|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Hastighetsmätaren fungerar inte alltid på beemern, och ekonomimätaren visar fel i samband med det. Ibland kan den klödda på morgonen för att sedan komma igång efter någon kilometer. Men andra dagar som tex idag kommer den aldrig igång. Lite jobbigt med tanke på att här inte finns så mycket trafik, så här finns ingen trafikrytm att följa. Så, vad tror ni kan vara orsaken till detta? SI-batterierna eller något glapp? Första gången den la av fick jag igång den med hjälp av en rejäl smäll på mätarhuset, men det fungerar inte längre tyvärr. | |
|
Hejsan, har du tur sitter felet i givaren för hastighetsmätaren bak på bakaxelklumpen. Kolla sladdarna om de är hela eller om du bara behöver smörja upp dem. Lycka till. Gr8ride |
|
|
Jag har problem med min tempmätare, även där gäller en smäll på instumentpanelen. Fattar inte vari problemet ligger, någon som har något tips? Hur kan man felsöka? E |
|
| Jag tror som GrBride: Kontakten på klumpen bak.. väldigt utsatt ställe. Vanligt fel på E36an också. Låter som det eftersom att det är endast dessa mätare som lägger av. När mina SI batterier på 318 strulade så betedde sig även varvräknaren sig konstigt. | |
|
E Kolla så att alla skruvar/muttrar är dragna på baksidan på instrumentet.Kan även vara en dålig lödning,men en hoppande tempmätare beror oftast på dålig jord. Mvh/Micke |
|
Eliminator |
Hade samma problem i min...Pröva lirka på den högra kabelstammen som går till mätarhuset (sammtidigt som polaren kör) om det händer nått. Jag gjorde det å det visade sig att det var kontaktglapp, så jag kilade kontakten i rätt läge med en pappersbit innan jag hade tid att plocka ned allt och löda om det. BMW Nothing else |
Eliminator |
"plocka ned Mätarhuset" skall det vara :P BMW Nothing else |
|
Tack för alla svaren. :) Får ta och kolla på det i helgen.. |
|
| Kolla klumpen först o gör ren kontakten innan du börja skruva där inne. | |
|
Det börjar bli lite halvirriterande nu med den jävla mätaren. Den funkar på kvällarna när jag ställer bilen, men på morgonen när det är dags att köra till skolan/praktiken är den kass igen. Men jag fick iallafall igång den på vägen hem idag, acelererade genom en sväng så att den släppte, efter det funkade mätaren. Så det måste vara något gladd i klumpen. Får kolla imorrn. Ste: Låter som en bra ide |
|
| saaek: Tycker du de?! =D hehe | |
|
En liten fråga till bara, var på klumpen sitter kontakten? sitter den synligt så att jag hittar den imorrn utan problem eller är den lite gömd? |
|
| Okey, jag hittade kontakten. Ena sladden var av, så jag ryckte av hela kontakten och körde iväg till bmw i lund för att köpa ny. Men men, där var stängt, så får vänta till på måndag. Ska försöka trycka på 2 kabelskor på pinnarna som sticker ut, det får funka till måndag eftermidda. | |
|
Såja, då funkar mätaren igen. Klämde på 2 st kabelskor på sladden och satte in dom i kontakten, det får funka till på måndag. Dock verkar ekonomimätaren visa lite fel. Den visar lite mer än vad det brukade göra, men den kanske kunde ha vatt för att motorn var kall? Eller så kanske den har visat fel hela tiden och börjat visa rätt nu.. :| Tack hjälpen allihopa! |
|
| Brukar visa mer när den är kall.. skönt att det löste sig! | |
| Kom och tänka på en sak. Den gamla originalkontakten var gjuten på kabeln, hur blir det om man ska skaffa ny? Det måste väll bli till att man får byta hela kablen? Eller? Någon som har bytt den som vet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.