|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skall kolla mina handbromsbelägg och behöver därför ta bort bromsskivan, vilka verktyg behöver jag? "It's furious to be fast!" | |
|
bilen är en 528 -98 touring... "It's furious to be fast!" |
|
|
Hej Bytte handbromsbelägg igår. Skivan sitter primärt fast med hjulbultarna. Du måste lossa bromsoket, sitter med 2 st 15-bultar, sedan en insexskruv i skivan. Skivan kan sitta fast ändå, då är det backarna som måste justeras inåt. Det finns en justeranordning inne i som man kommer åt genom ett bulthål i navet, men det är svårt att se om man inte vet hur det skall se ut. Det finns en topic som handlar om handbromsar som har en kanonlänk. leta fram den, eller kolla i Haynes rep.bok. Matthias |
|
|
Sorry, såg nu att du höll på med e39:an, vet ej om det är samma princip som till e34. Matthias |
|
|
Ta bort oket... sedan skruven i svivan! Sedan är det bara att slå bort skivan... precis som Matthias beskriver i inlägget innan! //Niclas Pärlan Länk |
|
|
Här är ett gäng länkar om E32/E34, men principen är samma på E39: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Man ska släppa 12 hack på E39, annars är principen samma. Justerskruven lär sitta "kl 12", men det ser du när du lossat skivan. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har skruvat isär oket och skivan nyss. Det var en 16-nyckel som höll oket fast inte 15. Lite bökigt att nå de två bultarna men annars gick det bra! Anledningen till att jag behövde ta isär det var att det var ett gnisslande och skrapande ifrån handbromsen. Gissa vad som var felet? Sten och grus inne i handbromsen/skivan. Enkelt fel men det tog ett par timmar...... Problemet löst, tack för er hjälp! "It's furious to be fast!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.