AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
984

Automat problem, igen !

El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Ska försöka att samanfatta mig kort.
För 3 år sen bytte jag de 2 plastkulorna i ventilpaketet, då lådan började dumma sig. Efter det funkade den kanon.

Men för ett halvår sedan så slirade lådan när jag skulle iväg från rödljuset, Novation i Uppsala fick då i 1 liter, i lådan, sen gick lådan bra igen.

Och häromdagen hände det igen. Ok, tänkte jag lådan läcker väl. Skulle till att fylla på och märkte då att det va fullt. Bytte dock filter och olja men problemet kvarstår.

NÅN som har några tips på var min nästa felsökning ska handla om?

Häftig motor,häftiga priser...!!!
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Inga förslag?

El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Idag lämnade jag in bilen till Novation.
Det kollade om det fanns några felmeddelanden i lådan, men det fanns det inte.

Det enda mekanikern kunde råda mig till, va att plocka bort ventilhuspaketet, och skicka in det till Ekensbergs Bilservice (STHLM) för koll\renovering.

Surt med tanke på att jag inte har lyft eller plats att ställa bilen.

Fortfarande inga råd innan jag tvingas att plocka ner V.huset igen ??

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Hur långt har bilen gått?

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bytte du ut oljan i samband med plastkulebytet för 3 år sen? Isf vilken sort och var köpte du den?

Var det exakt samma olja som Novation hällde i som var innan i lådan?

I likhet med fin bil undrar jag hur långt du har kört sen plastkulebytet men även totala körsträckan.

Mvh
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Bilen har nu gått 22000, bilen kanske kan ha gått 4500 mil sen kulbytet.
Oljan bytte jag i samband med kulbytet, hade då inte tillgång till nytt filter. Oljan Novation hällde i va BMW`s speciall olja, Longlife. Den oljan jag har kört med är Castrol TQ Dextron 3, vilket det står i verkstads handboken att den ska ha. (Skylten på lådan är svart och lådan heter 5hp-30)

Men mekanikern på Novation trodde inte att det berodde på oljan. För att lägger jag i backen och backar ut, sen lägger i driven så får jag gasa upp lite varv för att den slirar.
Men lägger jag i driven direkt så är det inga problem. Men har man väl kommit iväg så funkar bilen utan problem, att stanna och åka iväg.

Nån ide`som kläcks??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.