AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.276

Spänna upp diffen.

Hur mycket kan man spänna upp diffen så det blir bekvämt att åka med.
I % sett?
Eller om någon vet hur mycket i chimsning som blir lagom att åka med.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
c:a 80-90nm i förspänning är lagom.
Mäts med momentnyckel.

I procent är ganska oviktigt, förspänningen är det som ger friktion i nm!

///Magnus
Ok, men låtsas att du omvandlar dessa 80-90nm, i % vad hamnar vi då på ett ungifär?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Omöjligt att säga, procent i förhållande till vadå? och till vilken nytta ska vi ange diffbromsens friktion i procent??
Har du nån %-nyckel o mäta friktionen med vid chimsningen?

En standardbroms (som kallas 25%) har c:a 50 nm i förspänning, risken man får med för högt moment är understyrning o tuggande beteende för drivhjulen.

///Magnus
SpineKracker
80Nm skulle ge ca 56% broms om jag inte räknat fel.
SpineKracker
%-nyckel.. hahaha.. TV-Shop kanske har? =)
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Spinekracker: Hur har du räknat då????

Att 50nm är 25%, och du påstår att 80nm skulle bli 56%, har då 180nm 100% eller????????
inte speciellt troligt då 100% är helt stumt utan friktion.....

För övrigt helt ointressant vilken procent det ger, det är motståndet av friktionen (vilket man mäter i nm) som avgör styrkan i diffbromsen!!

///Magnus
Paap Reeder
... körde 75% lamelldiff på min E12 /528 ett tag. Inte kul när hastmätaren rörde sig i 200- segmentet.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
.. har en ny 40%.
Där är det s.k "slip- through"- momentet ca 9 kgm.

MVH /// Paap R
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Körde med 75% på Camaron. Tog ett tag innan man vant sig vid bilens reaktion. Framförallt på grusväg... ;)

Med vänlig hälsning
Magnus Lindberg

Finns det andra bilar än BMW!?
SpineKracker
E21Racing:
Tänkte inte riktigt klart innan jag räknade fram detta. Hade jag vetat hur mycket förspänning i Nm som motsvarade 100% hade jag kunnat räkna om förspänningen i Nm men det hade jag inte och jag erkänner jag inte tänkte klart innan jag skrev. =)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
AGA diff 100% LOL

-Never feel sorry for yourself.-
E21-racing

"inte speciellt troligt då 100% är helt stumt utan friktion....."
Vad jag har fått lära mig så är det då friktionen som gör att man har "fäste", fast jag kan ju ha fel...
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja, men det är just detta som gör att procentvärdet är ointressant, för om differentialen är bromsad till 100% så blir det en diffspärr, helt stum utan friktion, som på en terrängbil/traktor.
Båda axlarna snurra lika fort oavsett belastning o fäste!

Vad jag menar är att det inte bildas nån friktion om det är helt stumt, friktin uppstår när 2 ytor gnids mot varann, är båda fast o på samma ställe hela tiden så blir det ju ingen friktion!

Hursomhelst så för att kunna spänna en diffbroms måste man kunna mäta diffbromsen motstånd i utgånde axel, och det görs enklast i nm o inte i procent.........
Inte så konstifgt.....

///Magnus
Men hörreduru, man.
Om du har två material mot varandra och du inte kan vrida dem pga att friktionskraften (uppspänningen i det här fallet) är så stor, så är det då ganska så mycket friktion. Inte maximal, dock.

Jämför med att försöka dra en 1000kg låda på ett golv gentemot en 1kg.
Bara för att du inte kan rubba 1000kg-lådan så kan du ju inte påstå att det INTE är någon friktion.

Det är ju hursomhelst 1000 gånger mer i friktionskraft på stora lådan, och det är ju friktion.

En diff har en viss friktionskraft från begynnelsen, en uppspänd diff har en högre friktionskraft och en stum har en mycket hög friktionskraft.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja, men 100% är ändå 100% och det säger mig att det är max!, Eller hur!
Jag förstår vad du menar, men 100% bromsverkan i diffbromsen är väl ändå helt stumt, hur förklara en 100% bromsverkan annars?????? skulle 200% bromsa mer???

Att den inte kan röra sig vid 100%, det skulla vara som att säga att din låda är orubblig vid 1000kg vikt, men lägg på en högre dragkraft o lådan rör sig ändå, då är den ju inte 100% stum!

Jämnför gärna med fastsvetsade diffdrev o 100% bromsverkan i diffbromsen, vilket är stummast????!!

Kan så vara att jag formularade mig lite konstigt, men det var uppspänning av diffbroms tråden handlade om.....
Nu orkar jag inte diskutera detta nå mer, vad ni ska med procent till är obegripligt, ni lär få svårt o hitta en procentnyckel o mäta eran friktionskraft i diffbromsen vid schimsningen.....
Momentnyckel o NM funkar bra!

///Magnus
Skulle bli förvånad om förhållandet mellan åtdragsmoment och diff-verkan är helt linjärt....dvs frågan är om man överhuvudtaget kan räkna som ni gjort ovan...
E21-racing

Det jag ville klargöra för dig är att friktionskraften är 1000 gånger större med den 1000 ggr tyngre lådan, vilken "dragkraft" du än har.
En 100%-sak har alltså något så mycket mer friktion än "ingen friktion".
Så det så!
(en grabb på dubbla din massa i dina skor har alltså dubbelt så stor friktionskraft som du har, och inte fan är den obefintlig då.)

Harley

Din tanke är rätt.
Skiter fullständigt i eran diskution,, ville bara för eget intresse ha en liten gissning på vad just 80-90nm blev i så kallad %-sats.
Eftersom man säger att en original diff har 25% diffverkan!
Men det är sant,, helt oviktigt,, och jag tackar dig Magnus för ditt första svar.

// Micke..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.