|
|
|
|---|---|
|
Håller på leta ett par 17" fälgar till min 525i -94, har aldrig köpt ett par fälgar förut utan har endast kört med de medföljande orginal. Aldrig haft större än 15" och inte bredare än standard. Jag har satt ett tak på 10k för däck ink fälg, letar begagnat och gärna orginal. Men om man frångår orginalfälgar så får man en ny uppsättning fälgar och däck för under 10k. Hur pass mycket skiljer sig dessa billiga fälgar från ett par dyrare kvalitetfälgar? Främst hittat billiga ACE fälgar som man kan få för riktigt bra priser, med med tanke på att priset är så pass mycket lägre så vad går man miste om i kvalitet. Finns det någonstans att läsa om skillnader och fördelar fälgar emellan? tacksam för svar /kent | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Min uppfattning är att "originalfälgarna" inte är 4-5 ggr bättre bara för att priset är 4-5 ggr högre. Och det blir inte lika dyrt att skava en billigare fälg än en original, dvs det svider inte lika hårt om man kan köpa en nya för 1200 istället för 4-5 tusen. Körde replikor på min 528a i 4 år funkade helt OK, och ingen fälgtillverkare skulle tordas släppa ut skräp, det kan kosta mycket i personskador och dyligt om kvaliten inte håller normen. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag tycker att det är stor skilnad i kvalite på olika fabrikat. Jag snålar aldrig på däck och fälg. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Håller BMW's originalfälgar som en av dem bättre kvalitetsmässigt+att jag vet att även BBS vet hur fälgar ska tillverkas. Mvh Janne. |
|
|
klart det finns bättre och sämre kopior, men en originalfälg likväl som en kopia kan bli tex. oval och detta står inte tillverkaren för oavsätt garanti. färgsläpp och liknande är det ända man får ut för. om man inte har en himmla tur, sen så är det oftast däcktrycket som folk missar lite på. man har alltså för lite luft i däcken och på så sätt skadar fälgen. tex en 19" ska de aldrig vara mindre än 3,2kilo i. inte 2,5 som många tror. det finnns mkt fina och bra fälgar som många gånger kan ha samma tillverkare som en original. så köp vad plånboken tillåter. men jag tror du kan satsa på en kopia om du hittar en sådan som du fasnat för. lycka till mvh Patrik |
|
|
En till fråga som jag funderar på är om komforten försämras märkbart ifall att man kör med 17" 225 bredd jämfört med 17" 245 bredd. Komfort i fråga om vägljud och problem med spåriga vägar. M femman: har du några egna erfarenheter på kvalitetsskillnader och vad har du i så fall råkat ut för? En klar fördel med billigare fälgar är just det att man kan köra på en trottoar utan att man behöver grina för det. Men bara inte säkerheten försämras nämnvärd med billiga fälgar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.