|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska köpa en 15" bas men har svårt att välja...vilken bas e bäst av dessa två: Cerwin Vega 154 1000w Mds Audiophile 1590 me dubbla talspolar(den me gul kona)(tror att den me ligger på 1000w) Vilken spelar mest å låter bäst? mest tryck? Niklas Olsson, BMW M3-94 Bilder: Länk | |
|
enkelt svar: MDS e bara skit. /Jonas |
|
|
Varför sån jättebas?? varför inte 2x10" i stället?? Har mycket goda erfarenheter av Cerwin-Vega Wea 104...... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Beror ju på vad för ljud du är ute efter, alltså vad för musik man lyssnar på. Jag skulle utan att tveka ha valt Cerwin Vega, har en gammal Cerwin Vega "vega" 12" på 800w, och jag är mycket nöjd med den. Jag skulle vilja höra hur en Cerwin Vega Stroker 15" låter //Simon |
|
| Första delen av inlägget var menat till Magnus | |
|
Jag är skeptisk; Cerwin specar såväl 10" som 15" 20-500 Hz... en 10 eller 12 spelar lika lågt som en 15 dessutom ger ju 2x10" större membran yta än en ensam 15" samt är mera lättplacerat.. eller till vilken musik skulle en 15" passa bättre då?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag ber om ursäkt, jag visste inte om vad Cerwin specade sina basar till. Men av mina erfarenheter av olika storlekar av element så låter tior oftast lite snärtigare och fastare bas än 12", har en 15" själv, men den ligger ännu i kartongen. //Simon |
|
|
Det är svårt att få bra ljud ur en 15" bas än en 10" Satsa på en mindre bas. MVH |
|
Robsarve |
Hur en bas uppträder bas beror på anpassningen mellan motorns styrka, konens vikt och fjädringens kapacitet. Hur högt den kan spela är en funktion av slaglängd x konyta, OM det finns tillräckligt med effekt. Många tillverkare använder samma motor till alla basar i en serie, och därför får tian bäst kontroll. (En 120i är bra prestanda i, medans en 720i inte är lika kul...) men om man sätter en större motor på en större kon så får man lika bra kontroll på den (740i är roligare) Tar vi de basar jag håller på med så har tian och tolvan samma motor (den ofjädrade vikten är ganska lika för dem) medan femtontummaren har en större motor. Den har dessutom större slaglängd, och det är inte tråkigt... :-) tycker Erik |
| Mitt tips :Cervin, ´Har du inte funderat på varför det knappt finns någon (vet inte ens om det FDINNS nån) MDS bestyckad bil i SASCA? Dom säljer på attityd och feta annonser.. men har inte hört något från dem som tilltalat mig än | |
Robsarve |
Finns vare sig MDS eller Cerwin-bestyckade bilar i sasca... Men det beror mest på SASCAS regler. Annars har du rätt angående MDS. tycker Erik |
Robsarve |
Man vet inte om man skall skatta eller gråta med deras marknadsföring: "30cm bashögtalare med extrema prestanda. Passar alla lådor och avstämd för att spela all sorts musik." [Reapris 600:-] -Passar alla lådor? 10 till tusen liter? -Avstämt baselement ??? "En extrem bas för att uppnå högt ljudtryck och maximal snärt och djupbas. Väl avkyld talspole med 24 luftkanaler (in) och utkanal i botten." [Reapris 1400:-] -Extrem bas för höga ljudtryck med 14 mm linjär slaglängd? Vår i samma prisklass har 34 mm... En av våra spelar alltså högre än två såna här... (Ljudtrycket är en funktion av konens diameter och den linjära slaglängden) tycker Erik |
|
Hehe, deras marknadsföring går ju ut på att lura folk Läste i deras katalog, minns inte exakt, men något sånt här var det "Att vinna en tävling är ingen konst, men att vinna och behålla ledningen i 7år är det" Vilket tävling? Bäst ljud? Sämst ljud? Vilket skitsnack Är det någon som mätt effekten på deras steg? Det skulle vara kul att se //Simon |
|
|
Jag minns för många år sedan när herr Backe propagerade för äkta effektangivelser och RMS-Watt. Numera har ju han och MDS hantlangarna egna enheter, MDS-Watt ska det tydligen vara nu för tiden... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
självklart ska killen välja vega framför mds, har själv en vega154 i bilen, har inga som helst problem med strömförsörjningen. faktum är att mitt system spelar snärtigare än jag någonsin vågat tro, visst, jag har en låda på 110 L dvs halva skuffen är igenbyggd men det känns som det kvittar. ROCK N' ROLL! mvh johan |
|
| 15" i e36 är svårt att få plats med, har för mig att det är 38 cm från golv till plåten under hatthyllan. Men du kanske löser det ändå? =) Jag skulle satsa på 2st 12", eller enkel 12" av kraftig modell. | |
| vet inte om det är samma mått ung. på höjden i e34/e36 jag fick vinkla frontbaffeln lika med ryggstödet för att ens få in grejorna i bilen :) funderade på att köpa mtx12:a istället men bestämde mig för att fortsätta med vegan - omskakande djupbas. | |
|
Satsa på en 12" el. en 10" det är oftast som Robsarve säger att det är samma motor till 15" som till 10" Jag har aldrig gillat 15" i vanliga bilar själv så kör jag mest med 12" tycker dom är hyffsat små & behöver inga stora lådor.. trycket brukar man inte kunna klaga på.. & MDS går fett bort!.. kör med cervingen i stället om du bara har dom två att välja mellan ** Live Fast - Die Young ** |
|
| Visst e de så att MDS kan lägga ner, det råder det inget tvivel om, men om jag vore i samma sits skulle jag ta och skaffa åttor eller tior och sen se till att jag har ett steg som verkligen kan leverera effekt så det räcker, vill man sen ha ännu mer effekt så är det inte detast basar som gör det, det viktigaste är att ha ett riktigt grymt framsystem. innan dess mullrar det bara midbas och mellanreg gör ljudet, resten fyller bara i.... Tycker iaf jag och det funkade ju i sasca för några år sedan. | |
|
Robsarve skrev: "En extrem bas för att uppnå högt ljudtryck och maximal snärt och djupbas. Väl avkyld talspole med 24 luftkanaler (in) och utkanal i botten." [Reapris 1400:-] -Extrem bas för höga ljudtryck med 14 mm linjär slaglängd? Vår i samma prisklass har 34 mm... En av våra spelar alltså högre än två såna här... (Ljudtrycket är en funktion av konens diameter och den linjära slaglängden) _____________ Så, er låter bättre och högre, men HUR MÅNGA LUFTKANALER HAR DEN??? :) / Fredrik |
|
| cerwin ska du ha!! ha de två cerwinvega xl 12 d förut, drev dom med ett dls sa100. måste säga att det är dom bästa basarna ja haft! grymt tryck å snärt bas. men det är en gammal bas så den finns ju bara begagnad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.