AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
962

Hur satt tändkablarna?

Plockade lös tändfördelaren på bilen idag, och är inte längre säker på hur tändkablarna satt. Orutinerat, jag vet... Någon som har koll på hur det skall vara? Det står inte ens i min haynes-bok. Den från tändspolen skall väll sitta i mitten tänker jag, men dom andra? Bilen i fråga är en 318i med M40.

Fördelarlocket förresten, satan vad det såg ut. Inte konstigt att bilen har gått illa. Och nya kostar ju över 800kr. Någon kanske har ett bätre bagagnat att sälja?
Är det verkligen ingen som vet i vilken ordning tändkablarna satt? Det är ett fördelarlock med utgångarna åt sidan
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Det brukar stå siffror på locket så man ser till vilken cylinder varje kabel ska gå.
Hur det är just på din motor vet jag tyvär inte men du kan ju kolla om det står något.
Jag plockade bort tändkablarna på min 316i, M40, i höstas när jag bytte kamrem. Jag har för mig att kablarna från fördelaren räknades nerifrån och upp.
Alltså om du står på vänster sida av bilen så ser du kablarna komma ut ur fördelaren, kabeln längst ner skall då gå till cylinder 1, dvs. längst fram, nästa kabel ovan, till cylinder 2, osv. och den översta kabeln till cylinder 4, dvs. längst bak på motorn.
Jag är inte helt säker på att jag minns rätt. Hoppas att det är till någon hjälp.

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
Tack så mycket, det skall provas!
Det stog mycket riktigt siffror på fördelarlocket ja. Och på tändkablarna också, så det var inte så svårt då. Men dom hade en lite annan ordning än den jorka2 beskriver ovan. 1 är nederst, sedan följer 3, matning, 4 och 2 är överst. Tack båda två!
Vad bra att det löste sig.
Kände på mig att jag inte hade riktigt koll på läget, eftersom det är tändföljden som avgör hur kablarna skall sitta, och den brukar aldrig vara 1,2,3,4. Här är alltså tändföljden 1,3,4,2.

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.