte, han kolla på mig o sa, Det va ju bra detta, tackar sa jag (hehe) o körde där ifrån med ett blankt papper. E32:Länk |
|
Paap Reeder |
Toblerone! Det är väl inte "via" avtalet i kvittot som han skall betala in skatten?? Är det så så kommer han ju naturligtvis inte att göra det utan det hamnar i ditt skägg. Ligger den länge obetald på v.v är det du som hamnar hos KFM. MVH /// Paap R |
|
Paap: jag har betalt in skatten. men han stalde på bilen 7e januari å inte betalt den än. talat me fogden å de finns en blanket ja ska fylla i å skicka in till dom samt dom pappren jag har så blir det indrivning på dom pengarna. han skrev i kvittot att skatten betalas av säljaren senast 11/3-05. till mig sa han att han stallt på bilen 4 dar innana ja kom å köpte bilen. men nu e den besiktad iaf å står hos bil & elteknik här i örebro. se om dom får fram nått...ska försöka sälja bilen för va den är sen om de går. som sagt hela bilen e ju otroligt fräsch så hela historien e ju så sorglig. mvh Tommy |
|
Paap Reeder |
... vad var det för fel som gjorde att HC krånglade för dig?? MVH /// Paap R |
| Vet inte än va de e som gör att de spökar. Hoppas få veta de imorrn. Besiktade bilen med 2500 i hc. mindre bra å 5,5 i co. fast tror de e konstaterat att minst ena katten är tom | |
Paap Reeder |
... min gav 278 okattat så 2500 kan ju indikera även annat fel. MVH /// PaapR |
| kanske dum fråga men nå bra ställe å leta fel på? | |
Paap Reeder |
2500 indikerar ett större fel typ extrem oljeförbrukning eller felkopplade insprutare o s v. Man måste nog börja väldigt metodiskt med att kolla så förbränningsrummen är OK d v s minst ett kompprov på alla burkarna. Sedan måste man börja titta på att gnistor kommer till rätt cyl vid rätt tillfälle .... och det utan avbrott. Måste säga att jag aldrig fått till över 1200 ppm när jag experimenterat med att koppla in och ur lambdor, LLM eller andra givare. 2500 måste kännas på lukten i avgasrören vad jag kan förstå. Blåryker den vid kraftig motorbroms?? OT - har du pnr och adress till den där Mats Stridh som sålde bilen till dig. Vore tacksam så jag kan starta upp KFM i ärendet. MVH /// Paap R |
|
ska plocka fram namn nummer å adress åt dig..lika bra att så många som möjligt försöker sätta åt en sån där.. väntade mig att dom skulle hört av sig från bil & elservice idag. men så blev de inte. va förbi å titta å då står den kvar å ser skamsen ut på samma ställe ja parkera stackarn. lite trist. man står å ser på den så e de ju bland de kungligare bil man kan titta på =/ men men löser sig nog de å! mvh Tommy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.