|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada BMW-ägare! Nu har man gått från DKW till BMW. Har precis inhandlat en 320 -02:a med M-Paket. En stilig och körglad bil som jag än så länge är nöjd med. Men det känns som det fattas lite pållar under huven...hrm plånboken tillät inte en M3:a. Så man har ju läst på ESS Tuning's hemsida om en supercharger. Länk Jag har sökt på forumet men inte hittat någon som gjort detta på 320 med 2.2 liters motorn. Finns det någon här på forumet som gjort detta eller vet om någon som har uppgraderat sin 320 med kompressor från ESS Tuning? Man har ju naturligtvis funderingar om driftsäkerhet, andrahandsvärde etc. Håller grejerna i en 320 som är iförd endast en originalkostym en uppgradering till 270hk och 300Nm? Känns ju som det borde vara rätt lungt om man inte stressar den allt för mycket i de högre varvtalsregionerna. :) Frågar man ESS så är ju svaret självklart... Frågar man BMW så vill de inte svara, vilket var ganska väntat. Tacksam för svar. /Mvh, Per ~ The Glen Of Tranquillity ~ | |
|
Först så är det olagligt, kvaddar du så och FB kollar kan du stå med kalsongerna nere vid knävecken. I förhållande till en M3:a är den här typen av trimning tokdyrt. Du tar stora risker, då får aldrig tillbaka pengarna. För att det skall vara värt att trimma så måste jobbet vara skoj, inte bara skoj att det går fort utan också skoj att meka. Jag själv har gått i trimtankar. Men det blev tokdyrt, och det är inte bara, oavsett vad Nisse med kepsen säger och om det är tokdyrt att trimma så är det ännu dyrare att rasa motorer. E |
|
|
E, Vad har du svarat på egentligen? Jag fick inte ett enda svar på de frågorna jag ställde. Detta var min huvudfråga. "Finns det någon här på forumet som gjort detta eller vet om någon som har uppgraderat sin 320 med kompressor från ESS Tuning?" Olagligt? Jag får väl besiktiga den med kompressorn på? Hrm...tänk alla chippade turbobilar där ute. Mycket negativt här tycker jag :). Klart att man aldrig får tillbaka pengarna på detta men förhoppningsvis sänker man inte andrahandsvärdet ytterligare. Sen är det väl inte tokdyrt i jämförelse med en M3:a. Köpa en M3:a i gott skick från 02 och framåt kostar betydligt mer än vad en 320 med kompressor kostar. Eller vart hittar du så billiga M3:or ? /Mvh, Per ~ The Glen Of Tranquillity ~ |
|
|
Länk Har kört drygt 5.5k mil på 1½år med min innan jag sålde den. Driftsäkerheten är inga problem polaren har haft sin i 3½år... Lycka till med ett kul projekt! Asken Du kan även läsa mer i min dagbok på 540an under galleriet/autopowerbilar/ Askens 540 |
|
|
Backyard jag vill inte verka negativ men du kan nog inte besikta med den på tror jag om du inte får en blind besiktingsman. Men annars så lycka till med trimplanerna låter kul ! =) |
|
|
Tackar för svaren! Asken, får man fråga hur du får din pärla genom Besiktningen utan anmärkning :) ? Tack för den trevliga läsningen. ~ The Glen Of Tranquillity ~ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.