AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.348

Dunkande ljud...ej hjullager...

Ma
15
MatteUppsala
328 Cab -97
Hej !!

Har just införskaffat ännu en Bmw och vad händer....
Jo givetvis träder det fram en massa missljud och sånt man bara inte vill höra.........

Har kört bilen en knapp vecka nu och har inte noterat ljudet förrän
i förrgår.......är nojig och lyssnar ständigt efter ljud som ej är normalt....

Som följer är läget :

Ett kraftigt dunkande ljud precis som ett dåligt hjullager låter men till saken hör att jag inte känner nåt glapp då jag hissar upp bilen
och känner på det,däremot kan jag notera fortfarande det där dunkande ljudet då jag snurrar på hjulet/hjulen...för det är på båda sidor men inte lika påtagligt på den ena.

När jag kör med bilen och svänger åt nåt håll så avtar inte ljudet...vare sej jag svänger höger eller vänstar !!

Kan hjullager vara dåliga utan att glappa nämnvärt ??
Eller är det nån drivknut eller vad ??

Tacksam för tips !!!

Ma
15
MatteUppsala
328 Cab -97
Måste tillägga att det är i bak !!!!!!
parolof
Har aldrig varit med om hjullager som dunkar, att dom låter som en stenkross ja, men inte dunkar. Och om ljudet inte förändras när du svänger och belastningen ändras så är det nog en bussning som är slut bak, eller ett av de övre stötdämparfästena som låter, de är inte av bästa kvalitet.
Ma
15
MatteUppsala
328 Cab -97
Hej

Stötdämparfästen klonkar å smäller ju endast vid lite ojämn väg om dom inte är sopslut då förstås....det är dom inte och inte den typen av ljud (har bytt dessa på flertal bmw.s så har erfarenhet av ljudet )

Du vet ju hur ett hjullager låter som är dåligt (eller så gör du det inte)och allt är väl relativt hur en människa bedömmer olika ljud men i vart fall så låter
det som ett kasst hjullager men ljudet avtar inte vid sväng åt vare sej höger eller vänster.

nån smart intellignet själ som har nåt tips på lite högre nivå ??

Kan det vara drivknuten som väsnas,avtar ljuden om det är kasst på ena sidan om man svänger kraftigt åt ena hållet och avbelastar trycket ??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.