AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.532

Motorna startar men dör direkt, svarar ej på gas.

Pe
4
Peter i Hovslätt
318i M10motor -87
318 i -87 M10 motor. Motorn startar direkt men dör lika snabbt och svrara inte på gas. Jag har kollat bränslepump och bensinrelä genom att koppla från bränsleslangen efter stora filtret i motorn och kört på startmotorn. Bensinen flödar rikligt. Jag har även gått förbi bensinpumpreläet genom att lägga pluskabel direkt på säkring 11 för säkerställa att bensinpumpen verkligen pumpar. (tips från Rinaldo Bilservice, Jkpg). Jag har kollat alla synliga elledningar till givare i motorrummet efter skador brott om det är kortis någon stans. Inget av detta har hjälp vad gör jag nu???

Peter i Hovslätt
NF
440
NFd
325im -87
Kommer det även bränsle ur kallstartsinjektorn?

Nisse
Pe
4
Peter i Hovslätt
318i M10motor -87
Hej Nisse,
Ja det förutsätter jag eftersom bilen startar men inte vill fortsätta att gå. Bilen startar till "förbrukar den bensin som ges vid kallstart" och dör direkt därefter och det spelar ingen roll om jag försöker att möta starten med att ge gas.

Peter i Hovslätt
NF
440
NFd
325im -87
Ja det verkar som om spridarna får signal att ej öppna av någon
anledning, kanske luftmängdgivaren.
Eller att bränslepumpen är dålig, pumpar bränsle men ej orkar
pumpa med rätt tryck.

Kom felet plötsligt eller har bilen stått ute en tid?

Nisse
Pe
4
Peter i Hovslätt
318i M10motor -87
Från början inträffade felet 3 ggr med 5 till 10 dagars mellanrum. När jag skulle starta bilen vägrar den att starta, (inget svar alls från motorn) 1 till 2 timmar senare startade den och gick klockrent. Och nu startar den och dör direkt efter. Senast jag körde den var förra onsdagen.

Peter i Hovslätt
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
låter som ett insugsproblem ...kolla efter läckage från luft burken ända till insuget....

///325///
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Har du ström till tändspolen? Om du har dålig spänning där får den bara ström när du har startmotorn på. När du släpper starten kommer det ingen spänning=bilen dör.
Pe
4
Peter i Hovslätt
318i M10motor -87
PROBLEMET ÄR LÖST....
Efter flera timmar med huvudet ner i motorrummet så satt felet i handskfacket!!!

Jag har letat jordfel på kablar, kollat bränslepump, bränslerelä, bränslefilter, bränsleledningar, kontakter på givare, luftfilter och insug men felet var STYRBOXEN.

Så efter en sökning, givetvis först på autopower gick jag in på bilskrotarnas sida, www.bildelsbasen.se så fann jag rätt styrbox i Sävsjö. En chansning med risk att förlora 10% för det var förlusten om jag skulle behöva lämna tillbaka boxen så fick jag hova upp 1250:-

Nu Brummar kärran igen. Tack ALLA ni som visat sympati i mitt problem. Jag hoppas jag kan hjälpa någon fram över...

/Peter

Peter i Hovslätt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.