|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt en BMW 523i Touring med M-chassiet och har nu en fråga: Jag hörde en gång att man kan få en betydande effekthöjning på 523:an genom att byta ut ljuddämparen till den som sitter på 528:an, stämmer detta? Jag är en gröngöling vad gäller BMW eftersom detta är min första, men jag har för avsikt att lära mig det mesta av betydelse. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Något sådant har vi aldrig hört talas om vad jag vet, och det är isåfall en ren skröna. ///MVH Hasso Länk |
| Det kanske låter som man fått en effekthöjning :-) | |
Borg |
Jag har hört att om man fryser in en lättöl och tinar upp den j***igt fort så blir det en starköl :)) Sorry kunde inte låta bli....... |
|
Ja håna mig ni bara :) Nej men allvarligt, det hade att göra med slutdämparen och en kammare som är pluggad. Jag tycker också det låter konstigt så det är därför jag vill kolla upp det först innan jag lägger mig under bilen. |
|
|
Har ingen aning om skillnader på avgassystemet mellan 523 och 528 men om inte Hasso har hört talas om det så är detta nog en skröna. Generellt så kan du aldrig få en betydande effekthöjning genom att modifiera eller byta avgassystem, åtminstonde inte på en standardbil som 523. ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo men det är en slutdämpare med pluggad kammare till 528, så här ser det ut på en 528 och uppåt. En burk in men inget ut. Ett sportsystem kan ge en viss effektökning vid vissa varvtal, men det är ytterst marginellt mera placeboeffekt av det goa ljudet som Mäster 540IS med den snabbaste E39 i EU säger se länk Länk ///MVH Hasso Länk |
Axel |
Det skulle i så fall vara att byta insuget till ett insug från 3liters sexan,det skall gå med lite modifikation och sen mappa motrn efter det.Effekt blir runt 20 hästar men det kostar också,om du inte får tag på skroten så nytt ca 8-10000 kr och mappning 8000. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.